הגבול נפרץ: משקיעי גבעות עולם מאיימים על כתבים באתר "גלובס"; "כלבים, תשמעו מאיתנו בפתח ביתכם"

"אל תשכח שאנחנו יודעים שאתה גר קרוב לאתר הקידוח", נכתב בהודעת טקסט לאחד מכתבי האתר ■ אלימות מילולית גם כלפי חברי פורום גבעות ב"גלובס" שמתחו ביקורת: "תהיו מפוחלצים על קיר" ■ עו"ד אדטו לכתב "גלובס": "הכתבות על גבעות כאילו 'מוזמנות', הינך נדרש להפסיק"

גבעות עולם היא מניית חלום - שאולי יתגשם במלואו, אולי בחלקו ואולי יתנפץ לרסיסים. מה שבטוח, המניה, הקידוחים והדיווחים עליהם הם אחד ממוקדי המשיכה הגדולים ביותר באתר "גלובס" - ויפה שכך.

אלא שבשבועות האחרונים נחצו גבולות - גם בסטנדרטים של "גלובס" שמקפיד מאוד על שמירה על חופש הביטוי של הגולשים באתר. קומץ ממשקיעי גבעות, שבטוח משום מה כי אתר "גלובס" מנהל מערכה תקשורתית הזויה כלשהי נגד גבעות, החל לשגר איומים - מפורשים ועקיפים - לכתבי האתר ולעורכיו. איומים אלה התקבלו בשיחות טלפון, ב-SMS, במיילים ובהודעות מאיימות בפורום גבעות שבאתר "גלובס".

"אל תשכח שאנחנו יודעים שאתה גר קרוב לאתר הקידוח", נכתב בהודעת טקסט לאחד מכתבי האתר לאחרונה. הודעה אחרת נשלחה סמוך לחצות, ובה נקבו בשמותיהם הספציפיים של הכתבים תחת התואר "כלבים" - ונקטו באיום מפורש: "אתם עוד תשמעו מאיתנו...".

האלימות המילולית הופנתה גם כלפי חברי פורום גבעות אחרים, אשר "העזו" להביע ביקורת כלפי הודעות גבעות לבורסה. חברים אלה קיבלו הוראה מפורשת ומאיימת לחדול מביקורת שלילית כלפי הודעות החברה - ולא "ימצאו עצמם מפוחלצים על קיר...".

איומים אלה, לפי דיווחי הגולשים, הרחיקו לכת - ואחד המאיימים אף טרח להבהיר: "יש לי הרגשה שהאנשים שלי דיברו איתכם בעבר והסבירו לכם שמה שאתם עושים לא מקובל עליי - כנראה ששיחת טלפון לא הספיקה לכם - הפעם ידברו איתכם בפתח הדלת!".

אלימות זו התעצמה ככל שהתגברה הביקורת ב"גלובס" על דיווחיה העמומים של שותפות גבעות לבורסה, אשר הביאו להתערבותה של רשות ניירות ערך בנושא, ולהצגתן של כתבות שטח ותחקיר, דעות ופרשנויות בעיתונות הכלכלית בכלל ושל כתבי "גלובס" בפרט.

"כתבות 'מוזמנות' על-ידי גורמים איטנרסנטים"

ההתערבות בעבודה העיתונאית של "גלובס" מצאה את ביטויה גם במכתב שנחת לפני כשבוע במערכת, חתום על-ידי עו"ד תומר אדטו.

במכתב תובע עו"ד אדטו מאחד מהכותבים הבולטים באתר "גלובס" להפסיק לאלתר את הכתיבה על גבעות, תוך שהוא מאשים את הכתב כי כתיבתו "תמוהה, אסורה ומסוכנת בעצם פרסום הכתבות על שותפות גבעות, כאילו מדובר בכתבות 'מוזמנות' על-ידי גורמים אינטרסנטים כאלה ואחרים".

