אבי לוזון: "יש לנו ליגת כדורגל מהטובות באירופה"

"לא יודע אם ליגת העל במקום השישי או העשירי בטיבה, אבל היא בטוח בעשירייה הראשונה, ומי שאומר אחרת הוא מטומטם או קנאי" ■ היו"ר יורה אבחנות לפתיחת הליגה. ראיון בקצב מהיר

1. מה הדבר שאתה הכי גאה בו עד עכשיו כיו"ר ההתאחדות?

"בניית בית הנבחרות בשפיים. עמודי התאורה כבר עומדים שם, היציעים כבר מוכנים. בעוד שנה כשתראיין אותי כבר ישחקו שם. 80 שנה דיברו על בית הנבחרות, עד שבא אבי לוזון. זה עולה לנו מעל 20 מיליון שקל, ואפילו שקל אחד לא מהתקציב השוטף של ההתאחדות לכדורגל".

2. מאיפה הכסף?

"18 מיליון שקל עבדך הנאמן גייס בחו"ל מאופ"א, פיפ"א ותרומות, ועוד 2 מיליון שקל ממועצת ההימורים".

3. פיפ"א ואופ"א לא שמו כסף גדול במיוחד. על איזה תרומות אתה מדבר?

"עזוב את זה".

4. ממה אתה הכי מאוכזב מעצמך עד עכשיו?

"שלמרות שנעשו דברים נהדרים בכל מה שקשור בשיפור השירות בהתאחדות, ולמרות שכל מי שבא במגע ישיר עם ההתאחדות יודע כמה שהיא השתנתה לטובה - עדיין לא הצלחתי לשנות את התדמית של ההתאחדות".

5. מה התדמית?

"היא לא טובה. כמו גוף של פעם. גוף של עסקנים, הסתדרותי, מיושן".

יו
 יו

לוזון. תוך שלוש שנים יהרס אצטדיון ר"ג? (צילום: תמר מצפי)

6. איזה מהלך משמעותי לא הצלחת להעביר?

"הקטנת מספר הזרים בלאומית משלושה לאחד, ובליגת העל אני חושב שצריך להקטין לארבעה. אני חושב על פתרונות יצירתיים כדי לא לפגוע באלו שמשחקות באירופה, ואחד מהם הוא שאפשר יהיה לרשום שישה זרים בקבוצה, אבל במגרש יהיו לא יותר מארבעה".

7. אם אתה יכול לבחור אחד מבין שניים: נבחרת ישראל עולה ליורו 2012, או שמחר בבוקר אתה מקבל אישור להרוס את האצטדיון הלאומי ולהתחיל בבנייה מחדש?

"בוחר את הראשון. כי השני תלוי בי ואני אבצע אותו בקרוב. עוד בקדנציה הזאת שלי, זה אומר בפרק זמן של שלוש שנים, אני מבטיח שאנחנו נהרוס את האצטדיון. ובקדנציה הבאה יהיה אצטדיון חדש של 60 אלף מקומות".

8. "הליגה השישית בטיבה באירופה...", אתה זוכר מן הסתם את המשפט הזה. רוצה לעשות תיקון?

"כן. אני רוצה לתקן. אמרתי שהליגה שלנו היא ליגה מצוינת, אבל אני לא יודע אם היא במקום השישי או העשירי אבל היא מהטובות באירופה. הכוונה שלי היתה שהליגה שלנו טובה הרבה יותר מהליגה הסלובקית והסלובנית, הקרואטית, הבולגרית והלוכסמבורגית, וישנן חמש, שש, שבע, שמונה, עשר - ואני לא סופר כמה ליגות - שיותר טובות, ואחריהן אנחנו. לקחו את המשפט הזה וניסו ללעוג לכדורגל הישראלי וניסו לגמד אותו מתוך כוונה לפגוע בי. אבל שילכו לראות כדורגל בסלובניה, מקדוניה, לוכסמבורג, סן מרינו ואנדורה ויבינו איפה אנחנו. אז יש 7-8 ליגות שבטוח יותר טובות, אבל הישראלית בטוח בעשירייה הראשונה. ואני לא חוזר בי".

9. צ'רלטון, תגובה שלך לכל הסאגה איתם? עד כמה אפשר בכלל לשים את הסכסוך הכבד הזה בצד ולהמשיך לשמור על יחסי עבודה?

