ספר המעשיות של הבורסה

לא לכל הודעת חברה אפשר להתייחס ברצינות כמו להודעות שנמסרו השבוע מסרגון וסטארנייט

ד"ר דפנה פפר מרצה בתוכנית MBA במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה.

השבוע זכתה חברת בת של סטארנייט בחוזה למכירת ציוד ראיית לילה בהיקף 130 מיליון שקל. מניית סטארנייט זינקה 28% ביום בודד במחזור כספי בסך 7.2 מיליון שקל.

השבוע סרגון גם הודיעה על הסכם מחודש בהודו והמניה עלתה בנאסד"ק ב-11%. המשותף לשתי החברות הוא ההודעות המקדימות שלהן חודשים לפני החוזים. סטארנייט הודיעה שהיא במו"מ רציני וסרגון הבהירה שהיעד לכבוש את השוק ההודי עומד אצלה בעדיפות מרכזית.

לא לכל הודעת חברה אפשר להתייחס ברצינות כפי שהתרחש בסרגון וסטארנייט. בבורסה יודעים להבדיל בין הודעה על מו"מ לרכישת קרקע בסנט פטסבורג למכירת ציוד ראייה לילי תרמי לצבא זר.

הקרקע אינה מעוררת איש, ציוד הראיה ללוחמת לילה מעורר עניין בעיקר כיוון שסטארנייט דיווחה שהיא במו"מ ומדובר בחברה רצינית.

לפקוח עין ולבדוק

ציבור המשקיעים מודע להבדל בין חברה שמודיעה על הקמת קזינו ענק בגרמניה כשבקופתה יש בקושי 5 מיליון שקל לחברה שמייצרת מזל"טים המבוקשים ברחבי העולם. כאשר חברת המזל"טים מודיעה על מו"מ, כדאי לבדוק ואולי לאסוף מעט מניות באיפוק ולא לקראת השלמת המו"מ. אם המו"מ יכשל אפשר יהיה למכור את המניות בהפסד לא גדול.

לצורך המעקב הנה כמה סיפורים בולטים שמתגלגלים בשוק.

בהתבסס על הודעת החברה ארית , היא נמצאת במו"מ למכירת מרעומים לפגזים לצבא הודו. החברה דיווחה שעלתה שלב בהתמודדות ואף שלחה דוגמאות מרעומים להודו. מיותר לציין שהשוק ההודי ענק ואם ארית תזכה בנתח מהמכרז סביר להניח שמניותיה יגיבו. אם ארית תכשל במכרז ברור שהמניה תרד בשיעור חד.

ארית כבר מכרה כמויות מרעומים, החברה רצינית, שווה לעקוב אחר הסיפור.

שליטה וכל השאר

פטריק דרהי מתעתד לרכוש את מלוא השליטה בהוט חברת הכבלים. במידה והמהלך יתבצע המחיר יכלול פרמיית שליטה ויהיה גבוה ממחיר השוק. בנוסף, דרהי יצטרך לפרסם הצעת רכש לציבור שכן הוא יחזיק מעל 45% ממניות הוט. אם האסטרטגיה של דרהי בהוט תקרום עור וגידים, ויש לכך סיכוי, שווה לעקוב גם אחרי הוט.

קמהדע חתמה לפני כשבועיים הסכם עם חברת בקסטר לשיווק מוצר. הסכם שזכה להדים רבים בשוק ההון. דוד צור מנכ"ל קמהדע הודיע שבעתיד צפויים הסכמים נוספים במוצרים נוספים. קמהדע חברה רצינית, בעלי העניין אנשי עסקים מובילים, על פי הפרסומים גם אלי הורביץ מטבע מחזיק בחבילת מניות בקמהדע צריך לעקוב אחר המתרחש בחברה.

ביוליין חברת ביומד דיווחה על הסכמים עם חברות בחו"ל כולל קבלת מקדמה בהיקף 30 מיליון דולר על תרופה עתידית לטיפול בסכיזופרניה. ביוליין הודיעה לפני כשבוע על פיתוח מולקולה לטיפול במחלת הסוכרת ובאמתחתה עוד פיתוחים אפשריים לתרופות חדשות. צריך לעקוב אחרי סיפורי ביוליין בזהירות בתקווה שחלקם יתאמתו.

ברור שחלק מהדיווחים על עסקאות שמתבשלות לא יהפכו למציאות והמשקיעים יתאכזבו. מי שיצליח להפוך מסיפור למהלך עסקי אמיתי יניב רווח למשקיעים שיעקבו אחרי הדיווחים. ראוי לזכור שלא מדובר בסתם מעשיות אלה בדיווחים רציניים ורשמיים שאם יתגשמו הם עשויים למצוא ביטוי במסחר.

הכותבת עשויה לסחור במניות המוזכרות בכתבה

ד"ר דפנה פפר מרצה בתוכנית MBA במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה