בגלל הכיבוש: קרן הנפט של נורבגיה מחרימה את אפריקה ישראל

זאת, על רקע מעורבותן בבנייה ופיתוח התנחלויות ■ תגובת אפריקה: "אפריקה ישראל אינה מעורבת מזה זמן בפיתוח נדל"ן או בבנייה למגורים בישובי הגדה המערבית - אין בסיס לטענות"

קרן הנפט הלאומית של נורבגיה המנהלת נכסים בהיקף של 450 מיליארד דולר מחרימה שתי חברות ישראליות, את אפריקה ישראל והחברה הבת שלה דניה סיבוס, על רקע מעורבותן בבנייה ופיתוח התנחלויות, וכן מחרימה חברת ביעור יערות מאלזית על רקע אתי, כך אמר היום שר האוצר הנורבגי היום, שמסר גם כי הקרן מכרה את כל ההחזקות שהיו לה בחברות. הקרן החזיקה מניות של אפריקה ישראל בהיקף של 1.16 מיליון דולר בסוף שנת 2009.

בתגובה מסרה אפריקה ישראל: "אפריקה ישראל וחברות הבנות אינן מעורבות מזה זמן בפיתוח נדל"ן או בבנייה למגורים בישובי הגדה המערבית, לפיכך אין בסיס לטענות המועלות על ידי קרן הפנסיה הממשלתית של ממשלת נורבגיה".

נציין כי אפריקה ישראל אינה פועלת בתחומי הגדה המערבית כבר מספר שנים, מאז שנת 2005, וגם בתקופה שפעלה שם, עשתה זאת החברה הבת דניה סיבוס כשהייתה קבלן מבצע במספר בודד של פרויקטים בעבור חברת בוימלגרין אשר שימשה כיזם הפרויקטים. נראה כי אפריקה שבשליטת לב לבייב שוב משלמת את מחיר בזירה הבינ"ל על המדיניות שאפיינה את ממשלת ישראל טרם ההחלטה על ההקפאה.

הקרן המנוהלת ע"י הבנק המרכזי, עוקבת בכך אחר הכללים האתיים שקבעה הממשלה הנורבגית והיא אינה משקיעה בחברות שמייצרות נשק גרעיני, או כלי נשק להשמדה המונית אחרים, פוגעות בסביבה או פוגעות בזכויות עובדים.

שר האוצר אמר כי הקבוצה הישראלית, אפריקה ישראל שהיא החברה האם של מספר חברות בנות העוסקות בתחומי הפיתוח, התשתית והאנרגיה "מחזיקה בשליטה בחברת דניה סיבוס, חברת בנייה המעורבת בפיתוח ההתנחלויות בשטחים הפלסטיניים הכבושים". "מועצת האתיקה הדגישה כי בנייתן של ההתנחלויות בשטחיםהכבושים הינה הפרה של החלטה של ועידת ג'נאבה המתייחסת להגנה על אזרחים בעת מלחמה" אמר והוסיף כי "מספר החלטות במועצת הביטחון של האו"ם ובבית המשפט הבינ"ל הביעו את דעתן והגיעו למסקנה כי בנייה של התנחלויות ישראליות בשטחים הפלסטינים הכבושים היא אסורה".

הקרן, אשר משקיעה את ההון הנוצר לנורבגיה כתוצאה ממכירת נפט וגז בקרנות במניות זרות ובאג"ח לטובת הדורות הבאים, מחזיקה ביותר מ-1% מסך המניות בעולם.