למרות תיק הדסק הרוסי: עו"ד טלי נג'רי מונתה לסגנית לרובינק

ההחלטה על המינוי לסגנית ראש פרקליטות מיסוי וכלכלה התקבלה ימים ספורים לפני הביקורת הקשה שספג מביהמ"ש צוות התביעה בתיק הדסק הרוסי של בנק הפועלים בראשות נג'רי

עו"ד טלי נג'רי, שעמדה בראש צוות התובעים בפרשת הלבנת ההון בדסק הרוסי בסניף הירקון של בנק הפועלים, תקודם לתפקיד סגנית ראש פרקליטות מיסוי וכלכלה במחוז תל-אביב.

ההחלטה התקבלה ימים ספורים לפני שבית המשפט המחוזי בתל-אביב מתח ביקורת קשה על התנהלות הפרקליטות בתיק הדסק הרוסי. זאת במסגרת פסק דינו של השופט דוד רוזן, שביטל על בסיס טענת "הגנה מן הצדק" את כתב האישום נגד שני מנהלים בדסק הרוסי בסניף הירקון, אליק לדר ויעקב סברדליק, בשל התנהלות הפרקליטות בתיק. בית המשפט גם קבע כי השניים זכאים מכל האישומים נגדם, לפיהם הם סייעו ללקוחותיהם להלבין עשרות מיליוני דולרים.

בחירתה של נג'רי - שנחשבת מקורבת לפרקליטת מחוז תל-אביב מיסוי וכלכלה, עו"ד אלה רובינק - לתפקיד, נעשתה באמצעות מכרז שערכה נציבות שירות המדינה לאחר פרישתה של עו"ד דינה רדלמן מהתפקיד ביולי האחרון.

זיכוי גם בתיק הדסק הצרפתי

סמיכות הזמנים בין בחירתה של נג'רי למשרה החשובה לבין פסק הדין שנתן בתחילת השבוע השופט דוד רוזן, עלולה לגרום לתחושה לא נוחה. ואולם, עו"ד נג'רי היא פרקליטה בכירה ובעלת זכויות בפרקליטות מיסוי וכלכלה, ששמה הוזכר לאחרונה גם כמועמדת לתפקיד יו"ר הרשות לאיסור הלבנת הון (שאליו נבחר עו"ד פול לנדס).

נג'רי היתה גם התובעת בתיק הנוסף הקשור בפרשת הלבנת ההון בבנק הפועלים - תיק הדסק הצרפתי. בדומה לתיק הדסק הרוסי, גם תיק הדסק הצרפתי הסתיים בזיכוי של הנאשמים על-ידי בית המשפט - כאשר אז הזיכוי היה "מחמת הספק".

קודם לכן, שימשה נג'רי כתובעת בתיק הלבנת ההון שבו נאשם ארקדי גאידמק, אך הועברה מהתפקיד כדי להקדיש את מיטב זמנה לתיק הדסק הרוסי.

לקיחת אחריות

3 פרקליטים טיפלו, בשלב זה או אחר, בתיק הדסק הרוסי בהובלת עו"ד נג'רי - לירן חיים, אביבה חפץ-נוימן ועודד קם. השופט דוד רוזן כינה את התנהלות הפרקליטות בדסק הרוסי "שערורייתית", כיוון שהיא לא העבירה להגנה חומר חקירה רב, הצהירה בבית המשפט הצהרות לא נכונות ולא עברה על כל חומר החקירה.

בינואר השנה הצהירה נג'רי בבית המשפט במהלך דיון בתיק הדסק הרוסי כי היא אינה יודעת כיצד עו"ד לירן חיים, שטיפל בחומר החקירה בתיק, מיין אותו, אבל הוסיפה כי היא לוקחת על עצמה את האחריות לכך שחלקים גדולים ממנו לא הועברו להגנה. בנוסף, ובעקבות הדברים, ביקשה מבית המשפט לדחות את מועדי הדיונים שנקבעו בתיק, כדי לאפשר לצוות הפרקליטים לעבור על 38 ארגזים, שהכילו חומר חקירה, ולא נמסרו להגנה.

בעקבות הדברים הגיש עו"ד שמעון דולן, סניגורו של לדר, בקשה לבטל את כתב האישום נגד לדר, בנימוק שהפרקליטות העבירה חלק מחומרי החקירה רק לאחר השימוע.

"מזעזע וחמור"

השופט רוזן ראה את הדברים בחומרה וכתב ביחס להודעתה של נג'רי בדבר מציאת החומרים כי "זה מזעזע... אתם לא רוצים לעבור על החומר - אל תעברו. תנו לסנגורים את כל החומר. איזה מין דבר זה? מה הולך פה? אנשים פה במשך שנים לא ישנים בלילות, ואתם יודעים שאין שום אשמה, ואתם לא מודיעים להם".

רוזן הוסיף: "יש כשנה כתבי אישום, ושוכבים אצלכם חומרים בכמויות, ואתם לא עיינתם בהם... איך אתם יכולים להגיש כתבי אישום? אתם יכולים לגרום לי להרשיע אותם, כשהם לא אשמים, בגלל שלא עברו על חומר חקירה. אתם לא עברתם, זו בעיה שלכם... אבל עורכי הדין לא עברו. למה אני צריך להרשיע אנשים בגלל בעיות שכאלה? זה חמור מאוד, ואני לא משתמש בשפה הזו - אבל אותי זה פשוט מזעזע".

בתגובה לפסק דינו של רוזן מסרה הפרקליטות כי "היה מקום להגשת כתב האישום ולהרשעת הנאשמים בשל חשיבותו בפיקוח על הבנקאים ובמלחמה בהלבנת ההון".

עוד נמסר כי "לא נפגעה הגנת הנאשמים לכדי הצדקת ביטול כתב האישום. פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) התברכה בפרקליטים מקצועיים ומוכשרים רבים, הזוכים להערכת הפרקליטות ולהערכת עמיתיהם, וביניהם גם עו"ד נג'רי".