איך הם הצליחו לחשוב על זה קודם?

שלושה מיזמים חדשים איתרו את מה שרבים צריכים, ובזכות חשיבה מחוץ לקופסה גם הפכו אותם לעסקים ■ האם הם יצליחו להפוך לטרנד התורן?

מי לא אוהב לשמוע על סיפורי הצלחה עסקיים נוסח סינדרלה: על זה שגדל במשפחה מרובת ילדים וחסרת אמצעים והפך לאיש עסקים מצליח; על ההוא שירד לארה"ב עם 50 דולר בכיס והפך למיליונר; על החנונים שפיתחו תוכנה במוסך ומכרו אותה תמורת עשרות מיליוני דולרים; על היבואן שקרא נכון את המפה וייבא בזמן ולפני כולם מוצר שהפך ללהיט; ועל "המוח" שהצליח להמציא פטנט בגדר "איך לא חשבנו על זה קודם" ולתרגם אותו למזומנים.

כולנו אוהבים את הסיפורים הללו בגלל הפנטזיה שהם מעוררים בנו, אבל לא תמיד אנחנו יודעים ש"הדרך לגן עדן" זרועה "חתחתים מהגיהינום". מדי שנה נפתחים בישראל כ-50 אלף עסקים חדשים, ומספר דומה של עסקים נסגרים במקביל. 42% מהעסקים שנפתחים לא שורדים את השנתיים הראשונות ו-70% לא שורדים מעל חמש שנים. גם בזירת הפטנטים הסיכויים לא משהו: כל שנה מוגשות לרשם הפטנטים כ-7,000 בקשות פטנט, ורק מעטות מהן ומהפטנטים שיינתנו עליהן, מבשילים לכדי מוצר מסחרי מצליח.

הסטטיסטיקה האכזרית, המבטאת את הקושי הגדול בהפיכת יוזמה לעסק רווחי, דוחפת יזמים רבים לחדשנות וליצירתיות. כלומר, לנסות להמציא או לשדרג את הגלגל כדי לא להיות עוד אחד מיני רבים. לא בכדי, הביטוי "לחשוב מחוץ לקופסה" הפך בשנים האחרונות למטבע לשון שגור ולחלק אינטגרלי מהסלנג העסקי. כולם מצפים מכולם - יזמים מעצמם ומנהלים מעובדיהם - לשבור את המוסכמות ולהיות יצירתיים. אבל איך עושים את זה?

"למרות שהיכולת לחשוב מחוץ לקופסה היא עניין מולד, ניתן לחדד אותה באמצעות שיטות וכלים שונים, בין אם אקדמאים ובין אם מקצועיים כמו משחקי חשיבה למנהלים", אומר יוסי אנג'ל, בעלי "אנג'ל מאמנים" - חברה לאימון עסקי. לדבריו, לא משנה באיזו דרך בוחרים לחדד את החשיבה, התרגול שלה הוא המהותי והחשוב ביותר: "אם מתרגלים ומתמידים, מקבלים תוצאות".

עידן דשא, מנכ"ל SKS - חברה לפיתוח עסקי, המסייעת ליזמים משלב הרעיון ועד לשלב המוצר המוגמר, סבור שה"קופסה" היא מטאפורה לתקרת זכוכית שלא מאפשרת לנו לצמוח ולהתפתח. לדבריו, אדם הטוען לכתר היזמות צריך לפרוץ את תקרת הזכוכית ולהיות מסוגל לראות את מה שהעולם מציע מעבר לה. "ניתן לעשות זאת, בין היתר, על-ידי היוועצות באנשי מקצוע שונים, שאסור לזלזל בתרומתם לפיתוח היזמות".

קפה מגלעיני תמרים, מכונה לבדיקת אלכוהול בדם במוקדי בילוי, ומגן לעגלות תינוק מפני זיהום אוויר - הם רק שלוש דוגמאות ליזמים שזיהו הזדמנות והפכו אותה לעסק בזכות חשיבה מחוץ לקופסה.

