מבחן דרכים: ריינג'-רובר ספורט דיזל - הלורד האסייתי

הדור החדש של ריינג'-רובר ספורט דיזל שומר על הקסם הקשוח של קודמו ■ ייחודו ביכולת השטח הרצינית, רק שספק אם הלקוחות שוחרי התדמית יורידו אותו מהכביש

בשלהי השנה שעברה נערכה במומבאי השקת הבכורה של לנד-רובר ספורט המחודש. את האירוע רב המשתתפים שנערך בהודו, כיבד בנוכחותו האישית המיליארדר ראטאן טאטא, בעל הבית החדש של חברת "יגואר-לנד-רובר החדשה", או JLR כפי שהיא מכונה על-ידי ההודים.

כמו כל אירוע השקה שעורכות לנד-רובר ויגואר בהודו, מאז נרכשו ע" טאטא לפני שנתיים, גם אירוע זה היה סנסציה תקשורתית. אל מול המצלמות והפלשים של כלי התקשורת הגדולים בהודו, העניק מר טאטא באופן אישי את מפתח הרכב ללקוח הראשון שלו, הכובד הבוליוודי הגדול שאהיד קאפור.

לעיניים מערביות ציניות - ובוודאי לעיניים בריטיות, שעדיין לא השלימו עם נפילת אחד הסמלים של האימפריה הבריטית לידי הכסף החדש מהמזרח - אירוע זה נראה כמו סרט הודי נוצץ וגדול מהחיים. אבל הקהל המתרחב במהירות של בעלי ממון בדרום-מזרח-אסיה, לא מגלה עניין בהתנשאות הפוסט-קולוניאליסטית של האירופאים. נהפוך הוא, הלקוחות החדשים באזור הודו-סין מאמצים בגאווה את המותגים ה"אסיאתיים" החדשים כסמלי המעמד של העולם החדש, והביקוש לכלי הרכב של JLR נוסק כיום במהירות.

גם בישראל, בה המותג לנד-רובר עדיין נחשב לסמל בריטי-אימפריאלי קלאסי, הצליח ריינג'-רובר ספורט לפלס לו נישה קטנה ויוקרתית, והוא נהנה מתדמית אריסטוקרטית-מחוספסת נוסח "לורד בחולצת עבודה".

ללא עגלגלות מחניפה

חיצונית לפחות, הדור המחודש שומר על הקסם הקשוח של קודמו. כמה קווים במרכב אמנם רוככו במודל המחודש, פנסי החזית קיבלו מראה היי-טקי אופנתי וגם הפגושים נראים פחות אגרסיביים מבעבר; אבל קווי המתאר הכלליים עדיין זקופים, רבועים ומאיימים "כמו פעם" ומדגישים את ממדיו הנכבדים, ללא שמץ של עגלגלות מחניפה.

רכב ההדגמה הכחלחל שלנו, שניצב על חישוקי 19 אינץ' מאסיביים, זכה לציון גבוה במדד ה"ריספקט" של הרחוב הישראלי. אפילו הסקרנים המצויים, שלרוב משאירים על חלונות רכבי הדגמה שלנו טביעות של חוטם ועשר אצבעות, שמרו הפעם מרחק של כבוד.

גם הכניסה לתא הנוסעים מדגישה את השורשים ההרפתקניים של המותג. המושבים ממוקמים גבוה מעל מפלס האספלט, והתמקמות בהם דורשת שימוש במדרגות הצד וצבירת תנופה בסיוע ידיות הצד החסונות. זו לא פעילות אידיאלית למי שסובל מכאבי גב או נוהג ללבוש חצאיות מיני, אבל לאחר ההתמקמות במושב הגבוה הנהג מרגיש כמו "מלך הכביש" עם תצפית-נוסח-פנטהאוז לנוף פתוח מעל גגות המכוניות שלפניו.

בדגם המחודש השקיעה לנד-רובר לא מעט בעיצוב מחדש של עמדת הפיקוד ובשדרוג החומרים ואיכות הייצור של הדגם שנולד ב-2006. העיצוב החדש אכן נראה אטרקטיבי, מתוחכם ופחות עמוס, בזכות ריכוז מתגים בצבירים הגיוניים. לאחר תהליך לימוד קצר, קל מאוד לתפעל את רוב המערכות ברכב.

גם איכות החומרים וההרכבה השתפרה בזכות שימוש נדיב במשטחי עור ועץ איכותיים מסביב לעמדת הפיקוד והרבה מתגי אלומיניום. עם זאת, רמת הגימור עדיין לא מיישרת קו עם דגמי הדור האחרון מבית פולקסווגן, פורשה וב.מ.וו, ולא צריך להתאמץ כדי למצוא משטחי פלסטיק מחוספסים עם צליל חלול. כצפוי, מרחב הפנים נותן מענה מכובד לחמישה נוסעים על מטענם.

לא מחוץ לאספלט סלול

עיקר חידושי ההנעה של הריינג' ספורט נמצאים במנועי V8 הגדולים. אנחנו קיבלנו דווקא את גרסת V6 בנזין עם מנוע 3 ליטר והזרקה ישירה. המנוע מייצר 245 כ"ס בליווי מומנט מרשים של 61 קג"מ ב-2,000 סל"ד - המומנט הגבוה ביותר בפלח 3-ליטר-דיזל. המומנט מצליח לפצות על המשקל העצמי הרב ומעניק לכלי ביצועים סבירים. עם זאת, התגובה הראשונה ללחיצה על דוושת התאוצה מרגישה עצלה וקיים שיהוי קצר עד שהמומנט נצבר. על הכביש המהיר זהו רכב נעים ומרגיע, שבולע מרחקים ארוכים בשלווה מרשימה.

