רונית קן: פעילות קב' דלק בהתפלה לא פוגעת בתחרות בתחום

רשות ההגבלים העסקיים ערכה את הבדיקה לבקשת ח"כ פאינה קירשבנאום, על רקע החזקותיה בספקיות הגז הטבעי בישראל

פעילות קבוצת דלק בתחום התפלת המים בישראל אינה מעוררת חשש לפגיעה בתחרות בתחום הזה, כך עולה מבדיקה שערכה רשות ההגבלים העסקיים לבקשת ח"כ פאינה קירשבנאום, שפנתה לרונית קן, הממונה על הרשות, בבקשה כי תבדוק את השלכותיה של דלק על רקע החזקותיה בספקיות הגז הטבעי בישראל.

הפנייה של קירשנבאום, לדברי הרשות, נעשתה בעקבות זכיית קבוצת חברות ובהם IDE טכנולוגיות המוחזקת על ידי קבוצת דלק וכי"ל, במכרז החשב הכללי להקמה ותפעול מתקן ההתפלה "שורק".

בחינת הרשות התייחסה לשני חששות עיקריים: הראשון, כי בעקבות תוצאות המכרז IDE תחזיק בנתח משמעותי מתחום המים המותפלים בישראל שעלול לפגוע בציבור, והחשש כי אחזקות קבוצת דלק בתחום הגז הטבעי יאפשרו לה להגיש הצעות מחיר נמוכות במיוחד, כך שיתר המתמודדים במכרזים עתידיים לא יוכלו להתחרות בהם ובכך תיפגע התחרות בתחום.

לטענת הרשות ולאור בדיקתה עולה כי בינתיים אין בסיס לחששות האלה. בבדיקת החשש לפגיעה בציבור בתחום המים המותפלים מצאה הרשות, כי תנאי אספקת המים, מחירם וכמות המים המסופקים נקבעים מראש בשלב הצעות במכרז, ולאחר מכן בהסכם שנערך עם הזוכה.

מחיר קבוע מראש

לדברי הרשות, הזוכה, במקרה הזה קבוצת דלק, מחויבת לתנאים ולכמויות שהציעה בשלב המכרז, כחלק מן התחרות מול יתר המציעים. הרשות קובעת, כי הליך המכרז קובע מראש את המחיר, הכמות ויתר תנאי האספקה בהסכם ארוך טווח שנקבעים בתחרות בין המתמודדים במכרז. לטענת הרשות, גם ספק שזכה בדיעבד בחלק משמעותי מהמכרזים, לא יוכל להעלות את מחיר המים לאחר מכן.

הרשות התייחסה בבדיקה גם לחשש כי מתמודדים ירתעו להשתתף במכרזים עתידיים בשל קשרי הבעלות של קבוצת דלק עם ספקי גז והעלתה כי ניתוח ההצעות שהוגשו מלמדות כי רכיב מחיר האנרגיה לבדו, משמע השימוש בגז, אינו מסביר את זכייתה של IDE במכרז. נמצא כי לפחות בהיבט רכיב האנרגיה אין בינתיים בסיס לחשש כי שחקנים אחרים הפועלים בתחום ההתפלה יימנעו בהגשת הצעות למכרזים נוספים בעתיד.

הרשות מבהירה כי עמדתה מתייחסת אך ורק להשלכות אחזקותיה של דלק בספקי גז טבעי על מצב התחרות בענף ההתפלה ואינה מתייחסת להשפעות אפשריות על התחרות בתחומי פעילות אחרים במשק, כמו בעלות על אספקת גז ונפט.