כתב אישום: אילן מורגן הונה משקיעים חרדים במיליוני שקלים

נאשם כי בשנים 2007-2009 גייס כספים מאנשים במגזר החרדי למטרת הלוואה, תוך שהוא מבטיח להם בכזב כי ישקיע עבורם את הכסף ללא סיכון, וזאת במטרה לגנוב את כספי הלווים

פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) הגישה היום (ה') לבית משפט השלום בתל-אביב כתב אישום נגד אילן מורגן, שעלה לישראל מארה"ב לפני שנתיים, ונאשם כי ביצע מאז שורה של מעשי מירמה במטרה לגנוב מיליוני שקלים מאזרחים תמימים, רובם מהמגזר החרדי.

על-פי עובדות כתב האישום, במהלך השנים 2007-2009 גייס מורגן כספים מאנשים במגזר החרדי למטרת הלוואה, תוך שהוא מבטיח להם בכזב כי ישקיע עבורם את הכסף ללא סיכון, וייתן להם החזר כספי רבעוני בשיעור ריבית חודשית עליה סוכם, ריבית שהיתה גבוהה מן המקובל בשוק. כל זאת, במטרה לגנוב את כספי הלווים.

בנוסף, הבטיח להם מורגן, כך על-פי כתב האישום, כי בתום תקופת ההלוואה יקבלו את סכום החוב שהעבירו לו במסגרת תוכנית ההלוואות. לצורך כך הקים מערך של מגייסים שתפקידם לגייס עבורו מלווים.

כתב האישום מפרט כיצד שכנע מורגן את המגייסים לפעול עבורו ואת המלווים להלוות לו כספים, באמצעות מצגי-שווא כוזבים. "מורגן הציג עצמו כבעלים ומנהל של חברת מורגן השקעות שהקים, תוך ציון העובדה שהחברה בעלת רישיון ומפוקחת על-ידי הרשות. הוא הסתיר את העובדה שהגיע ארצה מארצות-הברית חסר נכסים ושהוא חייב כספים בשוק האפור, ותחת זאת יצר מצג כוזב לפיו הינו אדם אמיד ובעל נכסים בארצות-הברית. כן הבטיח הנאשם כי מן הרווחים שיפיק במסגרת תוכנית ההלוואות יתרום כספים לכוללים חרדיים".

את תוכנית ההלוואות פרסם מורגן במגזר החרדי, לרבות בעיתונות הדתית ובעלונים המופצים ברחוב החרדי, תוך שהוא מבטיח בפרסומים אלה תשואה חודשית בשיעור גבוה וערבויות לכספי המלווים.

"על מנת לשוות לתוכנית ההלוואות אופי דתי שיקסום למלווים החרדיים וישכנע אותם להעביר לידיו את כספיהם, דאג מורגן שתוצג להם תמונה שלו מצולם עם רב מקובל בעולם החרדי, היה אחראי על הצגת אישור מהרבנים לפעילות ההלוואה וכשרותה והבטיח תרומות ומעשרות לכוללים חרדיים".

כתב האישום כולל 4 אישומים: הראשון והשני הינם אישומים שעניינם קבלת כספי המלווים במירמה במסגרתם של שני הסכמי הלוואה שאילן מורגן עמד מאחוריהם. על-פי האישום הראשון, הוציא מורגן כ-1.2 מיליון שקל מהלווים, ועל-פי האישום השני הוציא מהלווים בדרך דומה יותר מ-2.3 מיליון שקל.

האישום השלישי הינו אישום העוסק בגניבת כספי המלווים לאחר קבלתם, והאישום הרביעי הוא עשיית פעולה ברכוש בידיעה כי הוא רכוש אסור (הלבנת הון).

כתב האישום הוגש בידי עו"ד רועי שטיינברג מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה).