בדלתיים סגורות: אלוף במיל' גיורא איילנד מופיע בוועדת טירקל

דו"ח ועדת איילנד הוגש לפני כחודש לחברי ועדת טירקל, והוא מהווה את אחד מהמסמכים החשובים שעל בסיסם צפויה הועדה לגבש את מסקנותיה

האלוף במיל' גיורא איילנד, שעמד בראש ועדת החקירה המטכ"לית שבחנה את התנהלות הצבא בפרשת המשט הטורקי לעזה, מופיע היום (ג') בפני ועדת הבדיקה הציבורית לחקירת האירוע, בראשות השופט העליון לשעבר, יעקב טירקל. עדותו החלה לפני כשעתיים.

על פי החלטת הממשלה, האלוף איילנד לא מופיע כעד, אלא לצורך העמקה והרחבה של הדו"ח. עדותו, לכל אורכה, נשמעת בדלתיים סגורות.

דו"ח ועדת איילנד הוגש לפני כחודש לחברי ועדת טירקל והוא מהווה את אחד מהמסמכים החשובים, שעל בסיסם צפויה הועדה לגבש את מסקנותיה. זאת, למרות שהדו"ח בחן את הפן הצבאי של הפעולה, ואילו המנדט שניתן לועדת טירקל הוא לחקור את ההיבטים המשפטיים של ההשתלטות על המשט, כמו גם את השאלה, האם הפעולות לאכיפת הסגר הימי על עזה, עומדות בקנה אחד עם החוק הבינלאומי.

במסגרת דו"ח איילנד, המשתרע על פני כ-150 עמודים, נמתחה ביקורת על דרך קבלת ההחלטות בצה"ל, קודם למבצע, בדגש על פעולות איסוף המודיעין לקראתו.

בדו"ח נכתב, בין היתר, כי "התיאום בין מודיעין חיל הים לבין אגף המודיעין של צה"ל, לא היה מספק". עוד נקבע בדו"ח ועדת איילנד, כי בצה"ל היה חסר מודיעיני לגבי אופי המשט ומשתתפיו וכי מרגע שהבינו דרגי הצבא הבכירים, שרמת ההתנגדות על האוניה, כפי שהתרחשה בפועל, היא גדולה מזו שציפו, היה עליהם להסיק שהמצב אינו מאפשר את ביצוע המבצע, באופן בו תוכנן. עם זאת, דו"ח ועדת איילנד שיבח את פעולת לוחמי השייטת בשטח, מרגע שהחלו את מבצע ההשתלטות.

ועדת טירקל הוקמה בעקבות לחץ בינלאומי לחקירת אירועי המשט הטורקי לעזה. זאת, לאחר שבמהלך פעולת צה"ל להשתלטות על אוניית המרמרה התרחש עימות אלים, שבמסגרתו נהרגו 9 פעילים, רובם טורקים מארגון ה-IHH, ונפצעו 20 פעילים ו-10 חיילים.

בוועדה חברים השופט יעקב טירקל, המשפטן מיגל דויטש, אלוף במיל' עמוס חורב, השגריר ראובן מרחב, שבעבר שימש בתפקידים בכירים במוסד, פרופ' שבתאי רוזן והמשקיפים הזרים, הפרקליט הצבאי הראשי לשעבר של קנדה קן ווטקין, וכן דייוויד טרימבל האנגלי, חתן פרס נובל לשלום.

הוועדה מתכנסת היום בפעם החמישית, ובימים הקודמים הופיעו בפניה הרמטכ"ל, שר הביטחון וראש הממשלה.