האיש העשיר בהונג-קונג מאמין בנדל"ן: קנה במחיר גבוה מהצפי

לי קא-שינג אמר כי הוא אופטימי לגבי שוק הדיור והכלכלה העולמית ■ מחירי הדיור בעיר זינקו ב-45% מתחילת 2009 ■ רכש במכירה פומבית שני אתרי בנייה בעיר, 4 ימים אחרי שהממשלה הידקה את תנאי ההלוואות

לי קא-שינג, האיש העשיר ביותר בהונג קונג, אותת אתמול (ג') על האמון שהוא רוחש לשוק הנדל"ן המקומי, כאשר הוא שילם יותר מהערכות אנליסטים תמורת שני אתרי בנייה בעיר, ארבעה ימים אחרי שהממשלה הידקה את תנאי ההלוואות, כדי לנסות למנוע התפתחות אפשרית של בועת נדל"ן.

החברה שבשליטת לי, צ'אונג קונג, קנתה נכס באזור הו מן טין ב-4.1 מיליארד דולר הונג קונגי (530 מיליון דולר ארה"ב) ומגרש באזור הונג הום ב-3.51 מיליארד דולר מקומי, במכירה פומבית של הממשלה שנערכה אתמול. שני האתרים נמכרו במחירים גבוהים מהתחזיות המרביות של שבעה אנליסטים שסקרה בלומברג.

ביטחון גבוה

המכירה הפומבית באה אחרי הודעת הממשלה המקומית מיום ו' שעבר על העלאת שיעור המקדמה הנחוצה לרכישת נכסים בעזרת הלוואות ועל הגדלה של היצע הקרקעות כדי לרסן זינוק של 45% במחירי הדיור בעיר מתחילת 2009.

לי אמר בתחילת החודש שהוא אופטימי לגבי המחירים בענף הדיור, לגבי הכלכלה העולמית, ובאשר לתחזית העסקית של חברותיו, והוא הכריז שיקנה מניות של הצ'יסון וומפואה וצ'אונג קונג לאחר שהן דיווחו על רווחים שהיכו את תחיות האנליסטים.

"המחירים שהוא שילם מראים שיש לו רמה גבוהה מאוד של ביטחון בשוק הדיור, בייחוד באתרים באזורים אורבניים", אמר באגל לאו, אנליסט ראשי במידלנד הולדינגס, סוכנות הנדל"ן הבורסאית הגדולה ביותר בהונג קונג.

הפעם האחרונה שבה רכשה צ'אונג קונג אדמות במכרז ממשלתי היתה בנובמבר 2006, כאשר היא וחברת סינו לנד שילמו יחדיו 5.18 מיליארד דולר מקומי תמורת מגרש ברובע שא טין בעיר.

4 מ-7 האנליסטים שבלומברג סקרה הפחיתו את תחזיות המחיר שלהם אחרי הודעת הממשלה ביום שישי שעבר. האומדנים שלהם לאתר בהו מן טין, בשטח 36 דונם, נעו בטווח של 3.55-3.94 מיליארד דולר מקומי. האתר בהונג הום בשטח של כ-33 דונם הוערך ב-2.2-2.9 מיליארד דולר מקומי.

"לא אינדיקציה"

האומדנים הללו לא הביאו בחשבון את הנופים שמציעים שני האתרים, אמר לכתבים ויקטור לי, בנו של לי קא-שינג וסגן יו"ר צ'אונג קונג, אחרי המכירה. לי הבן הוסיף ש"מסוכן מאוד לראות בסכומים ששולמו עבור האתרים הללו אינדיקציה לכיוון מחירי הנדל"ן".

ויקטור לי, בן 46, אמר אחרי פרסום הדו"חות של צ'אונג קונג בתחילת החודש שהוא אינו רואה בועת נדל"ן במושבה הבריטית לשעבר. לי קא-שינג בן ה-82 אמר שרוכשי נכסים בהונג קונג לא יסתכנו אם הם לא ממונפים מדי.

לי קא-שינג, שצפה במדויק ב-2007 שבועת שוק המניות הסיני תפקע, אמר אחרי אותה פגישה שהמשקיעים "צריכים להיערך למה שיקרה כאשר שערי הריבית יעלו". הוא הוסיף שלקונים אסור ללוות יותר מ-70% מערך הנכסים.