ההיי-טק לא שייך לצעירים

יש אמנם סיפורים על הצלחות ענק של יזמים צעירים, אבל מסתבר שזה לא המצב השכיח

בשבוע שעבר הבאתי כאן את סיפורו המקומם של איש היי-טק, שחווה אפליה על רקע גילו בראיונות עבודה בחברות שונות. בהקשר הזה כתב לי שמואל שוטן, קורא קבוע של טור זה, תושב סאניווייל שבעמק הסיליקון.

שוטן, איש היי-טק ותיק, שהיה מעורב במספר חברות סטראט-אפ ישראליות כיזם וכמנהל, הפנה את תשומת ליבי למאמר שהתפרסם ב-Newsweek.com תחת הכותרת "תור הזהב של החדשנות".

המאמר תוקף את הסטריאוטיפ הידוע, שיזמים מצליחים הם בהכרח אנשים צעירים, בתחילת שנות העשרים לחייהם. הסטריאוטיפ הזה קובע, שאיש היי-טק מתבגר, נוטה פחות לחדשנות, אינו עוקב אחר ההתפתחויות האחרונות בעולם המדע ובכלל - חושש לקחת על עצמו סיכונים ולצאת אל הלא נודע, להקמת חברת סטארט-אפ.

אבל, מחקר שהתבצע לאחרונה באוניברסיטת דיוק, מלמד אחרת. המחקר בחן 549 חברות היי-טק צעירות ומצליחות, תוך התמקדות ביזמים שלהן. מתברר, ש"היזם הממוצע" בחברות אלו היה מהנדס או איש שיווק בן 40 , נשוי ואב לילדים. זאת ועוד, סיכויי ההצלחה של החברות שנבחנו עלו, ככל שהיזמים היו מבוגרים יותר ומנוסים יותר.

יש כמובן סיפורים על הצלחות ענק של יזמים צעירים. מרק צוקרברג היה בן 19 כשהקים את פייסבוק. לארי פייג' וסרגיי ברין, מקימי גוגל, היו בני 23 כשהצטלמו בגראז' הביתי שלהם בתחילת הדרך. ביל גייטס היה בן 19 כשפרש מלימודיו בהרווארד כדי להקים את מיקרוסופט ומייקל דל היה בן 19 כשהחל להרכיב מחשבים עבור עמיתיו ללימודים. סטיב ג'ובס הקים את אפל בגיל 21, ג'רי יאנג הקים את יאהו כשהיה בן 27, ואילו אצלנו, בישראל, גיל שויד היה בן 27 כשהיה שותף להקמת צ'ק-פוינט ומקימי ICQ היו איפשהו בשנות העשרים המוקדמות לחייהם בתחילת דרכם היזמית.

פירסט סולאר כמשל

אבל, בהחלט אפשר גם אחרת. את חברת First Solar , שדורגה על-ידי המגזין "פורבס" כחברת הסטארט-אפ בעלת הצמיחה המהירה ביותר, הקים ב-1984 יזם בן 68. היזמים של ריברבד, מספר 2 בדירוג "פורבס", היו בני 51 ו-33 כשייסדו אותה. מרק פינקוס, מקים חברת זינגה, יצרנית משחקי האינטרנט, שלפי התחזיות תכניס למעלה ממיליארד דולר בשנה הבאה, הוא בן 44.

ואילו אצלנו - נחום שרפמן ז"ל היה כבר דוקטור כשהיה שותף להקמת שופינג.קום. בוב רוזנשיין היה אבא לבן חייל כשהקים את Answers.com , חברת האינטרנט הישראלית, שתעבורת הגולשים בה היא בין 30 הראשונות בעולם. תוסיפו לרשימה את ד"ר שמעון אקהויז, דיתה ויהודה ברוניצקי, אמנון יעקובי, אדוארדו שובל ועוד רבים וטובים וגם, כן בהחלט, ותיקים ומנוסים.

היום מארח פורום MIT באוניברסיטת תל אביב שניים מהיזמים הבולטים של ההיי-טק הישראלי - יהודה זיסאפל ושי אגסי. כמי שיתכבד להנחות את האירוע, התלבטתי מה תהיה שאלתי הראשונה אליהם. נראה לי, שעכשיו אני יודע. אני רוצה לשאול אותם האם לדעתם עולם היזמות באמת שייך רק לצעירים.