הסוף הבלתי נמנע של קומברס

שתיקת הנהלת החברה לגבי המחדל הנוכחי מעידה כי המשך ההתדרדרות בלתי נמנע

במשך ארבע השנים האחרונות חשבנו כי הגרוע מכל כבר קרה בחברת קומברס, ענקית התוכנה הישראלית לשעבר. בריחתו של קובי אלכסנדר, המנכ"ל לשעבר והרוח החיה בחברה, לנמיביה, בעקבות פרשת התארוך לאחור של מועד הענקת האופציות לעובדיה (בייקדייטינג), הייתה נראית כשפל שממנו יכולה, וצריכה, החברה לנוע רק כלפי מעלה.

אלא שהמדרון למטה הוא לעיתים חלק יותר ממה שנדמה. ביום שישי האחרון פרסמה החברה הודעה קשה. מסתבר כי קומברס, שעד כה לא הצליחה לספק דו"חות מתוקנים לרשות ני"ע האמריקנית, מחסלת את קופת המזומנים שלה. בהיעדר דו"חות מסודרים קשה לשים את האצבע בדיוק על הסיבות, אבל קרוב למיליארד וחצי דולר התאדו מקופת החברה בארבע שנים האחרונות כך שברשותה כרגע יש רק 327 מיליון דולר, מה שלא יאפשר לה לצלוח את השנה הקרובה.

המשמעות הישירה היא גל קיצוצים נוסף. לאחר פיטורי 2,500 עובדים בשלוש השנים האחרונות, עתידה קומברס לפטר מאות עובדים נוספים, רבים מהם מפעילותה בישראל, בזמן הקרוב. מעבר לכך, בישרה החברה רשמית, כי היא העמידה את נכסיה למימוש באמצעות בנק גולדמן זאקס. המדובר בחברות הבנות, CNS, ורינט, אולטיקום וסטארהום, שכבר תקופה ארוכה ישנן ספקולציות כי הן בדרך להימכר.

מעבר למשמעות הפרקטית, יש גם תובנה כואבת לגבי הנהלת החברה, בראשות המנכ"ל אנדרה דהן והדירקטוריון. מדו"חות החברה בשלוש השנים האחרונות ניתן להסיק כי קומברס הוציאה קרוב לחצי מיליארד דולר על תיקון הדו"חות, סכום בלתי נתפס, שרובו הגיע לכיסי עו"ד ורואי החשבון שמבצעים את העבודה.

שתיקת ההנהלה והדירקטוריון והמשך כהונתו של דהן - לנוכח מה שנראה כשערורייה נוספת (אם כי הפעם זה נראה "רק" מחדל עצום) - מעידה כי המשך התדרדרות החברה לקראת סוף עצוב היא בלתי נמנעת.