חברת החשמל תצא לרוד שואו: מחפשת משקיע במיזם התקשורת

החברה מבקשת רישיון כללי מיוחד למיזם ■ מחפשת משקיעים מקומיים ובינלאומיים ■ טרם הוחלט אם יגויס בנק השקעות שילווה את תהליך היציאה למכרז

חברת החשמל, בניהולו של עמוס לסקר, מתכננת לצאת במצגת למשקיעים פוטנציאליים (רוד שואו) בחודש אוקטובר השנה (לאחר החגים), וזאת במסגרת חיפושה אחר שותף במיזם התקשורת החדש שהיא נכנסת אליו - ספקית תשתיות לחברות תקשורת קיימות.

ל"גלובס" נודע כי חברת החשמל מעוניינת לאפשר לגורמים בינלאומיים להשתתף במכרז לבחירת השותף, אך הנושא עדיין לא נסגר מול רשות החברות, שתלווה את המהלך ותצטרך לתת את אישורה.

עוד נודע כי חברת החשמל מעוניינת שבעת תהליך היציאה למכרז לבחירת השותף תהיה בידיה לפחות טיוטת הרישיון, כדי שתוכל לשמש אסמכתא למשקיעים, שוודאי ירצו לדעת מה המסגרת החוקית שהמיזם יפעל בה.

חברת החשמל מבקשת רישיון כללי מיוחד, ובקרב מנהליה הוחלט כי אין צורך להמתין עד שהכנסת תאשר את התקציב.

בעקבות החלטת הממשלה שמאשרת לחברה להיכנס לתחום התקשורת, הוחלט לפעול במלוא המרץ על מנת לקדם את הקמת החברה-הבת של חברת החשמל, בהסתמך על ההחלטה שעברה במסגרת חוק ההסדרים בחודש שעבר.

תקים חברה בת

בהתאם להחלטה, חברת החשמל תידרש להקים חברה-בת, שבה היא לא תהיה בעלת השליטה; בעל השליטה יחזיק ב-51% מהחברה החדשה, וחברת החשמל תחזיק ב-49%. כמו כן, החברה תונפק ותידרש למכור 10% ממניותיה לציבור לאחר תחילת פעילותה. בהחלטת הממשלה נקבעו סייגים רבים נוספים, כמו איסור על עובדי חברת החשמל לעבוד בחברה החדשה וכן כי תעריפי השימוש ברשת הסיבים שתפרוס יהיו בפיקוח של רשות החשמל.

כמו כן, החברה לא תורשה למכור שירותי תקשורת לצרכנים, אלא רק לחברות תקשורת קיימות.

בחברת החשמל מנהלים שיחות עם רשות החברות הממשלתיות על מנת להחליט אם יגויס בנק השקעות שילווה את החברה במסגרת הרוד שואו או שהיא תעשה זאת בעצמה.

על פי הערכות, אם יוחלט לאפשר למשקיעים בינלאומיים להיכנס למיזם, ככל הנראה יידרש בנק השקעות בינלאומי, אך במקרה שהמשקיע יהיה מקומי, כנראה לא יהיה צורך בכך. ואולם, בשל העובדה שנאסר על מפעילי התקשורת בישראל להיכנס למיזם, הסיכוי למצוא גורם מקומי פוחת, ומכאן הצורך לחפש משקיע מחו"ל.

נדגיש עוד שלא ברור על פי אילו פרמטרים ייבחר המשקיע; על פי בסיס המחיר הגבוה ביותר שיציע, או גם על בסיס פרמטרים נוספים כמו ניסיון וידע בתחום, איתנות פיננסית וכדומה.

הכנת הרישיון נמצאת כרגע בסמכות משרד התקשורת, ושר התקשורת משה כחלון הודיע שבכוונתו להבטיח שהמשרד ינפק את הרישיון במהירות האפשרית ולא יאפשר למהלך להתעכב. למרות החלטת הממשלה, הוט ובזק ינסו להכניס מגבלות נוספות על המיזם במסגרת הדיונים בוועדת הכלכלה ולפני שיובא לאישור סופי בכנסת.