בג"ץ: "תופעת אי-השוויון והאפליה בחינוך פסולה מהיסוד"

כך דווח בגלי צה"ל ■ השופטת אילה פרוקצ'יה אמרה את הדברים בפסק דין בעתירה שהגישו ארגוני עולים מאתיופיה נגד בתי-ספר בפתח-תקווה שסירבו לקבל תלמידים מהעדה

בג"ץ מתח היום (ג') ביקורת על מוסדות חינוך שמפלים לרעה תלמידים בשל השתייכותם לקבוצה עדתית כלשהי - כך דווח בגלי צה"ל.

בפסק דין בעתירה שהגישו ארגוני עולים מאתיופיה נגד בתי-ספר בפתח-תקווה שסירבו לקבל תלמידים מהעדה, כתבה השופטת אילה פרוקצ'יה: "תופעת אי-השוויון והאפליה בחינוך פסולה מהיסוד ומחייבות את הרשויות לפעול בנחישות כדי לבערן ולמצות לצורך כך את כל הסמכויות שהחוק התנה בידיהן".

בפסיקה נכתב כי הנסיבות העובדתיות שנפרשו בפני בית המשפט "מצביעות בבירור על הפרה עמוקה של הזכות לשוויון בחינוך על-ידי מוסדות חינוך מוכרים שאינם רשמיים. עילות הסירוב לקלוט את התלמידים אינן מתיישבות בכל דרך עם החלת זכות היסוד לשוויון בחינוך ומהוות אפליה על רקע מוצא והשתייכות עדתית".

"זוהי אפליה פסולה, שאינה יכולה להתקיים במערכת חינוך מדינתית הבנויה על אדני שוויון הזדמנויות מלא לכל תלמיד", קבעה השופטת. "הזכות לחינוך הינה זכות יסוד מוכרת של האדם; ערך השוויון הוא מנשמת אפו של המשטר החוקתי כולו".

בין השאר נטען כי הדבר פוגע בזכויות חוקתיות בסיסיות: הזכות לחינוך, הזכות לשוויון, הזכות לכבוד האדם ולכבוד הילד. בד-בבד, עומד איסור האפליה בין ילד לילד לנצד הזכויות.

"האפליה בחינוך, המתבטאת בין היתר באי-קבלת ילדים לבתי-ספר על רקע השתייכות עדתית-קבוצתית או מוצא, כרוכה באי-שוויון הגובל בהשפלה וביזוי הפוגע בכבוד האנושי", נאמר.