קומברס הוציאה 2 מיליארד שקל ב-4 שנים על תיקון הדו"חות

בדיקת "גלובס": מרגע כניסת אנדריי דהן לתפקיד המנכ"ל, הוציאה קומברס כחצי מיליארד דולר בגין תיקון דו"חותיה לאחור, וחלק ניכר מהכסף זרם לרואי החשבון של החברה - דלויט

את אתר הבית של קומברס טכנולוג'י מעטרת תמונה של ילד קטן שכביכול נמצא בתוך חנות ממתקים, וכל מה שהוא צריך לעשות זה לבחור אילו סוכריות לקנות מתוך מבחר עצום של צנצנות ובהן סוכריות בשלל צבעי הקשת. "הפוך את ההזדמנויות שלך לנגישות", אומרת הכותרת המלווה את התמונה.

ציבור המשקיעים בקומברס טכנולוג'י, המספקת פתרונות תוכנה ושירותי גבייה לחברות תקשורת, רחוק מלהפוך את ההזדמנויות שהוא רואה בחברה לנגישות. למען האמת, אחרי יום שישי האחרון קשה לו למצוא הזדמנויות במי שהיתה פעם אחת מספינות הדגל של ענף הטכנולוגיה המקומי והפכה במהלך השנים האחרונות לרפסודה שעומדת לטבוע.

ביום שישי האחרון פרסמה קומברס נתונים כספיים חלקיים נוספים, ומכיוון שאלו היו גרועים ונמוכים מהצפי בשוק ההון האמריקני, קרסה המניה, איבדה כשליש מערכה ונחתה לשווי צנוע במונחים אמריקניים של כמיליארד דולר ולא יותר.

מי שחתום על השמדת הערך בקומברס (מלבד ההוא שעבר לגור בנמיביה) הוא אנדריי דהן, מנכ"ל החברה, והדירקטוריון שמינה אותו. 11 המובחרים הללו - הדירקטוריון כולל 11 איש ודהן הוא אחד מהם - היו אמורים מזמן למסור את המפתחות, אך סביר מאוד להניח שהם ימשיכו לכהן בתפקידם, ולכן קשה לנו להאמין כי יימצא מזור למכאובי החברה בטווח הקצר.

קומברס, למי ששכח, הייתה שווה בשיא כמעט 20 מיליארד דולר - שווי שנראה כיום מאוד רחוק מהמציאות.

מי הרוויח?

אך בצד ציבור המשקיעים שאיבד לא מעט מכספו מכיוון שבחר להמר על מניית קומברס, יש מי שידע לנצל היטב את מצבה העגום, ואלו הם אותם יועצים פיננסיים, רואי חשבון למיניהם, עורכי דין ושאר מומחים ממומחים שונים שהוזעקו לפני ארבע שנים וחצי למשרדי החברה כדי לסייע לה לתקן את דו"חותיה לאחור (בעקבות פרשת הבקדייטינג) ועדיין לא סיימו את מלאכתם.

מבדיקת "גלובס" עולה, כי במהלך ארבע וחצי שנים אלו (מפברואר 2006 ועד היום - השנה הפיסקאלית של החברה מסתיימת בינואר) רשמה קומברס טכנולוג'י הוצאות בגין משימה זו בסכום כולל של 359 מיליון דולר. עבור חלק מהרבעונים במהלך תקופה זו לא דיווחה החברה על גובה ההוצאה, ולכן שערכנו את הסכומים החסרים והגענו למסקנה כי משימת תיקון הדו"חות גבתה עד היום מהחברה קרוב לחצי מיליארד דולר שזה כמעט 2 מיליארד שקל.

כן, 2 מיליארד שקל עבור תיקון דו"חות למספר שנים בודדות - 2 מיליארד שקל שחלק ניכר מהם זרמו לקופת פירמת רואי החשבון העולמית דלויט (deloitte) שמיוצגת בארץ על ידי ברייטמן אלמגור זהר.

סכום אסטרונומי

חצי מיליארד דולר הוא סכום בלתי נתפס כמעט בכל קנה מידה אפשרי. יותר מזה, העובדה שהפירמה שמרוויחה מתיקון הדו"חות היא אותה פירמה שהייתה חתומה על הדו"חות כשאלו התבררו יותר מאוחר כלא נכונים, היא פשוט אבסורד.

ואם עדיין לא השתכנעתם, הנה כמה מספרים להשוואה שיסייעו לכם להבין מדוע מדובר בשכר עבודה שאינו פרופורציונאלי לעבודה בפועל. טבע, ענקית הגנריקה הישראלית, שנסחרת לפי שווי של 45 מיליארד דולר, שילמה אשתקד לפירמת רואי החשבון פרייסווטרהאוסקופרס 18 מיליון דולר עבור עריכת דו"חותיה, וזאת לעומת תשלום יותר מכפול עבור עבודה ברבעון אחד במקרה של קומברס טכנולוג'י.

