הישג גדול לאינטק פארמה: הצלחה בניסוי הקליני בחולי פרקינסון

תוצאות הביניים הראו הקטנה משמעותית של משך ההפרעות המוטוריות של החולים ■ אינטק פארמה: "במידה והתכשיר יאושר לשיווק הוא יגיע למכירות שנתיות של כ-800 מ' ד'"

עוד הישג גדול לחברת ביומד ישראלית: אינטק פארמה , העוסקת בהשבחת תרופות קיימות, מדווחת על הצלחה בתוצאות הביניים של הקבוצה הראשונה בניסוי הקליני (Phase IIb) בחולי פרקינסון בשלבים מתקדמים של המחלה. מנכ"ל החברה הוא גיורא קרני.

תוצאות הביניים שהושגו בניסוי הראו הקטנה משמעותית של משך ההפרעות המוטוריות של חולי הפרקינסון וירידה משמעותית במספר המתנים היומי של תרופת הלבודופה. למיטב ידיעת החברה, התוצאות שהושגו בשלב זה הן חסרות תקדים בהשוואה למוצרי הלבודופה האוראליים המשווקים כיום.

מעיבוד נתוני הניסוי, שהתבצע במרכזים הרפואיים איכילוב, בילינסון ותל השומר, וכלל 12 חולי פרקינסון בשלבים מתקדמים של המחלה, עולה כי מתן תרופת הלבודופה באמצעות גלולת האקורדיון של החברה הביא לשיפור מהותי עם מובהקות סטטטיסטית ביעילותה של התרופה ואפשר הקטנה משמעותית של מספר נטילות התרופה (מתנים) ביום.

ממצאי הניסוי הראו כי בקרב 10 החולים שהשלימו את המחקר בהתאם לפרוטוקול, הושגה ירידה משמעותית במשך ה-OFF (משך הזמן בו החולה מוגבל משמעותית בתנועתיות), כשבקרב 80% מהחולים הושגה ירידה ממוצעת של כ-35% במשך זמני ה-OFF, כך שהזמן שבו החולה מוגבל משמעותית בתנועותיו התקצר ל-2.96 שעות לעומת 4.48 שעות בטיפול הרגיל. מספר המתנים היומי, בקרב קבוצה זו, ירד למחצית (ירידה מ-6 פעמים ביום ל-3.2 פעמים ביום).

מהנהלת החברה נמסר כי "הצלחת הניסוי מהווה הוכחה חשובה נוספת לפוטנציאל של טכנולוגיית האקורדיון להשביח באופן משמעותי תרופות קיימות תוך שמירה על פרופיל בטיחות גבוה. ההצלחה בניסוי זה מהווה צעד חשוב נוסף בפריצת דרך לקראת שיפור משמעותי בטיפול הניתן כיום לחולים".

עוד נמסר כי "אנו מעריכים כי תוצאות הביניים משפרות את סיכויי ההצלחה בשלבים הקליניים הנוספים הנדרשים להשלמת ניסוי זה, הצפויים להימשך מספר חודשים. בהתאם למודל העסקי של החברה, במידה והניסוי יסתיים בהצלחה, צפוי כי הוא ישמש בסיס לשיתופי פעולה עם חברות פארמה בינלאומיות. להערכתנו, במידה והתכשיר יאושר לשיווק הוא יגיע למכירות שנתיות של כ-800 מיליון דולר".

נציין כי מחלת פרקינסון היא מחלה ניוונית של מערכת העצבים המרכזית, המאופיינת בהפרעות מוטוריות כגון האטה וירידה ‏בתנועה, רעד בלתי רצוני, נוקשות שרירים, הפרעות בשיווי המשקל וחוסר יציבות. יותר מ-1.5 מיליון איש חולים במחלת פרקינסון בארה"ב, יפן וחמש המדינות הגדולות באירופה. לפי נתוני דטהמוניטור, שוק התרופות למחלת הפרקינסון בשווקים אלה מוערך בכ-.12 מיליארד דולר וצפוי להגיע ל-2.9 מיליארד דולר בשנת 2015.