לנהגים נלהבים שיפתחו ציפיות מהמונח המחייב "ספורט" שמוטמע בשמו של הרכב, נזכיר שגם טיפוס הרים והנפת משקולות הם מקצועות ספורט שמוכרים רשמית על-ידי הוועד האולימפי. לריינג' היגוי סביר ומערכת מתלי האוויר המתוחכמת שלו שומרת עליו מאוזן בפניות הדוקות. מערך רציני של אלקטרוניקה מדור אחרון גם דואג שהאחיזה תישאר מופתית בתנאים חלקלקים. אבל זה עדיין רכב שטח של 2.5 טון, עם מבנה שלדה נפרדת מסורתי, שמרכז הכובד שלו גבוה יחסית, ובין גלגליו נמצא משטח אספלט ברוחב של כמעט 2 מטרים. בקיצור, זה לא כלי ל"דריפטים" או לכרסום צמיגים על כבישי הרים צרים ומתפתלים.

נוחות הנסיעה על האספלט סבירה, למרות שהרכב עדיין מרגיש נוקשה ומתנדנד לא מעט על מהמורות עירוניות. ככל הנראה, האשמים בכך הם גלגלי 19 האינץ' האופציונליים עם צמיגים בחתך ספורטיבי נמוך, שמנטרלים במידה מסוימת את האפקטיביות של השיכוך האלקטרוני המשתנה בבולמי הזעזועים.

איש המכירות שמסר לנו את הרכב הפליא בתיאור יכולת השטח שלו. הוא סיפר לנו גדולות ונצורות על התכנות מחדש שעברה המערכת האלקטרונית של לנד-רובר ב-2010, שמתאימה את המתלים ואת מאפייני המנוע לסוגים שונים של משטחי בוץ וסלע; הוא שיבח את היכולת להגביה בלחיצת כפתור את מרווח הגחון הגבוה בלאו הכי, ואת היכולת של הכלי לזחול על סלעים ולזנק מעמידה על דיונות חול רכות. לאחר מכן הוא החתים אותנו על טופס שאוסר עלינו לרדת עם הרכב מחוץ לאספלט סלול ועל התחייבות לשלם כל נזק מכרטיס האשראי שלנו...

ריינג'-רובר ספורט טורבו-דיזל מודל 2010 עולה 639 אלף שקל. מחיר זה ניצב בתחום הגבוה של פלח ג'יפי הדיזל-יוקרה, אולם האבזור התקני הנדיב מקזז את פערי המחיר. ייחודו של הכלי ביכולת השטח הרצינית שלו וביכולות לעמוד באתגרי עבירות, שלמתחרים אין מה להציע בהם. אבל, למרבה הפרדוקס, למרות שהלקוחות הטיפוסיים שלו רוצים את המורשת והתדמית הקשוחה הזו ושמחים לדעת שכל המערכות שם, ספק רב אם אי-פעם הם ינצלו את פוטנציאל השטח שלו.

אינפו: ריינג'-רובר ספורט TDV6
 אינפו: ריינג'-רובר ספורט TDV6

מתחרות

אינפינטי FX

אינפינטי FX דיזל
 אינפינטי FX דיזל

הדיזל הראשון בתולדות אינפיניטי הושק החודש בסדרת FX הגדולה, כתחרות ישירה למתחרים הגרמנים. ב-540 אלף שקל מקבלים מנוע טורבו-דיזל מתוחכם עם 6 צילינדרים בנפח 3 ליטר, שמייצר 238 כ"ס ומומנט של 56 קג"מ, בסיס גלגלים מכובד באורך 2.81 מ', מרווח פנימי נדיב ושלדה ספורטיבית. אין לו כל יומרות שטח

אאודי Q7 TDI

אאודי Q7 TDI
 אאודי Q7 TDI

Q7 הוא אחד הוותיקים בחבורת ג'יפי הצמרת, אך הרענון שעבר בשנה שעברה שומר עליו בתמונה. גרסת הדיזל מצוידת במנוע TDI העדכני של קבוצת פולקסווגן, עם 240 כ"ס ו-56 קג"מ. זהו כלי ארוך מאוד, 5.1 מ' מקצה לקצה, ויש לו תא מטען ענק, מתלי אוויר ויכולות כביש טובות. בגרסה ההתחלתית הוא עולה 541 אלף שקל

פורשה קאיין דיזל

פורשה קאיין דיזל
 פורשה קאיין דיזל

יש חיה כזאת והיא אף מצליחה לשמור על האופי המותג בזכות התנהגות כביש מהוקצעת, עיצוב נאה וספורטיבי ותא נוסעים עם גימור ואיכות חומרים הראויה למותג היוקרתי. מערכת ההנעה זהה לזו של טוארג המקביל, שעליו מבוסס קאיין. הרכב, שעולה 600 אלף שקל, מגיע כסטנדרט עם מתלי אוויר מתרוממים ומערכת להתאמת השלדה לנהיגה בתנאי שטח מגוונים

מרצדס GL320CDI

מרצדס GL320CDI
 מרצדס GL320CDI

אחד הלהיטים של היבוא האישי מוצע גם ביבוא סדיר. גרסת דיזל התחלתית (320CDI) מוצעת ב-637 אלף שקל במחירון היבואן. ה-V6 של מרצדס בנפח 3 ליטר מסתפק ב-225 כ"ס ו-52 קג"מ ורתום למרכב באורך 3.1 מ', עם בסיס גלגלים של יותר מ-3 מ'. הבונוס הוא אופציה ל-7 מקומות ישיבה, שאינה נפוצה בפלח ג'יפי העל היוקרתיים