נכון, יש יותר עבודה בתיקון דו"חות לאחור מאשר בעריכה של דו"חות של שנה אחת אך גם בשקלול המצב אליו נקלעה קומברס - עלות תיקון הדו"חות חרגה מעבר לכל פרופורציה. והנה עוד דוגמה, קוקה קולה, החברה שגרמה לנו להתמכר למשקה המוגז הידוע ונסחרת לפי שווי של 130 מיליארד דולר, שילמה אשתקד לפירמת רואי החשבון ארנסט אנד יאנג 33 מיליון דולר - שזה כחמישית מסך התשלום השנתי המוערך במקרה של קומברס.

ועוד הערה אחת לסיום. קומברס שווה כיום כמיליארד דולר. ורינט, החברה הבת שמוחזקת בשיעור של 57%, נסחרת לפי שווי של 742 מיליון דולר, ואילו אולטיקום, החברה הבת שמוחזקת בשיעור של 66% נסחרת לפי שווי של 95 מיליון דולר. במילים אחרות - שוק ההון מצמיד לעיקר הפעילות של החברה - קומברס נטוורקס סיסטמס - שווי של מאות בודדות של מיליוני דולרים (במיוחד לאחר שמורידים את שווי קופת המזומנים של הקבוצה) - וזה שווי שרחוק מאוד מתג המחיר שדהן חלם שמישהו יהיה מוכן להצמיד לחברה ולסייע לו להתפרק מנכסיה.

הדירקטוריון שאחראי על השמדת הערך

1. יו"ר - צ'רלס בורדיק

מועד תחילת כהונה: 3/2008

מועד תחילת כהונה כדירקטור מן המניין: 12/2006

בורדיק מתואר באתר של החברה כבעל ניסיון של 25 שנה בתחום הטלקום והמדיה. עד יולי 2005 כיהן בורדיק כמנכ"ל HIT Entertainment - חברה בריטית שמספקת פתרונות חינוך והייתה בעברה ציבורית עד שנרכשה בידי מתחרה. טרם HIT, ובמשך שמונה שנים, כיהן בורדיק כמנכ"ל וכסמנכ"ל כספים בחברת הכבלים השנייה בגודלה באנגליה - Telewest Communications. בעברו היותר רחוק עבד בורדיק בחברות מדיה אחרות דוגמת טיים וורנר.

2. אנדריי דהן

מכהן גם כמנכ"ל ונשיא קומברס טכנולוג'י

מועד תחילת כהונה: 4/2007

המינוי של אנדריי דהן נחשב לתמוה כבר מרגע כניסתו לתפקיד. דהן הגיע לקומברס לאחר שכיהן כמנכ"ל חטיבת שירותי המולטימדיה הניידים של ענקית התקשורת AT&T - חטיבה שנחשבה לכושלת ולא משמעותית עבור הענק האמריקני. טרם AT&T, כיהן בתפקידים ניהוליים שונים בחברת המידע דן אנד ברדסטריט, וכן בתפקידים ניהוליים שונים בחברות טכנולוגיה כמו Teradata. את הקריירה שלו החל דהן כארכיטקט מידע בחברות כמו IBM ומלם. דהן מכהן גם כיו"ר ורינט ואולטיקום - שתיים מהחברות הבנות של קומברס טכנולוג'י.

3. רז אלון

תחילת מועד כהונה: דצמבר 2003

אלון, כך עולה מאתר החברה, שימש כמנכ"ל זמני של קומברס טכנולוג'י במשך חצי שנה עד שהדירקטוריון איתר את דהן. במהלך עשר השנים האחרונות משמש אלון כיו"ר קרן ההשקעות TopView Ventures שמשקיעה בחברות שנמצאות במצב חריג מהרגיל. בעברו היותר רחוק שימש אלון כמנהל בכיר במחלקת המיזוגים והרכישות של בנק ההשקעות האמריקני מריל לינץ' (כיום בנק אוף אמריקה), ואת ניסיונו בתחום בנקאות ההשקעות צבר גם במהלך חמש שנים בהן עבד כבנקאי השקעות בליהמן ברדרס - שכבר שבק חיים - והיה לבנקאי הבית של קומברס טכנולוג'י בימים בהם קובי אלכסנדר הוביל את החברה.

