ביה"ד הארצי ביטל מכרז של המכס: תנאי המכרז שונו במהלכו

השופט סטיב אדלר ביטל תוצאות מכרז לתפקיד ממונה באתר אגף המכס בחוף שמן בחיפה, תוך שהוא מותח ביקורת נוקבת על התנהלות נציבות שירות המדינה בעריכת המכרז

בית הדין הארצי לעבודה ביטל בשבוע שעבר תוצאות מכרז של אגף המכס ונציבות שירות המדינה לתפקיד ממונה באתר אגף המכס בחוף שמן בחיפה, תוך שהוא מותח ביקורת נוקבת על התנהלות נציבות שירות המדינה בעריכת המכרז.

בכך קיבל נשיא בית הדין הארצי לעבודה, סטיב אדלר, את טענותיה של אורה חיים, שהתמודדה על התפקיד, לפיהן המכרז - שבו זכתה מירי בן-ששון - צריך להתבטל, מכיוון שהנציבות שינתה במהלכו את מדיניותה באשר לניסיון הניהולי הדרוש לתפקיד, מבלי שהודיעה על כך בפומבי.

"עד המכרז לתפקיד בחוף שמן לא הכירה הנציבות, לצורך בחינת העמידה בתנאי הסף הנדרשים למכרזיה, בתקופת שירותו של מועמד למשרה בשירות צבאי סדיר כניסיון ניהולי רלוונטי", כתב אדלר, והנציבות מצאה לשנות מנהג זה לאחר שפורסם המכרז ולאחר שהוגשו ההצעות. יתרה מכך, הנציבות אף לא הודיעה באופן פומבי על דבר השינוי במדיניות.

"אנו סבורים כי התנהלות זו של נציבות שירות המדינה פוגעת בעקרונות היסוד של דיני המכרזים, באופן היורד לשורשו של עניין ומחייב ביטול המכרז", כתב אדלר.

בהחלטתו ציין אדלר כי הנציבות רשאית לשנות מדיניות שהיתה נהוגה במשך זמן ממושך, אך הבהיר כי היא אינה רשאית לשנות מדיניות במהלך ניהולו של מכרז מסוים, לאחר פרסומו ולאחר שהגישו עובדים מועמדות.

"בנסיבות אלה קיימת אפשרות סבירה כי מציעים פוטנציאליים לא הגישו מועמדותם, משום היכרותם עם מדיניות הנציבות ומשום הבנה כי לאור מדיניות זו אין הם עומדים בתנאי הסף של המכרז", ציין אדלר.

המערערת יוצגה בידי עו"ד אדם פיש ממשרד בן ארי, פיש ושות'.