מה יגיד אנדריי דהן בחקירה?

מנכ"ל קומברס יצטרך להסביר איך ניקוי זבל עולה לא פחות מ-2 מיליארד שקל

לאנדריי דהן, מנכ"ל קומברס, יש תירוצים מאוד מקוריים לבזבוז הכספים המדהים של החברה על תיקון דו"חות. כזכור, בדיקת "גלובס" העלתה שקומברס שרפה כ-2 מיליארד שקל על תיקון דו"חות שעדיין, אחרי 4 שנים, לא באו לאוויר העולם. איך חברה משמידה סכום גדול כל כך על "פרויקט הדגל" של הדו"חות ולמה זה לוקח לה זמן כה רב? לפני שנתפנה לתירוצים של דהן, קצת פרספקטיבה: עריכת דו"חות חשבונאיים עולה לחברה כמו קומברס כ-2-4 מיליון דולר בשנה. איך המספרים תפחו כל כך, גם אם מביאים בחשבון את התיקון לאחור בגלל הכאוס של הבקדייטינג (תארוך לאחור של אופציות), ולאן זרמו הסכומים העצומים הללו?

"אלה רואי חשבון, יועצים בראיית חשבונות, עורכי דין. וכן - אנחנו פשוט משלמים על שעות", צוטט דהן בראיון שנתן, "אנשי הרכש שלנו שמטפלים בזה יעילים ביותר ומנהלים איתם מו"מ מתמיד על המחיר. זה לא רק דלויט, אלו חברות יועצים. ההונאה היתה כמעט בכל דבר, בכל תחום החשבונאות של החברה... הדברים נוהלו בצורה מרושלת... כרגע אנחנו מנקים את הזבל..."

האמירות הללו מחייבות בדיקה מעמיקה ורצינית, ואת הבדיקה המעמיקה והרצינית הזאת אמורה לבצע רשות ני"ע האמריקנית, האחראית על הדיווחים החשבונאיים של החברה (קומברס רשומה כחברה אמריקנית ולכן לא כפופה לדיני ני"ע הישראליים). יהיה מעניין לראות את דהן מגיע לתשאול, לחקירה או לכל סוג של בדיקה ברשות ני"ע האמריקנית ועונה לשאלת הקשות הבאות:

למה לא הצלחתם לנקות את הזבל אחרי 4 שנים? קומברס היא לא החברה היחידה שנאלצה לכבות את השריפות מתקופת הגאות, היא לא היחידה עם דיווחים לא נכונים. היו חברות רבות ואף גדולות ממנה שהצליחו לערוך את הדו"חות מחדש בזמן סביר ובעלות סבירה הרבה יותר.

חשוף בפני הציבור בדיווחים מיוחדים את עלות עריכת הדו"חות בכל אחת מארבע השנים האחרונות; פרט, עד הדולר האחרון, מי קיבל מה ועל מה; פרט בדיוק כמה שילמתם לפי שעות, למי ואיך התנהל המו"מ על המחיר. כמו כן גלה בדו"חות את "אנשי הרכש שלכם", שניהלו את המו"מ על המחיר לכל חברות הייעוץ. האם יש קשר כלשהו לאנשי הרכש הללו עם אותם יועצים?

פרט בדיווחים את אופן קבלת ההחלטות על הוצאות הכספים הקשורות בעריכת הדו"חות - איך הן התגבשו בהנהלה או בדירקטוריון, מי ידע מי חתם. גלה לציבור אם יש קשר כלשהו, ישיר או עקיף, לחברי ההנהלה והדירקטוריון של קומברס עם מי מגורמי הייעוץ שהרעפתם עליהם טונות של מזומנים.

מדוע, אנדרה, לא הצבת דד-ליין לסיום פרויקט עריכת הדו"חות? האם לא יצרת תחושה אצל היועצים שהם יכולים לחלוב ולחלוב ולחלוב, ובכל פעם להעלות עוד תירוץ, עוד תיקון שחייבים לעשותו, עוד חודשים של עבודה מתגמלת וחוזר חלילה?

ולסיום, אנדרה: 2 מיליארד שקל? בשביל לנקות זבל? הייתכן שניקוי הזבל בוצע בצורה מרושלת, על ידך?