הקבלנים: "התחלות הבנייה עדיין לא עונות על הביקושים"

מנכ"ל התאחדות הקבלנים, יוסי גורדון: הממשלה צריכה להמשיך לשווק קרקעות באזורי הביקוש לצד פעילות להסרת החסמים בועדות התכנון וחסמים בירוקרטים אחרים

מנכ"ל התאחדות הקבלנים, יוסי גורדון מתייחס היום (ד') לנתוני הלמ"ס המעידים שקיימת יציבות בהתחלות הבנייה בחציון הראשון של שנת 2010 לעומת חציון שני של 2009 ומציין כי מתחילת השנה החלה בנייתן של כ- 18,000 יחידות דיור וקצב התחלות הבנייה תואם את תחזיות התאחדות הקבלנים כי השנה יבנו כ- 35,000 יח"ד חדשות.

לטענתו לאור הביקושים לדירות חדשות החל ממחצית השנה שעברה הקבלנים פעלו ככל יכולתם לקדם פרויקטים ולהתחיל בבנייה ובשיווק הדירות ופעילותן ניכרת בשטח. עם זאת למרות המאמצים לשווק קרקעות מצד משרד השיכון עדיין לא נרשמה פריצת דרך בהדבקת הביקושים לדירות חדשות ועדיין קיים פער בין הביקושים להיצע.

בנוגע לטענת מנהל מקרקעי ישראל כי הקבלנים אוגרים קרקעות אומר גורדון כי הממשלה צריכה להפנות את מלוא מרצה להמשך שיווק קרקעות באזורי הביקוש לצד פעילות להסרת החסמים בועדות התכנון וחסמים בירוקרטים אחרים המונעים את הוצאתם של פרויקטים לפועל .

"אין מספיק דירות במודיעין ורשל"צ"

עופר שגיב, מנכ"ל חברת מי-טל הנדסה וייזום הבונה פרויקטים ביקנעם, מסביר: "ביקנעם היה פקק של כמה שנים טובות בהן לא היו מכרזים והביקושים לדירות גאו. בסוף 2009 אושרו תוכניות והתחלות הבנייה שאנחנו רואים השנה, הן תוצאה של פרויקטים שאושרו ונכנסו סוף סוף לתהליך בנייה".

רפי צרפתי מנכ"ל משותף של חברת צרפתי צבי ובניו הבונה מס' פרויקטים בראשל"צ מציין כי "ראשל"צ היא עיר הקולטת אוכלוסייה רבה מכל הארץ, הביקושים לדירות בעיר גדלים משנה לשנה וקצב הבנייה לא מצליח להדביק את הביקושים. אין ספק כי לאחרונה יש תחושה של פריצת הסכר, זאת בשל הפשרת מס' קרקעות ומס' מכרזים חדשים שיצאו בעיר. אך עדיין מדובר במספרים קטנים שלא מדביקים את הביקושים".

גם עפרה חדד סמנכ"ל חברת יורו ישראל הבונה פרויקטים במודיעין סבורה כי התחלות הבנייה אינן מספיקות לענות על הביקושים כך למשל בעיר מודיעין נותרו כעת כ- 800 יח"ד בלבד שיספיקו על פי ההערכות לפחות משנה. "התחלות הבנייה שאנו רואים היום הם תוצאה של תוכניות שאושרו בתחילת 2009. בשנה האחרונה לא יצאו כלל מכרזים חדשים".

רוני כהן, מנכ"ל אלדר שיווק, המשווקת אלפי יח"ד באזורי הביקוש "לאחר שנים רבות ללא כל פרויקט חדש, יבנה נמצאת כרגע בשיא פריחתה, עם מתחם יבנה הירוקה שמושך מצד אחד קבלנים מהשורה הראשונה ומהצד השני משפרי דיור וזוגות צעירים מיבנה והסביבה. הפריחה של יבנה מהווה את המשך השינוי במפת הביקושים לדירות חדשות בישראל והרחבת מעגלי הביקוש סביב תל אביב קיצור זמן הנסיעה ברכבת לתל אביב ל- 15 דקות יתרום להגדלת הביקושים בעיר מצד תושבי גוש דן. מחירי הדירות בשכונה נעים סביב 1.2 מיליון שקל לדירות 4 חדרים. עוד יצוין כי בחודש יולי חל זינוק של 73% במכירת דירות חדשות ביבנה".

יוסי אברהמי, מנכ"ל חברת י. אברהמי מעודד מהנתונים הארציים המראים על עלייה משמעותית בהתחלות הבנייה: "נראה כי מאמצי המשרד לשיכון מתחילים להראות את אותותיהם בשוק. זה תהליך מאוד איטי אבל אנחנו מקדמים אותו בברכה. בשנה האחרונה אנו רואים יוזמה של המנהל בהקמת שכונות מגורים חדשות בכל הארץ וגם באזורי הביקוש, כך למשל שכונת אגמים בנתניה, השכונה הירוקה ביבנה הפשרת קרקעות בכרכור, הוד השרון ראשל"צ ועוד.