אשכנזי, פנה מקומך

יפה תעשה אם תכתוב מסמך אותנטי שבו אתה מודיע על פרישתך מתפקידך ומצה"ל

טוב, אז עכשיו זה כבר לא מסמך גלנט, אלא הרמטכ"ל גלנט. נכון עשה אהוד ברק שמיהר למנות, כי הוואקום שנוצר לא הועיל לאף אחד, ובמיוחד הדבר חשוב לאור העובדות והשמועות האופפות את הרמטכ"ל הנוכחי מכל עבר. המשטרה כמובן תמשיך לחקור, אלא שעכשיו זה כבר לא כל-כך רלוונטי, כי המסמך המדובר והמזויף כבר לא יכול להשפיע על המינוי שנעשה.

מה שאפשר לעשות זה להפיק לקחים מפרשת המסמך. ראשית, ערוץ 2 צריך לעשות חשבון-נפש באשר להחלטתו לפרסם מידע שנכונותו מוטלת בספק - זו פרקטיקה מסוכנת ביותר לא רק לשלטון; אזרחים מן השורה עלולים להיפגע ממנה.

בבואם לעשות את חשבון הנפש, ראוי לאנשי חדשות ערוץ 2 להתעלם מהתוצאות של גילוי המסמך, בין אם הן טובות ובין אם הן רעות. יש פה שאלה עיתונאית וציבורית עקרונית: האם ראוי לפרסם מידע מכל סוג שהוא מבלי לוודא את האותנטיות שלו? צריך לקוות שערוץ 2 לא יטביע את התשובה לשאלה זו בים של מילים שמגמתן היא להסיח את הדעת מן העיקר.

שינוי שיטת מינוי הרמטכ"ל

הלקח השני: אני חושב שאם יצא משהו חיובי מפרשת המסמך, זה הליקוי שהתגלה באופן ברור בשיטת מינוי הרמטכ"ל. לא יכול ולא צריך להיות שתפקיד כה חשוב - ומה יותר חשוב מהביטחון ומהבריאות? - יוכרע על-פי החלטתו של אדם אחד, יהיה חכם ונאור ככל שיהיה.

אם שרים וחברי כנסת מגיעים לתפקידיהם לאחר בחירות כלליות; אם שופטים, גם בבית המשפט העליון, מתמנים על-ידי ועדה המורכבת מנציגים של כמה מגזרים - למה לא הרמטכ"ל? למה צריך להיות מצב שבו תפקיד מן החשובים במדינה מוכרע באפן אחר מזה שמתמנים בו בעלי תפקידים הרבה פחות חשובים? זה דבר שחייב להשתנות, וכיוון ששינוי כזה מחייב תהליך מורכב - הוא צריך להתחיל עכשיו, מיד לאחר כניסת הרמטכ"ל החדש לתפקידו.

פנייה אל אשכנזי

ועכשיו ללקח השלישי: גבי אשכנזי, אתה אמרת בצדק רב שאי-אפשר שלצבא יהיו שני מפקדים. עכשיו מונה מפקד חדש. אם אתה מאמין במה שאמרת, הרי שיפה תעשה אם תכתוב מסמך אותנטי שבו אתה מודיע על פרישתך מתפקידך ומצה"ל.

זה לא דבר נעים לעשותו, ואולי נגרם לך עוול בצורה שבה הדברים נעשו, אבל השאלה היא מה חשוב לך יותר - העוול האישי או טובת הצבא והביטחון? אין ספק, ואתה בעצם אמרת זאת, ששני מפקדים הם נזק גדול לצבא. אנשים לא יודעים למי להישמע, צריך למנות מפקדים חדשים - בקיצור, מצב מאוד לא בריא.

אז שוב - בלי קשר למסמך, אבל עם המון קשר לטובת המדינה, ראוי שתפנה את מקומך למפקד החדש.