סקר: 90% מהציבור לא יודעים כמה הם משלמים על דמי הקישוריות

מכון רותם TRI: "השר כחלון נלחם את מלחמתו של הציבור, גם אם הציבור לא מודע לעוול שנגרם לו ע"י החברות הגדולות" ■ דמי הקישוריות יירדו ב-73% ל-6.87 אגורות לדקה

עם פרסום החלטת משרד התקשורת בנוגע להפחתת דמי הקישוריות שיושתו על חברות הסלולר בישראל החל ב-1 בינואר, 2011, מפרסם היום (ה') מכון רותם TRI סקר חדש, ממנו עולה כי 90% מהציבור לא יודעים כמה הם משלמים לחברות הסלולר על דמי הקישוריות, שהם התעריף שחברת תקשורת גובה מהצרכן בכל פעם שהיא מעבירה לאחד ממנוייה שיחה המגיעה מרשת אחרת.

"תפקידה של הממשלה הוא להגן על הצרכנים בעיקר בסוגיות צרכניות מורכבות שהוא לא מודע להן", אומר ד"ר אריה רותם, מנהל מכון רותם TRI, ושואל: אולם מה יודע הציבור בישראל על כך? כמה הוא מעורב בנושא מבחינת מודעות, וכמה הוא מעודכן לגבי גובה התשלום האישי שלו עבור שיחות בין הרשתות השונות?

לשאלה "האם אתה יודע כמה כסף אתה משלם לחברות הסלולר על דמי קישוריות בחודש?", בסקר שערך השבוע מכון רותם TRI (מקבוצת TACK) בקרב מדגם מייצג בן 500 נשאלים, ענו רק 10.1% מהנשאלים תשובה חיובית. התשובה השכיחה ביותר היתה שלילית והתקבלה על-ידי 54.7% מהנשאלים. 35.1% נשאלים השיבו כי הם לא יודעים כלל מה זה דמי קישוריות - כך ש-89.9% מהציבור כלל אינם מעורבים במהלך.

לדברי ד"ר רותם, "תוצאות הסקר מעידות על בורות של הציבור בכל הקשור לדמי הקישוריות. בורות זו קיימת גם לגבי סוגיות צרכניות מורכבות אחרות (פנסיה, עמלות הבנקים וכו')".

לדבריו, "למרבית הציבור אין יכולת לעקוב ולהיכנס לפרטי הפרטים של נושאים אלה. החברות הגדולות מנצלות את זה, והתפקיד הברור של הממשלה ושל המחוקק הוא להגן על הצרכן ולהילחם את מלחמתו של הציבור, בעיקר בסוגיות הצרכניות המורכבות שהוא לא מודע להן. לכל אזרח במדינה יש לפחות מכשיר סלולרי אחד, ולרבים יש יותר. ההוצאה המשפחתית על הטלפונים הסלולריים מגיעה לאלפי שקלים בחודש".

"מהלך לא פשוט"

"מבחינתו של שר התקשורת משה כחלון, שהוביל מהלך לא פשוט בחודשים האחרונים, מדובר לדעתי בהישג", אומר ד"ר רותם, "כי הוא נלחם את מלחמתו של הציבור - גם אם הציבור לא מודע לעוול שנגרם לו על-ידי החברות הגדולות. עם זאת, לאור ממצאי הסקר ראוי שמשרד התקשורת ישקיע יותר בהסברת המהלך לציבור בכל הקשור לחיסכון הכספי שהוא יביא לכל משפחה בישראל.

אז למי שעוד לא התעדכן, נציין כי היום הוחלט על הפחתת דמי הקישוריות מ-25 אגורות לדקה ל-6.87 אגורות, וזאת החל מחודש ינואר 2011. עד שנת 2014 יופחתו דמי הקישוריות בהדרגה ל-5.55 אגורות. עלות השלמת המסרון (sms) יופחתו מ-2.84 אגורות ל-0.16 אגורות, ועד שנת 2014 יופחתו ל-0.13 אגורות. כל המחירים הם ללא מע"מ.

לדברי השר כחלון, "ההפחתה בדמי הקישוריות הסלולרית תחסוך לציבור כמיליארד שקל מדי שנה, תפחית באופן ניכר את מחיר השיחה מטלפון נייח לסלולרי, ותגביר את התחרות בכך שתאפשר כניסת מתחרים חדשים לתחום הסלולר כבר בחודשים הקרובים".

עודד בירגר, מנכ"ל טלקום 365 מקבוצת המשביר לצרכן, שקיבלה רישיון מפעיל וירטואלי ממשרד התקשורת, בירך על המהלך ואמר כי "זהו נדבך משמעותי במסגרת מכלול הרפורמות הצרכניות שמנהיג השר לפתיחת התחרות למען רווחת הלקוחות. עם זאת, אנו סבורים כי שיעור וקצב ההפחתה מתונים מדי, במיוחד עבור השחקנים החדשים שבוחנים את כניסתם לשוק".