תוכנית ל-225 יח"ד של עיריית גבעתיים חודרת לשכונות בר"ג

בעלי דירות בר"ג: "התוכנית פוגעת פגיעה בוטה באיכות החיים של תושבי האזור, בערך דירתם ובזכותם לאור השמש"

פינוי בינוי והתחדשות עירונית הן מטרות חשובות, אבל לא אם הן פוגעות בשכנים, כך טוענים בעלי דירות מרמת גן המתנגדים לתוכנית שמקדמת עיריית גבעתיים ל-225 יחידות דיור בשני מגדלים במתחם לביא, שהוא מובלעת של גבעתיים בתוך ר"ג. עיריית ר"ג, כך נודע, מתנגדת אף היא לתוכנית.

עיריית גבעתיים מקדמת תוכנית להתחדשות עירונית שכוללת פינוי של 70 יחידות דיור שקיימות בשלושה מבנים במתחם לביא, הגובל ברחוב בן גוריון ממערב וברחוב לביא מצפון וממזרח. במקומן מתוכננת בניית 225 יחידות דיור בשני מבנים בני 29 קומות כל אחד. תוכנית זו, שחלה על המתחם שידוע בשמו ההיסטורי "מעונות פועלים", הופקדה לאחרונה.

34 בעלי דירות מר"ג, המתגוררים בשכנות לשטח התוכנית, הגישו את התנגדותם לוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז ת"א באמצעות עו"ד עפר לרינמן. לטענתם, אישור התוכנית יפגע "פגיעה בוטה וחריפה במרקם החיים של התושבים בשכונה וצפויה פגיעה אנושה באיכות חייהם של תושבי האזור, בערך דירתם, בזכותם לאור השמש, לאוויר הפתוח, לנוף סביר, לפרטיות, לאפשרות חניה ותנועה סבירות. התוכנית חורגת בצורה גסה ממרקם התכנון האזורי, כשהתשתית הסביבתית והעירונית אינה תומכת בתוספת של כ-30 אלף מ"ר בנוי עם יותר מ-400 אחוזי בנייה". כן הם טוענים שהתוכנית תיצור עומס משמעותי נוסף על רחוב בן גוריון, אחד העמוסים בר"ג.

"גבעתיים נהנית"

המתנגדים לא מתעלמים מחשיבות ההתחדשות העירונית אבל מדגישים ש"יש לעשות אותה באופן מאוזן, ולא תוך פגיעה תכנונית אנושה בשכנים".

היות ששטח התוכנית הוא מובלעת של גבעתיים בשטחה העירוני של ר"ג, טוענים המתנגדים ש"עיריית גבעתיים היא הנהנית מהתוכנית באמצעות היטלים, מסים וארנונות, ואילו המחיר הכבד מושת כולו על תושבי ר"ג". בנוסף, "התוכנית לא מבטיחה את תקן החניה שיחול ובעיקר כמה חניות יוקמו לכל אחת מ-225 הדירות".

טענה נוספת היא ש"בשטח שעליו חלה התוכנית קיים שטח ציבורי פתוח גדול מאוד שיבוטל במסגרת התוכנית" וש"המגדלים יחסמו כמעט לחלוטין את הנוף לדיירים ברחוב צל הגבעה שנהנים היום מנוף פתוח לגמרי לכיוון צפון".

לדברי לרינמן, "אנחנו בטוחים שהוועדה המחוזית תבחן לעומק את התוכנית ומקווים שהוועדה המקומית ר"ג תדע להתייצב לצד תושביה בהתנגדות לתוכנית".

משרד מהנדס העיר ר"ג המליץ אמש לוועדה המקומית ר"ג להגיש התנגדות לתוכנית כל עוד לא יומצא כתב שיפוי כנגד תביעות לירידת ערך, והוועדה קיבלה המלצתו.

עיריית גבעתיים מסרה כי "העירייה תמשיך במדיניות ההתחדשות העירונית ובכלל זאת קידום נושאי פינוי בינוי במתחמים ותיקים בעיר ובפרט במתחם לביא הוותיק שראוי ושזקוק להתחדשות זו. העירייה תמשיך לפעול בהתאם לצורכי תושבי גבעתיים".