קרדן ישראל וקואופרטיב דן עשויים להפריד כוחות בדן רכב

הדיווח על רכישת מניות דן רכב על ידי קרדן ישראל העלה הערכות כי בחברה, המחזיקה בזיכיון אוויס בישראל, מתפתח מאבק שליטה בין השותפים השולטים בה

הדיווח על רכישת מניות דן רכב על ידי קרדן ישראל, שבשליטת יוסף גרינפלד ואבנר שנור, העלה בימים האחרונים הערכות כי בחברה, המחזיקה בזיכיון אוויס בישראל, מתפתח מאבק שליטה בין השותפים השולטים בה - קרדן ישראל וקואופרטיב דן.

שני השותפים מחזיקים בחלקים שווים בחברה הפרטית אמד, שמצידה מחזיקה בכ-54% ממניות דן רכב, ובמספר נכסי נדל"ן.

אתמול בערב הודיעה קרדן ישראל כי רכשה בשוק את מניות דן רכב והגיעה להחזקה ישירה של 13.66% בה. רכישת המניות התבצעה בשני מועדים שונים - אתמול וביום רביעי שעבר - במהלכן רכשה קרדן ישראל 7.88% ממניות החברה בתמורה לכ-40.4 מיליון שקל.

ההחזקה הישירה במניות דן, בצד ההחזקה ב-50% מאמד, הביאה את קרדן ישראל להחזקה כוללת של 40.8% ממניות דן רכב.

נכון לעכשיו, לא ברורה הסיבה לסכסוך שנתגלע בין הצדדים, שרק לפני שנה הפכו לשותפים באמד. קרדן רכשה בזמנו מניות אמד שהוחזקו על ידי חברת אוסיף, שנקלעה לקשיים והגיעה כאמור להחזקה של 50% בחברה.

בשנה האחרונה תפקדה דן רכב תחת דירקטוריון שמונה שישה נציגים מכל אחד מהצדדים. גורמים מטעם קרדן וקואופרטיב דן סירבו להתייחס היום לנושא.

בגלל השווי הנמוך של דן רכב

עם זאת, גורם בשוק, שמכיר את החברה מקרוב, העריך כי מהות הסכסוך נוגעת לשווי הנמוך שבו נסחרת חברת השכרת הרכב לעומת הפוטנציאל הטמון בה. יש לציין כי לקרדן ישראל אינטרס מיוחד בדן רכב, שכן אחת מהחזקותיה המרכזיות היא יבואנית הרכב UMI, כשדן רכב היא אחת מלקוחותיה. בנוסף, חברות השכרת הרכב המקומיות נחשבות לפרות מזומנים עבור בעליהן.

שני תרחישים אפשריים

בשוק מדברים היום על שני תרחישים אפשריים לעתידה של אמד, כאשר אחד מהם הוא חלוקת נכסיה של אמד (בעלת השליטה בדן רכב), כך שקרדן תקבל את מניות דן רכב, וקואופרטיב דן יקבל את נכסי הנדל"ן של החברה.

האפשרות אחרת היא כמובן רכישת אחד השותפים החוצה על ידי השני. מכיוון שמניות קואופרטיב דן באמד אינן מקנות שליטה במצב העניינים הנוכחי, ערכן עשוי לרדת בעסקה שכזו.

בדו"חות החברה לרבעון השני דיווחה דן רכב, כי הכנסותיה מתחום השכרת כלי הרכב לזמן קצר הסתכמו בכ-172 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2010, עלייה של כ-5%.

ההכנסות מליסינג תפעולי צמחו בשיעור של כ-3% לסך של 639 מיליון שקל בתקופה זו. בשורה התחתונה, רשמה החברה רווח נקי של כ-39.5 מיליון שקל - צמיחה של כ-67%, שחלקה נבע הודות לשינוי אומדן שיעור הפחת מתחילת השנה.