בדיקת אלכוהול עצמית: "רצינו לתרום להפחתת תאונות הדרכים, ואם אפשר גם לעשות מזה כסף"

לאחר שאיבד שני חברים, החליט רועי שדה לייבא לארץ ולמכור לברים מכונות לבדיקת עצמאית של כמות האלכוהול בדם. דני קרייפין ודודי מליץ ראו את הפוטנציאל והצטרפו אליו

מליץ, שדה וקרייפין צלם תמר מצפי
 מליץ, שדה וקרייפין צלם תמר מצפי

אלכוטסטר
שנת הקמה: 2009
בעלים: רועי שדה, דני קרייפין ודודי מליץ
מס' עובדים: 2
מחזור מכירות שנתי: כ-1.6 מיליון שקל

"אם שותים לא נוהגים" הוא אמנם סלוגן קליט ומוכר לכל, אך בישראל - כמו בשאר העולם המערבי - נהיגה תחת השפעת אלכוהול עדיין אחראית ל-20%-40% מתאונות הדרכים. רועי שדה (30) מכיר את הסטטיסטיקה העגומה מקרוב. ב-03' הוא איבד את חברו הטוב בתאונת דרכים קשה. שנתיים אחר כך, חבר קרוב נוסף שלו יצא עם פגיעת ראש קשה מתאונה אחרת, שבה נהרגה בת הזוג של החבר. "זאת התוצאה הטרגית של ויסקי ונהיגה", הוא אומר.

החוויה האישית הקשה הולידה אצלו מחשבה עסקית: למכור לברים מכונות לבדיקת רמות אלכוהול בדם הבליינים. "ראיתי את המכונות כשטיילתי בחו"ל וחשבתי לעצמי: 'איך עם כל התאונות בארץ, אין לנו כאלו'", אומר שדה. באוגוסט 09' הוא יצר קשר עם יצרנית מכונות בספרד, ובאוקטובר (אחרי שקיבל זיכיון בלעדי בארץ) התחיל לייבא את מכונות "אלכוטסטר" הראשונות. אלא שדי מהר התברר לשדה שהמכונות הספרדיות אינן מכוילות לינשופים של משטרת ישראל, מה שחייב פתרון מידי: רכישת סנסורים המאפשרים את הכיול והתקנתם במכונות. "זה ייקר את הסיפור משמעותית", הוא אומר.

דני קרייפין (34), חבר ילדות ומתווך מסעדות, הצטרף לשדה מהיום הראשון. בשלב מאוחר יותר, הצטרף חבר נוסף: זוכה "האח הגדול" עונת ה-VIP והברמן לשעבר, דודי מליץ (29), המכיר היטב את סצנת האלכוהול התל-אביבית. "כמי שעבד שנים כברמן ושתה הרבה, יצא לי לראות את 'נפלאות' האלכוהול", אומר מליץ, שטוען כי "הרצון לסגור מעגל היה אחד המניעים להצטרפות".

עד כה, בהשקעה של כ-2 מיליון שקל, אותה הם מקווים להחזיר בשנה הקרובה, התקינו 160 מכונות במקומות בילוי ברחבי הארץ. החוק בישראל אוסר נהיגה כשריכוז האלכוהול בדם עולה על 50 מ"ג אלכוהול ב-100 מ"ג דם, השווה בערך ל-1-2 כוסות משקה, אך אף אחד לא באמת יכול לדעת בדיוק כמה אלכוהול זורם בדמו. לדבריהם, "אלכוטסטר" נותנת לבליין (אחרי ששלשל 5 שקלים ונשף לקשית חד-פעמית) תוצאה מספרית המאפשרת לו לדעת האם הוא כשיר לנהוג על-פי החוק.

* איך אתם מתמודדים עם עלויות המימון?

"מכונה עולה לנו 5,000 שקל. את העלויות אנחנו מממנים, בין היתר, מ-5 השקלים שכל בליין משלשל למכונה, בניכוי עמלה של כ-15% לבעל המועדון, ומהחודש האחרון גם מגביית 300 שקל דמי אחזקה חודשיים".

