הקאמבק של אופל: אינסיניה תתחרה בפסאט ב-200 אלף שקל

אחרי כמעט 10 שנים של נוכחות מצומצמת על כבישי ישראל, לאופל יש יבואן חדש ותוכנית להסתער על השוק

כל מי שחי בישראל יותר משלושים שנה זוכר בוודאי את תקופת התהילה של אופל בשוק הרכב הישראלי. בשנות ה-70 וה-80, בטרם החלה הפלישה המסיבית של יצרנים מיפן ומקוריאה, נחשבו המכוניות של אופל לשיא השאיפות של הבורגנות הישראלית המתפתחת. המשפחתית אסקונה (עם מנוע 1.3 ליטרים) החזיקה בשיאה בנתח שוק, שלא היה מבייש היום את המאזדה 3; האופל קאדט הייתה פופולרית יותר מהגולף, ואילו האומגה הייתה סמל המעמד של מנהלים מצליחים.

מאז עברה אופל גלגולים רבים, ומכירותיה דעכו בעקביות עד שהגיעו לשפל בחמש השנים האחרונות. תרמו לכך תמחור גבוה ומיצוב שאפתני מדי של היצרן, מפרטים טכניים לא מתאימים (תיבת הילוכים "רובוטית", למשל) והיעדר אגרסיביות שיווקית.

בשנות האלפיים לא נהנתה אופל בישראל מתדמית גרמנית "נחשקת" כמו פולקסווגן, וגם לא יכלה להציע לציי רכב את אטרקציות התמחור או ההנחות שהציעו המתחרים. לפיכך הצטמצם ייצוג המותג בארץ מחמישה דגמים בתקופת השיא לדגם אחד בלבד השנה - אופל קורסה.

אבל בתחילת 2011 - כך מבטיחים לנו - יתחיל קאמבק רציני של המותג, באחריות יבואן חדש. המתקפה השיווקית תכלול מערך מקיף של דגמים מודרניים המיועדים לפלחי שוק שונים, מהעממי עד ליוקרתי, שחלקם כלל אינם מוכרים לקהל המקומי.

אופל אנטרה >>תאומה לשברולט קפטיבה

אופל אנטרה
 אופל אנטרה

רכבי כביש-שטח אופנתיים נחשבו תמיד לנכס חשוב בפורטפוליו של מותג רכב שרוצה למתג את עצמו בפלח הפרימיום. במקרה של אופל הנכס הזה הוא האנטרה (Antara). מדובר למעשה בתאומה כמעט זהה לגרסה ה"קצרה" של שברולט קפטיבה, הנמכרת בארץ זה כשלוש שנים. גם את האנטרה מייצרת GM-דייהו קוריאה, והיא נהנית מאותו בסיס עלויות נוח.

העיצוב שלה רחב ואתלטי יותר משל הקפטיבה, איכות תא הנוסעים נראית מוקפדת יותר, ויש כמה פריטים משניים ייחודיים לאופל. פרט לכך זהו אותו רכב עצמו. המנועים הרלבנטיים לישראל הם V6 בנזין בנפח 3.2 ליטרים (227 כ"ס) וטורבו דיזל בנפח שני ליטרים (150 כ"ס) המצוידים בתיבה אוטומטית בת חמש מהירויות. לאנטרה אין אופציה לשבעה מקומות ישיבה, ולפיכך היא משתייכת לפלח עירוני אופנתי יותר, מול דגמים כמו רנו קוליאוס, ניסן קאשקאי ודומיהם.

תמחור: באירופה, הקפטיבה דיזל בעלת שבעה מקומות ישיבה (שבארץ עולה כ-222 אלף שקלים) יקרה בכ-2,000 אירו מהגרסה המקבילה של אופל, בעלת חמישה מקומות ישיבה. בתרגום לתמחור מקומי, מדובר במחיר משוער של כ-200 אלף שקלים. עם זאת, הדגם אינו פופולרי במיוחד באירופה, כך שהוא עשוי לקבל תמחור אגרסיבי יותר ליצוא.