"צ'רלטון הפסידה את הבוררות והיא מנסה לעשות את כל שבידה לשחק על זמן. אין ספק שהיא תשלם את כל הכסף שהיא חייבת לנו עד הגרוש האחרון. גם היום אנחנו עובדים איתם רגיל ונקי כאילו שהם משלמים. נכון, הם חייבים 43 מיליון שקל להתאחדות, אבל זה לא אומר שההתאחדות לא משתפת איתם פעולה או לא תשתף איתם פעולה. להיפך. נעשה הכל כדי שהשידורים יהיו הכי טובים ושהתדמית של הליגה לא תיפגע. מצד שני, זה לא אומר שלא נעשה הכל כדי לקבל את כל הכסף מהם. אין לי שום משקעים איתם ברמה האישית, אין לי בליבי כהוא זה נגד אלי עזור או מישהו אחד מצ'רלטון. זה סכסוך עסקי שכל תכליתו היתה כוונתו של אלי עזור לקבל הנחה על הסכום שנקבע".

10. עם איזה בעלים אתה מתייעץ ברמה של מה נכון או מה לא נכון לעשות בכדורגל הישראלי?

"יעקב שחר".

11. למה הוא?

"כי אני מאוד מעריך אותו ומכבד אותו. הוא בין הבודדים ששורד כבר 20 שנה, ביחד עם עמוס לוזון, כשכל שאר הקבוצות הגדולות כבר החליפו בין 3-5 פעמים בעלות. אז אם הוא שורד כל כך הרבה שנים, הוא תמיד שומר על שפיות ורציונליות. גם עכשיו, עם ההפסד האומלל לדינמו מינסק, או פרשת הפקס של באדיר, או כשהם הפסידו עלייה לאלופות, או כשכבה האור באצטדיון רמת גן - למרות כל האכזבות האלו ולמרות שנפגע כלכלית במיליוני שקלים בכל פעם, הוא כעס, חרק שיניים והמשיך הלאה".

יעקב שחר, מכבי חיפה / צילום: יוסי כהן
 יעקב שחר, מכבי חיפה / צילום: יוסי כהן

שחר. "מאד מעריך ומכבד אותו" (צילום: יוסי כהן)

12. איזה אנשי מקצוע הכי קרובים אליך שאתה מקשיב להם?

"השותף שלי לדרך, איש עם חכמת חיים ענקית ומי שקורא את המפה גם קדימה - ולא פחות חשוב את המפה הפוליטית - שותפי וחברי שטרן חלובה. אני מתייעץ איתו הרבה".

13. מיטש גולדהאר לא מריח לך כמו סיפור ארקדי 2?

"לא. כי ברור על פניו שהיכולות הכספיות שלו יותר גדולות משל גאידמק. יש לו נכסים מניבים בשפה נדל"נית-בנקאית, וזה לא ישפיע עליו מהותית. אבל זה כן גורר את שוק השחקנים כלפי מעלה. שחקן ששווה 150 אלף דולר, פתאום מקבל 300. וזה גורר גם את אלו שקיבלו 30 אלף ורוצים עכשיו 80. זה לא בריא, ואני מקווה שהקבוצות לא ייגררו".

14. אז שיישאר פה בינתיים?

"כן. רק שישקיע יותר כסף בנוער ובתשתיות".

15. הקבוצות מתלוננות על יו"ר הבקרה, עופר אורליצקי, שהוא מפרסם נתונים ומתראיין יותר מדי על דברים שלא אמורים לצאת החוצה.

"דיברנו איתו מספר פעמים על כך שהמידע שהוא אומר צריך להיות מידע בשבילו ובשביל ההתאחדות, ולא צריך להיות מפורסם חדשות לבקרים בתקשורת. מספר פעמים דיברתי איתו באופן אישי - ואיך אגיד באופן נחמד - אמרתי לו לתת ראיונות במשורה. בסופו של דבר אנשים צריכים לדעת שהפרסום הוא כמו קרני השמש: בהתחלה מחממות ומלטפות, אחר כך זה שורף".

מיטש גולדהאר, מכבי ת
 מיטש גולדהאר, מכבי ת

גולדהאר. "שיישאר כאן, אבל שישקיע בנוער ותשתיות" (צילום: עינת לברון)

16. למה הלכתם עם ערוץ 1 ולא עם ערוץ הספורט על המשחק המרכזי?

"כי היה חשוב לנו לשדר בערוץ פתוח עם חשיפה מקסימלית, ועוד יותר היה חשוב לנו שהציבור יקבל את שידורי ה-HD בחינם, וגם שבעלי ממירי ה-DTT יוכלו ליהנות מהשידורים של הליגה. חוץ מזה, גם המחיר שהם נתנו בסוף היה גבוה יותר (46 מיליון שקל ל-3 שנים - ט"ו). והדבר האחרון שאני חושב, שזה טוב שההתאחדות נשענת על מספר זכיינים ולא גוף אחד שייפול פתאום וההתאחדות תסתבך. כשיש לך צ'רלטון בשבת, ערוץ הספורט, ערוץ 1 במשחק המרכזי, ערוץ 10 עם הנבחרת, ואת אינפרונט עם השידורים לחו"ל - אנחנו יכולים להיות רגועים. תאר לך שהיינו רק בידיים של צ'רלטון. חוץ מזה, נוח לנו מאוד לעבוד עם האנשים בערוץ 1, לא שיש לי מלה רעה נגד אנשי ערוץ הספורט".