* מה הקושי הגדול בעסק?

"חינוך שוק. קשה לגרום לקהל היעד, צעירים, לנשוף למכונה. השאיפה שלנו היא לתרום כמה שיותר להפחתת תאונות הדרכים הנגרמות משתיית אלכוהול. ואם אפשר, אז למה לא לעשות מזה כסף".

* אתם עושים כסף?

"בשלב הזה, כל הכסף שנכנס מושקע בחזרה ברכישת ובהתקנת מכונות חדשות ובמיתוג. אנחנו לא מושכים משכורות".

קפה מגלעיני תמרים: "הגענו לשוק הקפה, ואז נזכרתי בקפה התמרים של סבא שלי, ובינגו"

תוכנית יזמות הזכירה לשי כהן שסבא שלו נהג להכין קפה מתמרים. אחרי סיעור מוחות עם חבריו ללימודים, רום קשוק וגיל הברמן, הם יצאו לדרך, לא לפני שגייסו משקיעים נוספים

קשוש וכהן, קפה איל יצהר
 קשוש וכהן, קפה איל יצהר


גרין לייף קפה
שנת הקמה: 2007
בעלים: שי כהן ורום קשוק (50%), אווא קפה איכות (20%), גיל הברמן (13%) והיתר נותני שירותים ועובדים
מס' עובדים: 3
מחזור מכירות שנתי: כחצי מיליון שקל

במשך שנים הוא "הריח" את ה"רעיון" אך לא הבחין בפוטנציאל העסקי שלו. תוכנית למצוינות ויזמות במרכז הבינתחומי בה השתתף כסטודנט, הפיחה רוח חיים ב"רעיון": קפה מגלעיני תמרים. "סבא שלי ז"ל נהג לקלות ולעשות משקה בטעם קפה מגלעיני תמרים", מספר הנכד שי כהן (30), שיחד עם שני סטודנטים נוספים לתוכנית ולסיעור המוחות - רום קשוק (29) וגיל הברמן (28) - הקימו את "גרין לייף קפה", חברה לייצור ולשיווק קפה מגלעיני תמרים תחת המותג EspressoDate. "נדרשנו למצוא רעיון עסקי. חיפשנו שווקים גדולים עם רמת חדשנות נמוכה, ואחרי מאמץ לא קטן הגענו לשוק הקפה. אז נזכרתי בקפה התמרים של סבא שלי, ובינגו", אומר כהן.

* כמה זמן חלף עד לשלב המוצר המוגמר?

"כשנתיים וחצי. השיווק החל בנובמבר 09'".

* מה היו השלבים בדרך?

"היו הרבה שלבי ניסוי וטעייה, החל מבדיקות מעבדה, דרך סגירת הסכמי בלעדיות עם ספקי גלעיני תמרים וכלה בכתיבת פטנט. המעבר משלב המעבדה לשלב המסחרי כרוך בקשיים רבים שסטארט-אפ כמו שלנו לא יכול להתמודד איתם לבד וזקוק לעזרת אנשי מקצוע, למשל, פרופ' אייל שמעוני מהטכניון סייע לנו בגיבוש הפורמולה; שלמה אברס, בעלי רשת 'קפה נטו', שחיבר אותנו עם יצרנית קפה שגם נכנסה כמשקיעה; ועוד".

* כמה כסף השקעתם במיזם?

"50 אלף דולר הון עצמי ו-50 אלף דולר מענק מהמדען הראשי. את היתר השקיעו 'אווא' ואנג'ל פרטי. גיוס נוסף להתרחבות גם בחו"ל, הוא הקושי הגדול ביותר שלנו כרגע".

* איך המכירות?

"המוצר נמכר בכ-250 נקודות מכירה בבתי טבע ובתי קפה במחיר של 29.9 שקל ל-200 גרם. הוא עדיין לא נמכר כמו אש, אבל כל חודש רואים גידול בנקודות המכירה ובקנייה החוזרת. עד 2011 אנו מקווים לייצא לחו"ל, ולגלגל מחזור של כ-5 מיליון שקל".

