שנה להודעה על הסדר: אפריקה נסחרת לפי 62% מהונה העצמי

מדד נדל"ן כחול-לבן קרטע השבוע - אבל עדיין מציג תשואה חיובית בניגוד למדד הנדל"ן הבורסאי ■ הרווחים של מי זינקו, מי נפלה ואיזו מניה היא הקרובה ביותר לשיא?

בעוד עונת הדו"חות הגיעה שיאה, התממש השבוע מדד נדל"ן כחול-לבן קלות כאשר מדד נדל"ן 15 הבורסאי עלה כמעט באחוז. ועדיין, אין מה לדאוג למדד של "גלובס מחקרים" - מתחילת שנה הוא הציג תשואה חיובית גדולה פי 2 מהתשואה השלילית של מקבילו, והיא פחות או יותר שקולה למרחק שנותר לו לגמוע כדי להעפיל לשיא מחדש.

מבני תעשיה בלטה השבוע כשטיפסה ב-6.4% לאחר שרווחיה במחצית זינקו פי 4.5 במחצית. מבני תעשיה זכתה להמלצות חיוביות להמלצות חיוביות מאקסלנס ומ-IBI כאחד, בשל הפוטנציאל הטמון לעליית ערך המניה - בין אם בשל גידול בתפוסות, התאוששות בחו"ל או איחוד אפשרי עם דרבן השקעות, אף היא חברה במדד. מנגד, הייתה זו רבוע כחול נדל"ן שחטפה מפלה של 9.9%.

החברה האם שלה החלה השבוע להעביר את הראשון מבין הסניפים ששכרה מאמות (כלומר, שלא הניבו לרבוע נדל"ן הכנסה) לידי שופרסל. אמות לכשעצמה הלכה והתממשה השבוע, ולפיכך לראשונה העבירה את הכתר של המניה הנסחרת בטווח הקרוב ביותר לשיא של עצמה לקבוצת עזריאלי. מצד אחד, זה לא חוכמה כי עזריאלי הונפקה לפני שלושה חודשים; מצד שני, הקבוצה מינתה השבוע שני דח"צים וגם חידשה את חוזה השכירות עם בזק - אחת משוכרי העוגן של מגדלי המשרדים בתל-אביב.

כהרגלה, גם השבוע של אפריקה ישראל היה גדוש באירועים: החברה מכרה את אחזקותיה (37.5%) בחברת התפעול של זכיינית כביש 6 תמורת 500 מיליון שקל - שגלום בהם רווח של 200 מיליון שקל ושהחברה מתעתדת לעשות בהם שימוש כדי להקדים את פירעון סדרת האג"ח הקצרה שלה.

אותה סדרת אג"ח מהווה חלק ממתווה הסדר החוב של החברה, שהודות לו (בשל רישומו החשבונאי) הרוויחה 1.2 מיליארד שקל. ללא רווח ההון מהכנסות המימון, הייתה החברה מציגה הפסד. שנה לאחר ההודעה על הליכה להסדר, המשקיעים עדיין סקפטיים - והמניה נסחרת במכפיל 0.62 על הונה העצמי, לפי הדו"חות הכספיים.

** אליעזר פישמן, בעל השליטה במבני תעשייה, הוא בעל השליטה ב"גלובס".