אופל מריבה >>מיקר-וואן עם דלתות הפוכות

אופל מריבה
 אופל מריבה

המריבה (Meriva) היא התוספת החדשה והמקורית ביותר עד כה להיצע של אופל באירופה. חיצונית, עיצובה תואם את המקובל בפלח ה"קומפקט מיניוואנים", הנחשב ללהיט באירופה אך טרם זכה להצלחה גדולה בישראל. יש לה עיצוב נאה, עגלגל וזורם וממדים חיצוניים שאינם גדולים משמעותית משל האופל קורסה שעליה היא מבוססת, למעט גג גבוה ורוחב נדיב יותר.

הגימיק המרכזי של המריבה הוא דלתות אחוריות הנפתחות בתשעים מעלות לאחור, בנוסח רולס רויס. לשיטה הזאת יש כמה יתרונות, ובהם גישה חופשית ונוחה מאוד למושב האחורי לטובת טיפול בילדים, העמסה קלה של מטען מהצד ויציאה נוחה מהרכב - במיוחד למי שחוליות גבו אינן מתברכות בגמישות יתרה.

מלבד הדלתות המקוריות, מציע הדור השני של המריבה חלל פנים שימושי ומודולרי עם אפשרויות רבות להצבת המושב האחורי, המאפשרות בין השאר לפנות מאחור חלל העמסה גדול. המכונית מציעה גם עיצוב פנים צעיר, מנשא אופניים אינטגרלי ושלל פתרונות אחסון מעניינים. מה שאין לה, כרגע לפחות, הוא מנוע בנזין עם תיבה אוטומטית. תיבה אוטומטית יש לה רק עם מנוע טורבו דיזל בנפח 1.7 ליטרים - אבל בשנה הבאה הפער בהיצע עשוי להיסגר.

מחיר משוער: אופל מריבה 1.7 ליטרים דיזל אוטומטית עולה באירופה כ-10% יותר מהקורסה המקבילה. אצלנו המחיר עשוי להגיע ל-125-130 אלף שקלים.

אופל אינסיניה >>תחרות לפסאט ול-A4

אופל אינסיניה
 אופל אינסיניה

בכל הנוגע לתדמית, האינסיניה עתידה להיות ספינת הדגל של אופל במתקפה על שוק הרכב הישראלי. זוהי מכונית מנהלים מתוחכמת בעלת עיצוב ייחודי, המחזיקה באמתחתה תארים רבים, ובהם "מכונית השנה באירופה" לשנת 2009. יש לה אורך מרשים של 4.83 מטרים על בסיס גלגלים מכובד באורך 2.74 מטרים, והיא בעלת פרופורציות אתלטיות.

עיצוב הפנים שלה נאה לא פחות, והוא עוטף את הנהג במערך הדוק של שעונים וצגי מידע גדולים. מרווח הרגליים מאחור טוב משמעותית משל הוקטרה היוצאת, אם כי אינו נדיב כמו באאודי A4 או במונדיאו. לאינסיניה יש גם מה להציע לחובבי נהיגה, בזכות מתלה אחורי מתוחכם בעל רכיבי אלומיניום ואפשרות לשלוט במאפיינים הדינמיים של הרכב, דוגמת דרגת שיכוך הבולמים, תגבור ההגה, תגובת הדוושה ועוד.

המנוע הרלבנטי ביותר לישראל הוא שני ליטרים טורבו עם ארבעה צילינדרים, שייתן פייט רציני למנוע שני הליטרים TFSI של הפסאט וה-A4 בזכות הספק רציני של 220 כ"ס ומומנט מסיבי של 35 קג"מ. תיבה אוטומטית מוצעת גם בדגם ה-V6 טורבו בנפח 2.8 ליטרים (260 כ"ס), אולם גרסה זו יקרה מאוד ומצוידת במערכת הנעה כפולה, ולפיכך ספק אם תגיע ארצה.

מחיר משוער: אופל מציבה באירופה את האינסיניה בתחרות מול הפסאט - שגרסת שני הליטרים טורבו שלה (200 כ"ס) זולה יותר באירופה בכ-400 אירו בממוצע, ולא מול האאודי A4 טורבו שני ליטרים (211 כ"ס), היקרה יותר בכ-5,000 אירו בממוצע. פירוש הדבר מחיר בטווח של 200-220 אלף שקלים, שיציב תחרות לשולטת בפלח הזה, ביואיק לה קרוס, המבוססת, אגב, על האינסיניה.

