היועמ"ש וינשטיין מתכנן: הקמת "נציבות תלונות על פרקליטים"

‎‎מסתמן: הנציבות, שתוקם במשרד המשפטים, תהווה גוף מפקח על הפרקליטות - בדומה לנציבות התלונות על שופטים‏ ■ בכוונת וינשטיין לסיים את בחינת הנושא בתוך כחודש וחצי

‎‎היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, מתכנן להקים במשרד המשפטים "נציבות תלונות על פרקליטים", שתהווה גוף מפקח על עבודת הפרקליטות, בדומה לעבודתה של נציבות התלונות על שופטים - כך מסתמן בעקבות מכתב תשובה שהעביר היום (ג') וינשטיין לתנועה לאיכות השלטון, בעקבות פנייתה אליו בנושא.

בדעתו של היועץ לסיים את בחינת האפשרויות השונות להקמת גוף פיקוח על הפרקליטות בתוך כחודש וחצי, ולאחר קבלת ההחלטה לקדם הליכי חקיקה בעניין זה.

‏במכתב ששיגרה לשכת היועץ לתנועה לאיכות השלטון, נאמר כי "זה מספר חודשים בוחן היועץ המשפטי לממשלה, בשיתוף עם פרקליט המדינה, אפשרויות שונות להקמת גוף ביקורת על עבודת הפרקליטות, ובמסגרת זו אף ערך מספר התייעצויות עם גורמים במשרדנו. בין היתר נבחנת באופן רציני גם האפשרות להקמת גוף בתוך משרד המשפטים, במתכונת דומה לנציב תלונות הציבור על שופטים". ‏

לדברי היועץ המשפטי, התהליך אורך זמן נוכח הצורך להסדיר, ככל הנראה גם בחקיקה, את היחס שבין גוף הביקורת החדש לבין מנגנונים קיימים, כגון משרד מבקר המדינה, נציבות שירות המדינה, לשכת עורכי הדין ועוד. עם זאת, "בכוונת היועץ המשפטי לממשלה לקדמו ולהביאו לידי מיצוי קרוב".

ריסון הביקורת

‏‎‎לפני שבועות אחדים כתבה לוינשטיין עו"ד נילי אבן-חן מהתנועה לאיכות השלטון, בעקבות דו"ח מבקר המדינה בפרשת האזנות הסתר בתיק החקירה נגד חיים רמון וכן בעקבות הזיכוי בתיק הדסק הרוסי בבנק הפועלים, כי יש צורך "לפעול למינוי גוף מבקר חיצוני לפרקליטות המדינה, שיבקר באופן אובייקטיבי ונטול פניות את עבודת הפרקליטות, ויסייע בריסון הביקורת המשתלחת וההרסנית המושמעת חדשות לבקרים כנגד הפרקליטות".

‏שר המשפטים, יעקב נאמן, חשף כבר לפני כ-4 חודשים את כוונתו ליזום הקמת גוף פיקוח על הפרקליטות, עוד לפני פרסום דו"ח מבקר המדינה בפרשת האזנות הסתר בתיק רמון. "הנושא הזה נמצא כרגע בטיפול מעשי", הוא אמר בכנס שרי המשפטים לדורותיהם באילת. "אנחנו עוסקים בהקמת גוף שיוכל לתת לנו תשובה, ובקרוב יהיה גם דו"ח מבקר המדינה בנושא הפרקליטות, ובעקבות זאת אני מקווה שהדברים יוסדרו".

6 מערכות ביקורת

‏עד היום הצליחה הפרקליטות והיועצים המשפטיים לממשלה לסכל את הקמתו של גוף פיקוח פורמלי על הפרקליטות. בפרקליטות טוענים כי הקמת גוף מבקר עלול להחליש אותה, להתערב בתיקים פרטניים ולהקהות את חדות שיניה של האכיפה הפלילית.

‏בהתבטאות פומבית של פרקליט המדינה, משה לדור, לפני כחצי שנה, הוא טען כי אין כל צורך בהקמת גוף מבקר נוסף, מאחר ש"יש בערך 6 מערכות שמבקרות אותנו. יש אגף המשמעת בנציבות שירות המדינה; יש ועדות האתיקה בלשכת עורכי הדין; יש מבקר המדינה, ויש נציבות תלונות הציבור; יש את בית המשפט - אנחנו מופיעים יום-יום בבתי המשפט, והם מפעילים סוג של ביקורת; בנושאים אחרים מערכות בדיקות יסודיות גם בתוך המערכת, וישנם מנהלים בתוך המערכת. זו מערכת הייררכית מקצועית, יש פרקליטי מחוז ומנהלי מחלקות". ‏‎‎‏