הרשות להגנת הצרכן: כל פרסומי התיירות מפרים את החוק

הממונה על הרשות להגנת הצרכן הציבה אולטימטום של חודשיים לתיקון הפרסומים ■ אוסרת על פרסום מבצעי תיירות כשאזל המלאי ומחייבת פירוט על המחיר לפני ואחרי המבצע

הממונה על הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן במשרד התמ"ת, עו"ד תמר פינקוס, הוציאה בימים אלה הנחיית ממונה לעניין פרסומים באתרים השונים ובעיתונות לגבי מבצעים במחירי טיסות ובמחירי נופשונים.

ההנחיה הוצאה לכלל סוכני הנסיעות, באמצעות מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות, יוסי פתאל; לחברות התעופה הזרות להן נציגות בארץ, באמצעות יו"ר פורום חברות התעופה הזרות, אבי פרידמן; למנכ"ל אל-על, אליעזר שקדי; למנכ"ל ארקיע, גדי טפר; ולמנכ"ל ישראייר, עופר גרין.

מבדיקה יזומה בפרסומים השונים שערכה הרשות באתרי אינטרנט ובעיתונות לגבי מבצע במחירי טיסות ובמחירי נופשונים, התברר כי בכל הפרסומים קיימת הפרה של חוק הגנת הצרכן.

כדי להסדיר אחת ולתמיד את אופן הפרסום הנדרש מסוכני הנסיעות ומחברות התעופה הפיצה עו"ד פינקוס הנחיית ממונה, המחייבת את כלל הגופים הנ"ל, לתקן את האתרים והפרסומים על-פי הדרישות כפי שפורטו בהנחיה.

ואלה ההנחיות: במכירה מיוחדת יש לפרסם אילו טובין או שירותים כלולים במכירה המיוחדת, את מחירם לפני המכירה, את שיעור ההנחה או המחיר לאחר ההנחה וכן את תנאי המכירה המיוחדת.

יש לפרסם את המספר המזערי של השירותים או הטובין המוצעים במבצע; קיימת חובה להחזיק מלאי סביר, ואם אזלו השירותים או הטובין באותה מכירה מיוחדת - יש להפסיק מיד את פרסום המבצע.

לגבי עסקה במכר מרחוק שאינה מכירה מיוחדת, מציינת הממונה, אף כי אין חובה להחזיק מלאי - חלה חובה על העוסק להודיע לצרכן אם אין בידו מלאי כלל, ועל העוסק להודיע לצרכן כי המלאי שבידו הוא אפס.

לכלל הגופים ניתנה ארכה של חודשיים לתיקון הפרסומים. אי-קיום ההנחיה, מדגישים ברשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, היא עבירה פלילית - ותגרום לנקיטת הליכים בהתאם.