ב"י: להטיל קנס על בנק הפועלים בשל הפרת חוקי הלבנת ההון

לדברי בנק ישראל, הבקשה הוגשה בעקבות כשלים ביישום של הוראות החוק, שנתגלו בביקורות ב-2007-2008 ■ גם בנק ערבי ישראלי צפוי להיקנס

בנק ישראל צפוי להטיל על בנק הפועלים קנס בשל הפרה של חוקי איסור הלבנת ההון. גובה הקנס עשוי להיות בין מאות אלפי שקלים למיליוני שקלים.

הפיקוח על הבנקים פנה ביוני לוועדה להטלת עיצומים כספיים על תאגידים בנקאיים (ועדת הקנסות), והגיש לה שתי בקשות להטיל על בנק הפועלים קנס בשל "הפרה לכאורה של הוראות לפי סעיף 7 לחוק". זאת, בעקבות תוצאות ביקורות בנושא הלבנת הון שנערכו בבנק ב-2007 וב-2008, וכן לאור ממצאי בדיקה שנערכה בבנק הפועלים ב-2004, והתמקדה בפעילות בנקאית בין ראשית 2003 למחצית 2004, ובפעולות בודדות ב-2002. מנכ"ל בנק הפועלים הוא ציון קינן.

בנק נוסף שעומד בפני קנס הוא בנק ערבי ישראלי, מקבוצת בנק לאומי . זאת בעקבות תוצאות ביקורת מ-2008, המצביעה על "כשלים ביישום, בקרה והדרכה של הוראות החוק להלבנת הון". ב-21 ביוני פנה בנק ישראל לוועדה לעיצומים, וביקש ממנה להטיל קנס על בנק ערבי ישראלי. את עבודת המטה בפיקוח על הבנקים מרכז סגן המפקח, דודו זקן.

תגובה אגרסיבית

בבנק ישראל מדגישים כי בשני הבנקים לא מדובר במצב שבו נתגלתה הלבנת הון בפועל - אלא בכשלים ביישום, בקרה והדרכה של הוראות החוק. עיקר הכשלים הם בתחום KYC - זיהוי הלקוח (Know your customer), בעבירות כאי-רישום או רישום חלקי של פרטי זיהוי בעלי שליטה בחשבון, ואי-דיווח או דיווח באיחור לרשות לאיסור הלבנת הון על פעולות בלתי רגילות.

ועדת העיצומים לתאגידים בנקאיים נמצאת בראשות המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, ובהשתתפות ראש הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור (כיום עו"ד פול לנדס). הוועדה הוקמה מכוח החוק, ובסמכותה, כחלק מאמצעי האכיפה בכל הנוגע לאיסור הלבנת הון, להטיל קנסות על בנקים בגין הפרות של החוק, עד לגובה של 2 מיליוני שקל להפרה.

בשנתיים האחרונות נוקט בנק ישראל מדיניות תגובה אגרסיבית על הפרות של חוק הלבנת הון. ב-2008 נגבו קנסות בסך 9.2 מיליון שקל - בנק דיסקונט נקנס ב-3.7 מליון שקל, הבנק הבינלאומי ב-3.5 מיליון שקל ובנק פאג"י בסכום של 2 מיליון שקל. ב-2007 נקנס לאומי ב-425 אלף שקל.

11
 11