התמיכה בברק אובמה צנחה; המוסלמים - התומכים החזקים

סקר גאלופ: תמיכת יהודי ארה"ב בנשיא האמריקני עדיין גבוהה משמעותית מתמיכת כל האוכלוסיה, אך מסתמנת בה שחיקה גדולה ■ ירידת התמיכה באובמה בקרב כל האוכלוסיה

פחות משבוע לפני פתיחת הפסגה המזרח-תיכונית בוושינגטון, מפרסם מכון גאלופ סקר חדש, שלפיו המוסלמים בארה"ב הם התומכים החזקים ביותר של ברק אובמה מבין כל הקבוצות הדתיות בארה"ב. תמיכת יהודי ארה"ב באובמה נחלשה משמעותית, לפי גאלופ, אך היא עדיין גבוהה בהרבה בהשוואה לתמיכת כל האוכלוסיה בנשיא האמריקני.

השורה התחתונה של הסקר: שיעור התמיכה באובמה בקרב כלל האוכלוסיה צנח מ-63% בממוצע בתקופה שבין ינואר-יוני 2009 ל-48% בממוצע בתקופה ינואר-יולי 2010.

תוצאות הסקר לגבי היהודים והמוסלמים משקפות את ההון הפוליטי שהשקיע אובמה בסכסוך הישראלי - פלסטיני. הן מדגישות את הפוטנציאל של הפסגה, והמו"מ הישיר בין ישראל לפלסטינים שיבוא בעקבותיה, לחזק, או להחליש, את מעמדו של אובמה בקרב שתי הקבוצות.

מידת מעורבותו של נשיא ארה"ב במו"מ, והמידה שבה הוא ייתפס כלוחץ על צד זה או אחר, יקבעו, קרוב לוודאי, את שיעור התמיכה בו בכל אחת משתי הקבוצות בבחירות לנשיאות ב-2012. אפשר לשער, שעליה בתמיכת המוסלמים תלווה בירידה בתמיכת היהודים, ולהיפך.

בתקופה שבין ינואר ליולי השנה, היה שיעור התמיכה באובמה בקרב המוסלמים בארה"ב 78%, בממוצע, השיעור הגבוה ביותר מבין כל הקבוצות הדתיות. אך שיעור זה נמוך משיעור התמיכה המוסלמית בינואר-יוני 2009 (86%) ויולי-דצמבר 2009 (83%). בכל זאת, השחיקה בתמיכה באובמה בקהילייה המוסלמית היא הקטנה ביותר.

הרבה דובר באחרונה בירידה בתמיכת יהודי ארה"ב באובמה. סקר גאלופ מאשש קיומה של ירידה כזו, אך קובע שתמיכת היהודים בנשיא עדיין חזקה בהשוואה לאוכלוסיות דתיות אחרות ולכלל האוכלוסיה. הנתונים: בינואר-יולי 2010, היה שיעור התמיכה היהודית באובמה 61%, בהשוואה ל-66% ביולי-דצמבר 2009, ול-77% בינואר-יוני 2009.

להשוואה: שיעור תמיכת הקתולים באובמה בינואר-יולי 2010 הוא 50%; שיעור תמיכת הפרוטסטנטים באותה תקופה: 43%; המורמונים: 24%; כל האוכלוסיה: 48%; וכאמור, היהודים: 61%.

למעשה, תמיכת היהודים באובמה חזקה יותר מאשר תמיכת כל האוכלוסיות הנוצריות השונות בו. רק המוסלמים, קבוצות לא נוצריות אחרות ואתאיסטים הפגינו תמיכה חזקה יותר באובמה מאשר היהודים בינואר-יולי השנה: 78%, 64% ו-63%, בהתאמה.

הנתונים מבוססים על ראיונות שקיימו סוקרי גאלופ עם יותר מ-275 אלף בגירים במסגרת סקרי מעקב יומיים בתקופה שבין 21 בינואר 2009 ל-31 ביולי 2010. הפרוטסטנטים הם הקבוצה הדתית הגדולה ביותר בארה"ב (כ-55% מכלל אוכלוסיית הבגירים). שיעור הקתולים הוא כ-22%. כ-13% מהאמריקנים מגדירים עצמם כאתאיסטים או כנטולי זהות דתית. שיעור היהודים, המורמונים והמוסלמים באוכלוסיה הוא 2% כל קבוצה.

צ'רלס בלו, בעל טור ב"ניו יורק טיימס", מביא נתונים דומים, לא זהים, עם הדגשים אחרים, על שחיקת התמיכה היהודית באובמה. במאמר תחת הכותרת "אוי ויי אובמה", בשבת שעברה, הוא כתב, ששיעור היהודים שמזהים עצמם כרפובליקנים או כנטולי רישום מפלגתי שנוטים למפלגה הרפובליקנית, עומד עתה על 33%, הרמה הגבוהה ביותר מאז שהוחל באיסוף נתונים על כך. לדבריו, ב-2008, היה שיעור היהודים הדמוקרטים ביחס ליהודים הרפובליקנים גבוה בהרבה מ-3 ל-1. עתה יחס זה הוא פחות מ-2 ל-1.

אתמול (ו') פרסם בלו בבלוג שלו באתר של ה"טיימס" נתונים נוספים שמחזקים, לדבריו, את טיעוניו, בתגובה על ביקורת שנמתחה עליו במאמר מאת הבלוגר אריק אלטרמן, תחת הכותרת "הרוב היהודי השקט של אובמה", באתר "דיילי ביסט".

אלטרמן כתב: "ברק אובמה, בדומה לכל (הנשיאים) הדמוקרטים שקדמו לו, מוסיף להיות פופולרי בקרב היהודים יותר מאשר בקרב כל קבוצה אתנית אחרת באמריקה, למעט שחורים. שיעור התמיכה בו בקרב היהודים, שנותר קבוע ברמות הנמוכות של 60%, גבוה בכ-15% משיעור התמיכה באובמה בקרב הגויים".

בתגובה מביא בלו נתונים של מכון המחקר פיו (PEW ), שלפיהם שיעור התמיכה באובמה בקרב יהודים בארה"ב ב-2010 עומד על 58%. לדבריו, זה שיעור התמיכה הנמוך ביותר בנשיא בהשוואה לכל "קבוצות התומכים הנלהבים" בו.

ואלה הנתונים: שיעור הבוחרים באובמה בקרב היהודים ב-2008: 78%; שיעור התמיכה באובמה בקרב היהודים ב-2009 - 69%; שיעור התמיכה היהודית בו ב-2010 - 58%; הירידה בנקודות בין 2009 ל-2010: 11; הירידה באחוזים: 16%. זו הירידה החזקה ביותר בהשוואה לירידות שנרשמו בקרב "קבוצות תומכים נלהבות (להשוואה: דמוקרטיים לבנים - ירידה של 11%).