הקרב על פוטאש: ריו טינטו שוקלת הצעת רכש נגדית ל-BHP

כך מדווח הבוקר עיתון קנדי ■ דיווחים: סינוכם הסינית ו-Vale הברזיאלית במירוץ אחר ענקית הדשנים הקנדית

מאבק השליטה על ענקית הדשנים הקנדית פוטאש מתחמם: לאחר הצעתה של BHP ביליטון לרכוש את החברה ב-39 מיליארד דולר, שוקלת כעת ענקית הכרייה Rio Tinto לחבור לשותף סיני על מנת להגיש הצעת רכש נגדית לפוטאש. כך מדווח הבוקר עיתון קנדי.

בצטטו גורמים אנונימיים המקורבים לנושא, כותב העיתון Canada's Globe & Mail כי "ריו טינטו שוקלת הצעת רכש חלופית להצעת BHP יחדיו עם שותף סיני, אשר היחסים בינו לבין ריו מתהדקים והולכים". מריו טינטו לא התקבל אישור לדיווח הקנדי.

פוטאש עצמה הודיעה אתמול כי היא נמצאת המגעים עם רוכשים פוטנציאליים אחרים על מנת להדוף את הצעת BHP. על פי ההערכות, סינוכם (Sinochem) הסינית ו-Vale הברזיאלית נמצאות במירוץ, אולם סביר כי Vale לא תוכל להתמודד בסופו של דבר, משיקולי מימון.

נזכיר כי מאז הודעת BHP, אשר הצעת הרכש שלה עומדת על 130 דולר למניית פוטאש, זינקה האחרונה למחיר נעילה אמש של כ-150 דולר, ובכך היא מאותתת למעשה לרוכשים פוטנציאליים על מחיר גבוה ממחיר הצעתה של BHP.

מנכ"ל פוטאש, ביל דויל, אמר אתמול בראיון כי "ישנם מספר גורמים אשר יצרו קשר עמנו, כל מיני סוגים של שחקנים בשוק". עם זאת, דויל עצמו סירב לנקוב בשמות ספציפיים של פונים לחברה.

בנקאי בכיר שאינו מצוי בנבכי העסקה ציין כי "אני לא חושב ש-BHP תקבל את פוטאש ב-130 דולר למניה, אך אני גם לא רואה כרגע שחקן אחר שיגיע כ'אביר לבן' להציל את פוטאש".

נזכיר כי כי"ל עצמה סיכמה היום את הרבעון השני של השנה והיכתה את התחזיות המוקדמות כאשר דיווחה על עלייה של 38% בהכנסות הרבעוניות לכ-1.5 מיליארד דולר לעומת הרבעון השני של 2009. הרווח הנקי של החברה זינק ברבעון החולף ב-94% לכ-296 מיליון דולר לעומת רווח של כ-152 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

כמות האשלג שנמכרה ברבעון החולף היא הכמות השניה בגודלה הבהיסטוריה של החברה והיא גדלה פי 4 לעומת הרבעון השני אשתקד, עובדה התומכת בתחזיות להתאוששות שוק האשלג. המחיר הממוצע לטון אשלג עמד ברבעון החולף על 356 דולר.