כיסוי מגן לעגלת תינוק: "הוא בא אלינו עם רעיון, ואנחנו הפכנו אותו למוצר מוגמר"

הדורם לשם, אורי אלמן וירון גניגר לקחו רעיון שהבליח אצל בעל בית קפה תל-אביבי והפכו אותו לעסק, לא לפני שקנו ממנו את הזכויות על המוצר בתמורה לתמלוגים ממכירות עתידיות

אלמן, גניגר ולשם, קפה צלם תמר מצבי
 אלמן, גניגר ולשם, קפה צלם תמר מצבי


LGE מוצרי צריכה
שנת הקמה: 2010
בעלים: אורי אלמן, ירון גניגר והדורם לשם
מס' עובדים: אין
מחזור מכירות שנתי: צפי לכחצי מיליון שקל בשנה הראשונה

הסיפור הבא מוכיח, שדי בחושים בריאים וביכולת חשיבה מחוץ לקופסה כדי להצליח לעשות כסף מרעיון של מישהו אחר.

זה קרה להדורם לשם (37), אורי אלמן (36) וירון גניגר (36). לדבריהם, רעיון שהבליח אצל בעל בית קפה תל-אביבי - להחליף את חתיכת הבד שאמהות רבות שיושבות אצלו בבית הקפה נוהגות לזרוק בנונשלנטיות על עגלת התינוק להגנה מפני השמש, הרוח והפיח, בכיסוי בד מוקפד המסנן את זיהום האוויר - עורר אצלם את כל החושים. "הוא בא אליי עם רעיון, אבל בלי ניסיון להפוך אותו למוצר מוגמר", אומר לשם, מפתח וממציא פטנטים בעצמו, שגייס למשימה את אלמן וגניגר.

השניים, חבריו לספסל הלימודים ואבות לילדים קטנים, שמעו, נדלקו, בדקו ועזבו משרות מתגמלות: אלמן נפרד מכס מנכ"לות חברת "אפקט טי.וי" למחקר תוכן שיווקי בטלוויזיה, וגניגר ממנכ"לות "פרימוס", סטודיו לעיצוב ולאנימציה. השלושה יצאו לדרך, לא לפני שקנו מאותו בעל בית קפה את כל הזכויות על המוצר בתמורה לתמלוגים ממכירות עתידיות.

* לקחתם רעיון של מישהו אחר. איפה החשיבה שלכם מחוץ לקופסה?

"קיבלנו רעיון בשלב של אב-טיפוס ראשוני, המצריך שדרוגים רבים וחשיבה מאומצת מחוץ לקופסה. במשך שבעה חודשים שרפנו הרבה שעות 'טיסה' והשקענו כ-800 אלף שקל עד שאב-הטיפוס הפך למוצר מוגמר, שנמכר היום בחנויות תחת השם SafeAir ומצוי בתהליך רישום פטנט בישראל, בארה"ב וביפן".

* כמה כיסויים מכרתם עד היום?

"התחלנו למכור באפריל השנה בבלעדיות ברשת סופרפארם. עד כה נמכרו אלפי יחידות, במחיר של 50 שקל למארז של שלושה כיסויים. בחודשים הקרובים המוצר יימכר במקביל בחנויות למוצרי תינוקות".

* מה עם חו"ל?

"לפני כחודש סגרנו עסקה של 50 אלף דולר ביפן, ובימים אלה אנחנו במו"מ למכירת המוצר גם ברוסיה. השריפות שם תורמות לנו בקידום המכירות".

* האם אתם מתכוונים להמשיך להתבסס רק על רעיונות של אחרים?

"לא. המטרה שלנו היא להתמחות בנישת מוצרי התינוקות הייחודיים, בין אם על-ידי פיתוח רעיונות של אנשים אחרים למוצרים מסחריים ובין אם פיתוח רעיונות שלנו. נכנסנו לראש הזה, וכבר יש לנו שני מוצרים שהמצאנו בעצמנו".

* מתי תתחילו לראות מזה רווחים?

"אנחנו מקווים להתחיל להרוויח בשנה השנייה לפעילות".