אופל אגילה >>מכה לסוזוקי

אופל אגילה
 אופל אגילה

לאופל אגילה הקטנה יש בישראל פוטנציאל מכירות של אלפי יחידות בשנה. ואיך אנחנו יודעים זאת? מכיוון שהיא תאומה זהה לחלוטין של הסוזוקי ספלאש, הנמכרת כיום בישראל, בקצב של כ-2,500 יחידות בשנה. האגילה והספלאש פותחו במשותף על-ידי סוזוקי ו-GM בימים שבהם האמריקאים היו בעלי הבית של סוזוקי, והן מיוצרות זו לצד זו באותו מפעל בהונגריה ומצוידות באותם מנועים ובאותו מפרט טכני. כמו לספלאש, גם לאגילה יש מנוע 1.2 ליטרים בנזין קטן ונשכני עם תיבה אוטומטית בת ארבע מהירויות, ולמעט הסמל, קשה להבדיל ביניהן חיצונית.

האגילה יכולה להשתבץ בישראל בנישה של "מכוניות קבוצה 1" לשעבר, ויש לה גם פוטנציאל לא רע למצוא בית בציי ההשכרה. המנוע שלה הוא אחד ה"ירוקים" ביותר בשוק, ולפיכך היא תהיה זכאית להטבת מס ירוקה נכבדה.

מחיר משוער: אופל אגילה עולה באירופה 800 אירו יותר מהגרסאות המקבילות של הספלאש, אולם היא מקזזת את הפער באמצעות אבזור תקני עשיר יותר. בארץ, פירוש הדבר ששתי המכוניות עשויות להתחרות ראש בראש באותו פלח מחיר, של 95-110 אלף שקלים.

אופל אסטרה האצ'בק >>קפיצת דרך

אופל אסטרה האצ'בק
 אופל אסטרה האצ'בק

השלב האחרון באבולוציה של האסטרה האצ'בק מהווה קפיצת דרך רצינית. השינוי מתחיל בממדים, שתפחו בכל הכיוונים וממצבים אותה כיום כאחת המכוניות הגדולות בקבוצתה, עם בסיס גלגלים באורך 2.685 מטרים - כמעט שמונה סנטימטרים יותר מהגולף המתחרה. המכונית החדשה ניצבת על שלדה קשיחה עם מתלה אחורי מתוחכם, ובמקצת הגרסאות אף מוצעים מתלים בעלי שיכוך אלקטרוני, הנמצא בשליטת הנהג.

באגף ההנעה אימצה האסטרה החדשה את הטרנד המקובל כיום באירופה: נטישת המנועים גדולי הנפח לטובת מנועי טורבו קטנים ויעילים מאוד, המייצרים הספק וביצועים מכובדים תוך שמירה על צריכת דלק מינימלית ופליטה נמוכה. אותנו מעניינות כמובן הגרסאות האוטומטיות, והרלבנטית מכולן מצוידת במנוע 1.6 ליטרים בהספק 115 כ"ס. לצדה מוצע מנוע טורבו בנזין קטן ונמרץ בנפח 1.4 ליטרים, המייצר 140 כ"ס מרשימים.

אם היבואן יחליט להתחרות בגולף GTI ושות', ייתכן שתגיע לארץ גם גרסת הטורבו החזקה של מנוע ה-1.6 ליטרים, בהספק 180 כ"ס, שגם לה קיימת אופציה אוטומטית. באירופה מוצעת האסטרה החדשה גם עם מנוע טורבו דיזל בנפח שני ליטרים עם תיבה אוטומטית, שעשוי לציין את שובה של האסטרה לשוק המוניות המקומי.

מחיר משוער: באירופה מתומחרת האסטרה בהפרש של עשרות אירו בלבד מהדגמים המקבילים של הגולף החדשה. בארץ פירוש הדבר מחיר שינוע בסביבות ה-145 אלף שקלים לדגם הבסיסי, 1.4 ליטרים טורבו בנזין אוטומטי.