רשמים ממסיבת "גבעות"

חגיגות הדבש והנפט מאמש לא ישנו את המצב: המשקיעים יצטרכו להתאזר בהרבה סבלנות

בתחילת האסיפה אמש ניגש אלינו משקיע, שזיהה שאנחנו מהתקשורת ואמר כי אם "יעשו לנו בעיות" כהגדרתו, שנפנה אליו. אלא שבניגוד לאסיפות קודמות, הפעם לא היה בכך צורך: האסיפה שכינסה גבעות אמש בירושלים, הייתה מיועדת יותר לעיתונאים ולתקשורת, ופחות למשקיעים, שכן מידע משמעותי חדש מעבר לידוע, לא נחשף.

מחיאות הכפיים הסוערות, להן זכה לוסקין באסיפה, מבהירות כי את המשקיעים הוא לא צריך לשכנע בדבר היותו של שדה מגד מסחרי, אבל את התקשורת, שמתייחסת לדיווחים של החברה בחשדנות, דווקא כן.

בגבעות מחפשים כעת לגיטימציה מהתקשורת, שמתייחסת בספקנות לממצאים עליהם היא מדווחת. זאת, לאור האכזבות בקידוחי העבר, שגם הם לוו באופטימיות מצידו של לוסקין. החשיפה הגדולה אותה לקחה על עצמה גבעות בקיום האירוע בבנייני האומה, הינה בבחינת צעד שממנו אין דרך חזרה.

"זכות הציבור לדעת"

אחרי שלוסקין צוטט וצולם כשהוא מנפק אמרות כמו "מדובר במתן תורה" ו-אל תאמינו לכל מי שאומר שמגד 5 הוא כמו חלץ. מבחינתו, הוא הצלחה פנטסטית", תוך כדי הערכה כי השותף הכללי רואה בבאר מגד 5 מסחרית, יהיה לו קשה לספק הסברים אם היקף ההפקה בשדה יהיה נמוך ביחס להערכותיו. מול המשקיעים תהיה לו בעיה נוספת, שכן הם ודאי לא יתלהבו להזרים כספים נוספים לשותפות, אחרי שכבר חשבו שהגיעו לארץ המובטחת.

גם המשקיעים, אגב, הצטרפו באסיפה לניסיונות השכנוע של כלי התקשורת. בסיום האירוע פתח אחד המשקיעים את צנצנת הנפט הקטנה שחולקה בכניסה, טבל בה את ידו ונתן לנו להריח, להראות שאכן מדובר בנפט. חברו, שעמד לידו, לא הסתפק בכך ואף ניסה להדליק את הצנצנת הקטנה.

לעיתונאים שהגיעו לבנייני האומה בירושלים, ניתנה הזדמנות להפנות שאלות להנהלת השותפות, וכאשר אחד הכתבים הכלכליים הביע תמיהה על ריבוי הדיווחים של השותפות, הוא זכה להתקפה מידי חיים אינדיג, עורך הדין של השותפות. אינדיג תקף את העיתונאים, שאמורים לדעתו לקדש את המונח "זכות הציבור לדעת".

"אנו מאחלים לכולם שיהיו מיליונרים, בלי קשר למידת ההצלחה של קידוח מגד 5", הכריז לוסקין באסיפה. הוא עצמו, כנראה, כבר עונה להגדרה הזו. החברה שלו, "טי אויל אנד גז", מחזיקה בבעלות 33% מהשותף הכללי בגבעות עולם. גם אם לא לוקחים בחשבון כי אחזקותיו של השותף הכללי בניירות הערך של גבעות, שוות היום כ-15 מיליון שקל, הרי שההכנסות מהן נהנה השותף הכללי אשתקד עמדו על 3.4 מיליון שקל, וגם ב-2010 הן צפויות לעמוד על מספר מיליוני שקלים.

כפי הנראה, גבעות תצטרך לבצע בעתיד קידוחים במספר בארות נוספות בעומקים של מעל ל-4,000 מטר לצורך הפקה משדה מגד. קידוחים כאלה נמשכים מספר חודשים במידה ואין תקלות.

בארץ נמצאות היום שתי מכונות קידוח בלבד הקודחות לעומקים כאלו ונמצאות כרגע בשימוש, ולדברי לוסקין אין לגבעות תאריכים לשימוש במכונות קידוח, אותם שריינה עם החברות בעלות המכונות.

המשמעות היא שמשקיעי גבעות יצטרכו להתאזר בסבלנות עוד זמן רב, עד שתהיה הפקה בקנה מידה משמעותי בכלל השדה.