אהוד ברק לא המתין: יואב גלנט יהיה הרמטכ"ל ה-20 של צה"ל

גלנט הוא אלוף פיקוד הדרום ■ בסוף השבוע נחשפו מי שהעביר את "מסמך גלנט" לערוץ 2 - וכן מי שחשוד כי זייף את המסמך ■ המינוי יובא בקרוב להכרעת הממשלה

הסערה שעוררה חשיפת "מסמך גלנט" טרם הספיקה לרדת מהכותרות, וכבר הבוקר (א') הודיע שר הביטחון אהוד ברק בישיבת הממשלה כי הגיע להחלטה בנוגע למינוי הרמטכ"ל הבא של צה"ל, ה-20 במספר: מי שיקודם לדרגת רב אלוף הוא לא אחר מאשר אלוף פיקוד הדרום ו"כוכב" הפרשה בעל כורחו, יואב גלנט. המינוי יובא בקרוב לאישור הממשלה.

"בגלל המצב הנוכחי, יש לבצע את המינוי מהר כדי להחזיר את היציבות לצה"ל", הסביר ברק לשרי הממשלה שתהו מדוע אינו ממתין לסיום חקירת המשטרה בנושא. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר על הודעת שר הביטחון: "זה המהלך הנכון במטרה להחזיר תפקוד יציב וטוב לצמרת הצבא. המצב שנוצר מחייב החלטה מהירה, כיוון שחוסר הוודאות גובה מחיר יקר".

החלטתו של שר הביטחון התקבלה בניגוד לרצונו של הרמטכ"ל המכהן, רא"ל גבי אשכנזי, שביקש מראש הממשלה ומשר הביטחון להכריז על המינוי רק בסמוך למועד סיום תפקידו. אשכנזי צפוי לסיים את כהונתו בפברואר 2011. בהודעה שנמסרה מלשכת שר הביטחון ביום שישי הדגיש ברק כי "שיתוף הפעולה הביטחוני-מקצועי עם הרמטכ"ל, רא"ל גבי אשכנזי, יימשך עד היום האחרון של כהונת הרמטכ"ל".

ביום שישי בבוקר קיים שר הביטחון סבב שיחות עם חמשת המועמדים לרמטכ"ל, ובהם האלופים בני גנץ, סגן הרמטכ"ל; אבי מזרחי, אלוף פיקוד מרכז; גדי אייזנקוט, אלוף פיקוד צפון; וגדי שמני, נספח צה"ל בוושינגטון. בהודעה בנושא מלשכתו של ברק נמסר כי "השר הביע את הערכתו לכל אחד מהמועמדים וביקש מהם להישאר בצה"ל ולהמשיך לתרום לו. הוא הוסיף כי הבחירה בין המועמדים לא הייתה פשוטה, משום שכל המועמדים ראויים ביותר".

הבוקר פורסם כי ברק הקפיא שורה של מינויים לתפקידים בכירים שביקש אשכנזי למנות, ככל הנראה, על מנת לאפשר לרמטכ"ל הבא להביע את דעתו על המינויים. מדובר ב-11 מינויים של קצינים בכירים שביקש אשכנזי לקדם ועליהם כבר יצאה הודעה של דובר צה"ל. אחד המינויים המעוכבים הוא של עוזרו של הרמטכ"ל, אל"מ ארז וינר, ששמו נקשר בפרשת המסמך המזויף, שאותו רצה אשכנזי למנות לתפקיד קצין חינוך ראשי.

מסמך גלנט: השאלות והתשובות

ב-6 באוגוסט חשפו העיתונאים אמנון אברמוביץ' ורוני דניאל מחדשות ערוץ 2 מסמך, שעליו מתנוססת חותמת של משרד הייעוץ התקשורתי של אייל ארד, ובו מזימה מתוחכמת שמטרתה לקדם את מועמדותו של האלוף יואב גלנט לתפקיד הרמטכ"ל, באמצעות יצירת דימוי ציבורי-תקשורתי שלילי ל"מתחריו" ולרמטכ"ל הנוכחי.

במשך שבועיים געשה התקשורת בשאלות שהמרכזיות שבהן היו האם המסמך אמיתי או מזוייף, האם מדובר בעבירה פלילית, וכמובן - מי כתב אותו, וכן מי המקור שמסר אותו לאתר חדשות ערוץ 2. סערה רבה היתה סביב הספקולציות אודות מידת מעורבותם של אנשי המטכ"ל בחיבור המסמך.

בסוף השבוע האחרון נחשפה זהותו של המקור של ערוץ 2 - אל"מ במיל' גבי סיבוני. כן נחשף כי מי שחשוד ע"י המשטרה שזייף את המסמך הוא סא"ל במיל' בועז הרפז. גלנט עצמו, נציין, "נוקה" כבר בהתחלה מכל קשר למסמך.