10 טיפים להמצאת מיזמים שלא חשבו עליהם קודם

עפ"י אבי כהן, מנכ"ל קבוצת EFD, המחזיקה גם ברשתות ביתילי, אי.די.דיזיין וריץ' אנד טיילור

יח
 יח

1. התעלמו מהנחות יסוד

אחת המגבלות הבסיסיות בדרך לחשיבה יצירתית היא "הנחת הנחות", שהן כביכול הנחות יסוד. הפסיקו להניח הנחות ואל תקבלו שום דבר כמובן מאליו.

2. שאלו שאלות

לערער על כל הידוע לכם ולשאול את כל השאלות שוב ומהתחלה. אחת הטכניקות הטובות לשם כך היא שיטת The 5 Whys: שאלו את עצמם למה זה ככה? למה זה לא יכול לעבוד אחרת? וכדומה.

3. סקרנות ולימוד

הסקרנות מייצרת צורך ללמוד ולהרחיב אופקים לנושאים ולתחומים חדשים. הלימוד מקנה לנו כלים חדשים וזוויות ראייה רעננות. ציטוט ידוע של אברהם מסלאו, האיש שהגדיר את פירמידת הצרכים, מבהיר בדיוק ממה עלינו להימנע: "אם הכלי היחיד שיש לך הוא פטיש, אתה נוטה לראות כל בעיה כמו מסמר".

4. צאו להסתובב בחוץ

שינוים בסביבה הרגילה שלנו, כמו גם התבוננות בדברים אחרים, מגרים את החשיבה והדמיון ומייצרים רעיונות חדשים. קומו וצאו לטייל בחוץ, בין אם זה בטבע או בעיר, מכל דבר אפשר ללמוד.

5. הישמרו מ"רוצחי רעיונות"

לא חסרות "נשמות טהורות" שמיד ימצאו לכם סיבות למה "זה לא יעבוד" וש"זה בלתי אפשרי". היזמים היצירתיים ביותר נחשבו למשוגעים גדולים כשהרעיונות שלהם נשמעו בראשונה. רק לאחר זמן רב הבינה הסביבה שלהם שהם גאונים פורצי דרך. הישמרו ממדכאי היצירתיות.

6. הקשיבו

אותו הכלל עובד גם הפוך. שימרו גם אתם כל הזמן על "ראש פתוח" והיו קשובים לאנשים היצירתיים שמסביבכם. עודדו חשיבה יצירתית ושונה וטפחו אותה. תמכו וכבדו אחרים כשהם באים עם רעיונות חדשים.

7. עודדו ואמנו יצירתיות

עצם העובדה שתתחילו לשים לב ולחשוב חדשנות ויצירתיות, כבר יגרום לרעיונות להתחיל לעלות.

8. "עולמות רחוקים"

לכו לבקר במקומות אחרים לחלוטין מסביבת העולם היומיומי שלכם. חשיפה לתחומים ולנושאים שאינם קשורים כלל ליומיום כמו מוזיאונים, הרצאות רוחניות, חוף הים ועוד, משחררת את המוח מדפוסי החשיבה השגרתיים ומאפשרת לו להיפתח ליצירת רעיונות רעננים.

9. "עולמות קרובים"

מנגד, בחנו כל פעולה ונושא שגרתי ויומיומי, בנאלי ככל שיהיה, כדי לאתגר את השגרה. פעולות יומיומיות הופכות מכניות ואוטומטיות עד כדי כך, שאנחנו אפילו לא זוכרים איך הגענו הביתה בסוף היום. נכנסנו לאוטו ופתאום אנחנו בבית. שימת לב לפרטים שבשגרה יכולה להניב שפע רעיונות חדשים.

10. חישבו "בתוך הקופסה"

חשיבה "בתוך הקופסה" היא לא דבר רע. לעתים עבודה "בתוך הקופסה" חיונית עבור ניתוח מדויק וביצוע מגוון משימות כמו קבלת החלטות, ניתוח נתונים, ניהול התקדמות המשימות וכו'.