4. סוזן בואיק

מועד תחילת כהונה: דצמבר 2006

עיקר תפקידה הנוכחי של בואיק הוא ייעוץ למיזם משותף של נוקיה וסימנס - שתי ענקיות של ציוד תקשורת. טרם תפקידה זה והצטרפותה לדירקטוריון קומברס, העבירה בואיק את עיקר שנותיה בענקית המחשוב האמריקנית HP. תפקידה האחרון בחברה היה סמנכ"לית משאבי אנוש. חלק משמעותי משעות הפנאי שברשותה מעבירה בואיק כמרצה אורחת בביה"ס למינהל עסקים Stanford Graduate School of Business.

5. רוברט דובנר

מועד תחילת כהונה: ינואר 2009

דובנר הוא יועץ עצמאי לחברות בתחומים שונים כמו Momentive Performance Material - יצרנית סיליקון - וכן יצרנית אלומיניום ששמה Noranda Aluminum Holding . גם בשנים עברו שימש דובנר כיועץ לחברות תעשייתיות ולא ניתן למצוא בקורות חייו הוכחה לידע שיש לו בתחום הטכנולוגי. בעברו היותר רחוק שימש דובנר כשותף בפירמת רואי החשבון פרייסווטרהאוסקופרס העולמית.

6. ריצ'רד נוטנבורג

מועד תחילת כהונה: דצמבר 2006

נוטנבורג, ד"ר להנדסה חשמלית בהשכלתו, משמש זה כשנתיים כמנכ"ל Sonus Networks - חברה המספקת פתרונות תקשורת מבוססי IP. טרם תפקידו זה, שימש נוטנבורג כסמנכ"ל אסטרטגיה וטכנולוגיה בענקית התקשורת מוטורולה, וטרם הצטרפותו למוטורולה שימש כסגן נשיא בחברת השבבים המוליכים למחצה Vitesse לאחר שזו התמזגה עם Multilink - בה שימש נוטנבורג כמנכ"ל עד לרגע המיזוג.

7. ג'וזף אודונל

מועד תחילת כהונה: דצמבר 2006

בעברו שימש אודונל כמנכ"ל ויו"ר Artesyn Technologies - ספקית של ציוד להמרת כוח חשמלי. טרם תפקידו זה כיהן אודונל כמנכ"ל Savin Corporation. בזמנו החופשי מכהן אודונל כיו"ר הוועדה המייעצת של ביה"ס לעסקים של אוניברסיטת טנסי בארה"ב.

8. אוגוסטו אוליבר

מועד תחילת כהונה: לא צוין

אוליבר הוא מייסד ושותף מנהל בזרוע ההשקעות Oliver Press Partners ששייכת לקרן ההשקעות Davenport Partners. לפני 11 שנה הצטרף אוליבר לחברת הייעוץ WaterView Advisors, שמייעצת לקרנות פרייבט אקוויטי שרוצות להשקיע בתחומי הטלקום והמדיה, ועד היום הוא מפקח על פעילותה מרחוק. אוליבר, בוגר ייל, הוא עו"ד בהשכלתו.

9. אלכס פורטר

מועד תחילת כהונה: לא צוין

פורטר הוא המייסד והמנכ"ל של Porter Orlin LLC זה 34 שנים. פורטר מכהן גם כנאמן של הקולג' האמריקני דיווידסון (בו גם השלים את לימודיו האקדמיים) זה 18 שנה, וגם מכהן בדירקטוריון של הקולג' של קווינס. בנוסף, פורטר הוא שותף מנהל בקרן ההון סיכון Caroline Company.

10. ת'אודור של

מועד תחילת כהונה: דצמבר 2006

של מכהן כיום כדירקטור ניהולי בקרן הפרייבט אקוויטי Liberty Associated Partners שמתמקדת בהשקעות בטלקום ומדיה. טרם תפקידו זה שימש של כדירקטור ניהולי בקרן אייפקס (בעלת השליטה ב"תנובה") והיה אחראי על השקעותיה בארה"ב בתחומי הטלקום. בעברו היותר רחוק שימש של במשך למעלה מעשור כסגן נשיא לאסטרטגיה ופיתוח עסקי בענקית ציוד התקשורת ספרינט, ובעברו הקים ושימש כמנכ"ל Realcom Communications - ספקית שירותי קול ומידע ללקוחות ארגוניים.

11. מארק טרל

מועד תחילת כהונה: יולי 2006

טרל היה היו"ר הקודם של קומברס טכנולוג'י ושימש בתפקידו זה במשך שנה ושלושה חודשים. ברוב שנותיו הבוגרות שימש טרל כרואה חשבון ושותף בפירמת רואי החשבון העולמית KPMG.