למה "כמעט חינם" מנפיקים עכשיו

העיתוי מדליק נורות אזהרה - אולי זה בכלל בנק פועלים, מממן הרשת, שדוחף לקראתה?

אין לנו כוונה לקלקל את החגיגה של האחים רני ועדי צים, הנמצאים בעיצומו של רוד שואו לקראת הנפקת רשת המזון כמעט חינם שבבעלותם. זאת למרות לא מעט נורות אזהרה המהבהבות מבין דפי התשקיף שפרסמה רשת הדיסקאונט השבוע.

ריבוי סניפים הפועלים ללא רישיון עסק (כולל סניף הדגל בצומת ירקונים), עסקאות בעלי עניין למכביר, וכמובן - דיבידנד חריג שחילקו לעצמם בעלי השליטה ערב ההנפקה המתוכננת. כל אלה אינם מרכיבים מתכון להסתערות המשקיעים על ניירות הערך שמציעה כמעט חינם.

ולמרות כל אלה, בעזרת התאמה בריאה כלפי מטה במחיר הנדרש (שככל הידוע משקף שווי חברה של כ-400 מיליון שקל "לפני הכסף"), ניתן יהיה להוציא את ההנפקה לפועל. אחרי הכול, למרות הנחיתות בביצועים מול הרשת המתחרה רמי לוי - כמעט חינם היא חברה צומחת ומרוויחה. במחיר המתאים ניתן יהיה למכור את ההנפקה לציבור.

מעבר לכך, לא ברור מה גרם לאחים צים להנפיק דווקא בעיתוי הנוכחי, כששוק הנפקות האקוויטי מתקשה להתרומם, על בסיס דו"חות שאינם משקפים תוצאות שיא לרשת. וכאשר מקריאת התשקיף עולה כי לכמעט חינם יש עוד דבר או שניים לשפר בכל הקשור לאופן ההתנהלות המצופה מחברה ציבורית.

בעיקר אמורים הדברים במערכת היחסים המסועפת בין החברה לצמד הבעלים, רני ועדי צים, המזכירה התנהלות של משק אוטרקי המספק לעצמו את כל צרכיו. על פני לא פחות מ-30 עמודים בטיוטת התשקיף נפרסות עסקאות הרשת עם בעלי עניין - מספר כפול מזה שהקדישה לכך קבוצת עזריאלי, שהיקף פעילותה גדול בהרבה מזה של כמעט חינם.

מאלה עולה, בין היתר, כי בעלי השליטה - שגובים מהחברה כחצי מיליון שקל בחודש בגין דמי ייעוץ, שכר דירה וניהול נכסים - אינם טומנים ידם בצלחת גם בכל הקשור למכירת נדל"ן לרשת, הובלת מוצרי מאפה לחלק מסניפיה, אריזת המלח המסופק לה, מכירת ביטוחים למנפיקה ואף אספקת שירותי תמיכה ותוכנה. כמעט חינם גם מעמידה הלוואות לחברת הנדל"ן הפרטית של האחים, ועד לאחרונה היתה ערבה להתחייבויותיה בבנק בסכום של עשרות מיליוני שקלים.

למה דווקא עכשיו?

אבל כמעט חינם החליטה להנפיק דווקא עכשיו, ולנו נותר רק לנחש מדוע. האם כדי לשחרר את האחים צים מהערבויות האישיות שהעמידו לעסקי הרשת? או שמא עלתה מערכת היחסים ביניהם על שרטון, כפי שקורה לעיתים בחברות משפחתיות (מהתשקיף עולה כי לאחרונה רכש עדי צים את חלקו של אחיו בחברת הנדל"ן של השניים), ודחפה אותם להנפיק?

ואולי מי שבכלל נתן לה את הדחיפה לכך הוא בנק הפועלים, שמממן את פעילותה של כמעט חינם? בסוף השנה שעברה לא עמדה הרשת בחלק מאמות-המידה הפיננסיות להן התחייבה כלפי הבנק. אך זה הודיע לה לאחרונה כי לא יממש את זכותו להעמיד את ההלוואות לפירעון מיידי, והוא ימתין עד לפרסום תוצאות הרשת בשנת 2010.

לפועלים, כך מסתבר מקריאת התשקיף, יש סיבה טובה להרגיש רגוע. את תמורת ההנפקה אמנם מייעדת כמעט חינם "למימון ופיתוח פעילותה העסקית", אך היא מוסיפה כי עד למועד מימוש תוכניות הפיתוח "תושקע תמורת ההנפקה להקטנת פירעון אשראי לזמן קצר בסכום מקסימלי של 50 מיליון שקל". במקרה או שלא, הסכום האחרון שווה לגובה הדיבידנד שחילקו לעצמם האחים צים אשתקד.

אז נכון שהאחים צים יהיו המרוויחים הגדולים במידה שההנפקה תצליח, אבל גם לבנק יש אינטרס גדול בהוצאתה לפועל: הפועלים גובה באמצעותה את רוב האשראי שהעמיד לרשת (ובעצם מעביר את הסיכון לשוק ההון באמצעות האג"ח שיונפקו), ועל הדרך גוזר קופון - חברת החיתום בה הוא מחזיק, פועלים אי.בי.אי, מובילה את קונסורציום החתמים בהנפקה.