17. בדו"ח רשם העמותות מצוין שההתאחדות בגירעון של 21 מיליון שקל. מאיפה זה בא?

"זה גירעון על הנייר, כי מצד שני יש לנו נכסים בלמעלה מ-40 מיליון שקל. אבל זה חוב שאנחנו מגלגלים אותו, מנסים לצמצם אותו משנה לשנה, לצערי עדיין לא בקצב שהיינו רוצים. אם נעלה ליורו 2012, אז נמחק את הגירעון ביום אחד".

18. השותפות שלכם עם ספורטפייב - אתה מרגיש שאתם עדיין צריכים אותם? כי בתקופה המשברית הם לא הצליחו להשיג מחירים גבוהים על זכויות שידור, והמחירים די צנחו.

"נכון. אבל תאר לך עכשיו שהייתי בלי ספורטפייב. הייתי בבעיה קשה להתנהל עם חוב של 40 מיליון שקל של צ'רלטון. במצב שנוצר עכשיו, כשצ'רלטון לא משלמים, ספורטפייב דאגו להעביר לי 20 מיליון שקל על החשבון".

19. אבי לוזון יו"ר ההתאחדות, עמוס לוזון בעלים של מכבי פ"ת, גיא לוזון מאמן הנבחרת הצעירה - לפני חמש שנים היית יכול לדמיין מצב כזה?

"לפני חמש שנים ידעתי בוודאות את השניים הראשונים, לגבי גיא לא חשבתי בכיוון אפילו".

20. "הלוזונים" - אתה אוהב את הביטוי הזה?

"לא. ממש לא. צריך לבדוק את אבי ואת גיא ואת עמוס, כל אחד בפני עצמו. לא כל הלוזונים אותו דבר, כל אחד מביא משהו מעצמו ולכל אחד היכולות שלו. אני לא אוהב את ההכללות האלו ואת הביטוי הזה".

21. מאמן זר, שיטת קיזוז, הרחבת ליגה, מינוי גיא לוזון - כל מה שרצית להעביר העברת. מה הדבר הבא שאתה עובד עליו?

"אני רוצה להתמקד בתחום התשתיות עכשיו. הקמה מחדש של האצטדיון הלאומי ובית הנבחרות. והעניין השני זה נושא האצטדיונים, שאני משוכנע ובטוח שתוך שנה יהיה אצטדיון חדש בפ"ת, עוד שנתיים מהיום אצטדיון בנתניה, ועוד שלוש שנים אצטדיון בחיפה ואחר כך ב"ש. ועוד חמש שנים אצטדיון באשדוד".

22. אשדוד? זה חדש.

"כן. יש תכנון שכבר עובדים עליו לקרית ספורט גדולה עם אצטדיון של 16 אלף מקומות, בחולות ליד מתחם הפאוור סנטר של ג'קי בן זקן. וגם זה יקרה".

23. הניסיון להוציא את השוטרים מהאצטדיונים, זה הרי לא יעבוד. תוך כמה זמן השוטרים חוזרים פנימה?

"הם לא חוזרים. אוהדים שלא יידעו לשלוט בעצמם, הקבוצות שלהם ייענשו. עד שהם ילמדו".

24. מי תיקח אליפות?

"או-אה...על פניו זה נראה אחת משתי התל-אביביות".

25. זהו, מחקת את יענקל'ה וחיפה?

"אם חיפה לא תתעשת ותרכוש שניים-שלושה שחקנים, הם לא יתנו פייט. אני יודע שיענקל'ה כן מתכוון להשקיע ברכש, וברגע שהוא יביא שניים-שלושה שחקנים - וגם יפגע איתם - הם יצטרפו למרוץ. חוץ מזה, אני חושב שגם השנה האליפות תוכרע במחזור האחרון או הלפני אחרון".

26. מה הציון לדעתך שאתה מקבל בחוץ על התפקוד שלך כיו"ר?

"מהתגובות שאני מקבל בקהל, במסעדה, בקפה, במגרשים מהאוהד הפשוט - הציון הוא גבוה מאוד. כולם חוזרים על אותו מסר: אל תעשה חשבון לאף אחד".

27. הליגה נפתחת בשבת. לא מעט אוהדי ספורט חושבים שזה לא מעניין.

"מי שאומר את זה הוא או קנאי או מטומטם. הליגה מרגשת אותי יותר מתמיד. אני כוסס ציפורניים לקראת הפתיחה בשבת. אבל עוד יותר לקראת קמפיין מוקדמות יורו 2010, 2 בספטמבר, אצטדיון מלא, שידור ישיר בטלוויזיה, עומד לפני המשחק ושר את התקווה. אין שום דבר מרגש מזה בחיים".