רמי לוי, מאחוריך: כמעט חינם מכרה השנה בחצי מיליארד שקל

עם זאת, רשת הדיסקאונט של האחים צים רשמה במחצית הראשונה של 2010 ירידה של 17% ברווח הנקי בעקבות התחרות הגוברת ■ מתכוונת לגייס 114 מיליון שקל במניות ואג"ח

3 שנים לאחר שרמי לוי הנפיק בבורסה את רשת הסופרמרקטים שבבעלותו, עומדת רשת דיסקאונט נוספת להצטרף למועדון החברות הציבוריות - רשת "מחסני כמעט חינם", שמונפקת תחת השם ע.ר. צים שיווק ישיר.

הבוקר (ה') פרסמה הרשת, שבשליטת האחים עדי ורני צים, טיוטת תשקיף שחושפת לראשונה את נתוניה הכספיים, בדרך להנפקה בתל-אביב.

כמעט חינם מבקשת להנפיק לפי שווי של קרוב לחצי מיליארד שקל (אחרי הכסף) - מחצית משווי השוק של רמי לוי - ולגייס כ-114 מיליון שקל באמצעות הנפקת כ-15% ממניותיה וכן כ-40 מיליון שקל אג"ח.

את מרבית סכום ההנפקה מייעדת כמעט חינם להמשך התרחבותה ופתיחת סניפים חדשים, אך היא מדגישה כי עד שזה יקרה, היא תשתמש במזומנים להקטנת פירעון אשראי לזמן קצר בסכום של עד 50 מיליון שקל.

את ההנפקה מובילות חברות החיתום של פועלים אי.בי.אי, כלל פיננסים, לידר ורוסאריו.

כמעט חינם מפעילה 23 סניפי סופרמרקטים ברחבי הארץ, עם שטחי מכירה של כ-26 אלף מ"ר. בשנת 2011 מתכננת החברה לפתוח 5 סניפים חדשים: בנתיבות, נהריה, פתח-תקווה, ערד ומעלות.

20% ממכירות הרשת הן של מוצרי בשר כשר, וכך גם לרשת כולה התייחסות מיוחדת לציבור הדתי. החברה מתכננת בעתיד פתיחת סניפים באמצעות זכיינים והקמת מרכז לוגיסטי והפצה ארצי בשטח של 5 דונם.

לשם השוואה, רשת הקמעונאות של רמי לוי מפעילה 18 סניפים, עם שטחי מכירה של כ-22 אלף מ"ר. היקפי השטחים של כמעט חינם מהווים כ-5% מהיקף השטחים שמפעילה רשת שופרסל - רשת הקמעונאות הגדולה בארץ, שפועלת באמצעות כ-240 סניפים.

נתח שוק של 3.5%

בנוסף למכירות בסופרמרקטים, מיולי 2009 עוסקת כמעט חינם באמצעות חברת "סיטונאות תנובת הדרום" בשיווק והפצת ירקות ופירות.

נכון לסוף מארס, נתח השוק של רשת כמעט חינם עמד על 3.5%, והיא העסיקה 1,550 עובדים. מועדון הלקוחות שלה כולל כ-5,500 צרכנים.

בדומה לרמי לוי, גם כמעט חינם היא רשת צומחת, שפתיחת סניפים חדשים מסייעת להגדלת היקף מכירותיה באופן משמעותי. אולם, כמעט חינם אינה מציגה את יתרונות התפעול הנמוכות יחסית אותם רושם לוי, והרווחיות שלה נמוכה משל לוי.

מהנתונים הכספיים שפרסמה הבוקר כמעט חינם לקראת ההנפקה עולה כי המשך צמיחתה ופתיחת 6 סניפים חדשים במהלך 2009 סייעו לה להגדיל את המכירות שלה במחצית 2010 בכ-34% ל-492.7 מיליון שקל - הכנסות נמוכות יותר בכ-36% מאלה שהציגה רשת רמי לוי במחצית (כ-774.5 מיליון שקל). ברבעון השני של השנה המכירות של כמעט חינם עלו בשיעור דומה - לכ-246 מיליון שקל.

הרווח הגולמי של הרשת ירד במחצית וברבעון השני של השנה לעומת התקופות המקבילות אשתקד (מ-24.7% ל-23.4% ומ-25% ל-23.5% בהתאמה). שיעורים אלה לא שונים מהותית מאלה של רמי לוי. את הירידה ברווחיות מייחסים ברשת להגברת התחרות והשפעת המיתון הכלכלי, שגרמה להוזלת מחירי המכירה.

התגברות התחרות באה לידי ביטוי גם בעליה בהוצאות הפרסום של הרשת, שהיו חלק מעליה כללית בהוצאותיה והשפיעו גם הם על הירידה ברווחיות.

במקביל, הוצאות ההנהלה של הרשת זינקו במחצית ב-63% ל-11.5 מיליון שקל, וברבעון זינקו בשיעור דומה ל-5.6 מיליון שקל.

בשל כך, לעומת לוי - שבולט בשוק הקמעונאות עם שיעורי רווח תפעוליים גבוהים, שעמדו במחצית על יותר מ-7% - שיעורי ההרווח תפעוליים של כמעט חינם דומים למתחרות הגדולות ועומדים על 4.1%.

בשורה התחתונה ירד הרווח הנקי החציוני של כמעט חינם ב-17.6% ל-14 מיליון שקל, כשברבעון השני של השנה הרווח נחתך בשליש ל-7.1 מיליון שקל.

"בדיקת מחירים מול רמי לוי"

רני צים הציע היום ל"גלובס" ש"יעשו בדיקת מחירים מול רמי לוי ויראו מי הכי זול".

עוד עולה מהנתונים כי הונה העצמי של כמעט חינם עמד על 40.2 מיליון שקל, עם יתרות ושווי מזומנים של 3.4 מיליון שקל, ו-6.4 מיליון שקל מזומנים נטו מפעילות שוטפת.

כמעט חינם מציגה הון חוזר שלילי של 41.7 מיליון שקל, אולם מציינת כי עניין זה אינו מצביע על בעיית נזילות, בין היתר בזכות העובדה ש"תזרים המזומנים מפעילות שוטפת של החברה הינו חיובי באופן קבוע לאורך שנים. ענף הקמעונאות מאופיין בצרכי הון חוזר נמוכים יחסית, בין היתר, מהסיבה שתקופת האשראי שניתנת על-ידי ספקים היא ארוכה מתקופת האשראי שניתנת ללקוחות".

החברה לא עמדה בסוף 2009 בחלק מאמות-המידה הפיננסיות להן התחייבה במסגרת כתב התחייבות כלפי בנק הפועלים, ובחודש יוני היא קיבלה הארכת מועדים לעמידה בתנאי האשראי.

לקראת ההנפקה העניקו בחברת מידרוג לאג"ח החברה דירוג A3. בין גורמי הסיכון בפעילותה הרשת מציינים במידרוג את "היעדר 'טרק רקורד' עסקי וניהולי ממושך בחברה, פרופיל עסקי נמוך יחסית לענף המתבטא בנתח שוק נמוך יחסית, בידול נמוך ומותג שמצוי עדיין בשלבי בנייה".

דמי השכירות בנכסים שאינם בבעלות החברה מעיבים על התוצאות של הרשת. ב-2009 שילמה כמעט חינם דמי שכירות של 21.2 מיליון שקל, כשבין היתר משלמת הרשת 225 אלף שקל בחודש לסניף פתח-תקווה-ירקונים ו-175 אלף שקל בחודש לסניף בית-שמש.