וכך כותב עו"ד אדטו:

"ל----- שלום רב,

הנני להבהיר לך כי המגמתיות בה הינך נוקט, בפרסום כתבות מגמתיות כנגד שותפות גבעות עולם, שהינה חברה בורסאית, באופן יום-יומי ואף מספר כתבות ביום תוך מספר שעות, מנוגדת לתקנון האתיקה המקצועי של העיתונאים.

"זה זמן מה שאני עוקב אחר כתבותיך ובוחן לדיוקן את מילותיך, תוך שאני מזהה מגמה ברורה, תמוהה, אסורה ומסוכנת בעצם פרסום הכתבות על שותפות גבעות, כאילו מדובר בכתבות 'מוזמנות' על- ידי גורמים איטנרסנטים כאלה ואחרים.

"לעניות דעתי, יהיה זה בנקל להוכיח את אשר נסתר מאחורי פרסום הכתבות הנ"ל על- ידך, כמו גם על- ידי שותפיך האחרים למערכת, והריני מודיעך בזאת כי לא אוותר ולא אתן יד לתופעה המתעצמת בפרסום כתבות מעין אלה, כאילו שותפות גבעות היתה החברה היחידה הנסחרת בבורסה לניירות ערך. הכפשת שותפות גבעות כמוה כהכפשה ישירה ובוטה של המשקיעים בשותפות, אשר להווה ידוע לך מוחזקת 95% בידי הציבור ורק 5% בידי השותף הכללי.

"הינך נדרש להפסיק לאלתר לנקוט בדרך מגמתית זו, הגובלת בלשון הרע ובניגוד לתקנון האתיקה, כאמור. חפירה בארכיוני כתבותיכם המגמתיות על חברת גבעות בקשר לקידוחיה הקודמים אינם מן העניין למצב הקיים כיום והנוגע לקידוח מגד 5, קידוח העומד בפני עצמו, ואשר המשקיעים לבדם, אשר מכירים היטב את הקידוחים הקודמים בלא 'עזרתכם', יחליטו באם ברצונם להשקיע בחברה ובאם לאו.

"הנני שומר על מלוא זכויותיי לפעול כנגדך וכנגד מערכת 'גלובס' בכל הדרכים החוקיות העומדות לרשותי, לרבות בדרך של פנייה מתאימה למועצת העיתונות ולערכאות המשפטיות, לאחר שאבחן באופן מלא את העילות כנגדכם. בברכה, תומר אדטו, עו"ד".

מיותר לציין כי "גלובס" רואה בשאט-נפש מכתב כגון זה, על אחת כמה וכמה איומים ישירים ועקיפים על כתבי האתר והעיתון - ומתכוון לטפל בהם בכל האמצעים הקיימים בחוק.

"מרשתי לא תסכים ולא תשלים עם התנהגות כאמור"

בתגובה כתבה עו"ד אוריין אשכולי ממשרד י.מושקט, המייצג את "גלובס", לעו"ד אדטו, כי "מעיון במכתבך עולה כי הינך מייחס למרשיי מניעים זרים בפרסומים אודות שותפות חיפושי הנפט גבעות. כידוע, אין השמצה חריפה מזו כלפי כתב ו/או עיתון, ומרשיי שומרים על כל זכויותיהם בעניין זה.

"האמור במכתבך מתקשר, למצער, עם מגמה הנחזית כמסוכנת ומחריפה, לפיה מקבלים כתבי מרשתי הכפשות ואפילו איומים (ומובהר כי איננו מייחסים זאת למכתבך) במייל ובטלפון בעקבות כתבות בעניין גבעות. קיימים גורמים הקשורים עם השותפות השולחים מיילים אישיים בעלי טון מאיים, ואפילו מתקשרים לטלפונים הניידים של כתבי מרשתי, כולל אזכור מקום מגוריהם.

"מובהר כי מרשתי בודקת כעת את כל ההתנהלות מולה, ובמידה והינך מייצג משקיעים או קבוצת משקיעים נודה על טרחתך בהבהרת מסר זה, לרבות העובדה כי מרשתי לא תסכים ולא תשלים עם התנהגות כאמור".

הערת מערכת: כותב ידיעה זו הוא עורך אתר "גלובס".