תקדים: אין לאסור התקשרות עם חברות כ"א כדי להימנע ממתן קביעות

קופת-חולים כללית חויבה לבטל סעיף במכרז, לפיו חברות כוח-אדם לא רשאיות להתמודד בהליך - אלא "ספקי שירותים" בלבד

פסק דין תקדימי, שניתן אתמול (ד') בבית המשפט לעניינים מינהליים בבאר-שבע, קובע כי חברות וארגונים לא יכולים "להתחכם" ולהימנע מקליטת עובדי כוח-אדם כעובדים מן המניין לאחר 9 חודשי העסקה, באמצעות מכרזים הפונים אל "חברות שירותים" במקום אל חברות כוח-אדם.

הפסיקה של נשיא בית המשפט, יוסף אלון, עסקה בעתירתה של חברת כוח-האדם והסיעוד "תגבור" כנגד שירותי בריאות כללית. על-פי העתירה, הכללית ובית-החולים סורוקה שבבעלותה פרסמו "פנייה לקבלת הצעות" עבור שירותי סיעוד למאושפזים בבית-החולים. אלא שאחד מתנאי הסף שפורסמו קבע: "המציע איננו, ולא מתקיים כל הליך להכרזתו, כספק כוח-אדם כמשמעות מונח זה בחוק העסקת עובדים על-ידי קבלני כוח-אדם".

חברת "תגבור" פנתה אל הכללית כדי לקבל הבהרות - ונענתה בצורה מאוד כנה, שלא משאירה ספק בדבר כוונתה: "התקשרות עם חברה שהינה 'קבלן כוח-אדם' כפופה להוראות סעיף 12 א' לחוק (קליטת עובדי כוח-האדם אצל מזמין השירות בתום 9 חודשי העסקה, או סיום העסקתו - ש.נ).

"נוכח ההשלכות האפשריות של מצב זה על מערך יחסי העבודה של הכללית, למול עובדי הספק וסבירות התממשות החזקה הקבועה בחוק ובסעיף 12 א' ומטעמים נוספים שבידי המזמין, הוחלט כי לא תותר השתתפות של חברות המוגדרות כ'קבלן כוח אדם' במסגרת ההליך".

לטענת "תגבור", שהתקבלה על-ידי בית המשפט, מעשה זה של הכללית מנוגד לדיני המכרזים הציבוריים, שכן יש בו "ניסיון בוטה" לעקוף חוק קיים ולהימנע בכך מתכליתו החברתית והסוציאלית - זאת משום שקבלני שירותים אינם נכללים לכאורה במסגרת ההגדרה בחוק של קבלני כוח-אדם.

השופט אלון לא קיבל את טענת הכללית, לפיה הליך של "קבלת הצעות" פוטר אותה מהלכות היסוד של דיני המכרזים. השופט קבע עוד כי על סמך הדרישות השונות שפורטו במסגרת פנייתה של הכללית לקבלת הצעות, ניתן לקבוע כי הכללית מבקשת לקבל שירותי כוח-אדם. משכך, היא איננה יכולה לאסור על קבלני כוח-אדם להשתתף בהליך הגשת ההצעות.

"דרישת הסף של הכללית כי קבלני כוח-אדם אינם רשאים להגיש הצעה, משמעה התנערות א-פריורית של הכללית מנורמת ההגנה על עובדים זמניים שקבע המחוקק בחוק", נאמר בפסיקתו של השופט אלון.

בסיכומו של דבר, השופט חייב את הכללית לבטל את התנאי שאוסר על חברות כוח-אדם להתמודד בהליך המכרזי, וחייב אותה בהוצאות עתירה ושכר-טרחת עורך דין בסך 15 אלף שקל.

את חברת תגבור ייצגו עוה"ד עמית אבן ויעקב סער, ואת קופת-חולים כללית ייצג עו"ד אופיר שליטנר.

פסיקה זו צריכה לאותת היום במיוחד לאגף החשב הכללי במשרד האוצר, שרמז בעצמו למשרדי הממשלה ולגופים המתוקצבים לפנות לספקי שירותים במקום לחברות המוגדרות כחברות כוח-אדם. במגזר הציבורי ובמשרדי הממשלה בפרט מועסקים עשרות אלפי עובדי קבלן, ומסיבה זו הכובע של המדינה כמעסיקה הוא כבד-משקל יותר מאשר כובעה כרגולטור. (עת"מ 40679-05-10).