טרישה העלה את תחזית הצמיחה ב-2010 ל-1.4% ל-1.8%

(עדכון) זאת, לעומת תחזית קודמת לצמיחה של 0.7%-1.3% ■ הריבית באירופה נותרה ברמת שפל של 1% ■ הכלכלה תמשיך לצמוח אך בקצב מתון ■ אין כרגע לחצים אינפלציונים

הבנק המרכזי של האיחוד האירופי הודיע היום (ה') כי הריבית בגוש נותרה על כנה ברמת שפל של 1%. המשקיעים מתמקדים בדבריו של נגיד הבנק, זאן קלוד טרישה שפורסמו בשעה 15:30 שעון ישראל.

לדברי טרישה הבנק המרכזי מצפה כעת כי הצמיחה בגוש האירו תהיה בטווח שבין 1.4% ל-1.8% בשנת 2010, תחזית זו הינה גבוהה יותר מהתחזית הקודמת שעמדה על 0.7%-1.3%. ב-2011 צופה ה-ECB לצמיחה של 0.5% -2.3% לעומת 0.2%-2.2%. טרישה אומר כי הנתונים האחרונים היו חזקים מהצפוי, והעריך כי הכלכלה תמשיך לצמוח אך בקצב מתון.

לדברי טרישה אין כרגע לחצים אינפלציונים וכי הוא צופה יציבות מחירים לטווח הבינוני. החששות של טרישה הינן סכנה לתחזית מכיוון עליית מחירי הסחורות.

לדברי הנגיד ל-ECB אין כרגע כוונה לאותת על שינוי בריבית מאחר שאי-הוודאות עדיין קיימת בשוק, ועודד את המערכת הבנקאית לעשות שימוש בצעדים המרחיבים המוניטריים שמאפשר להם הבנק המרכזי. לממשלות מדינות האיחוד קרא טרישה להאיץ את הצמיחה כדי לקזז את השפעת הקיצוצים בתקציבים הנדרשים מהם.

טרישה אישר כי ה-ECB ימשיך לנקוט במגוון אמצעים מיוחדים שישמרו על רמת הנזילות בשוק עד סוף שנת 2010, בעוד הוא מתייחס בזהירות לנתוני הצמיחה החזקים שפורסמו באיחוד האירופי ברבעון השני.

"טון זהיר מכיוונו של טרישה יעזור לשמר את הרושם כי ה-ECB ימשיך להחזיק במדיניות ריבית השפל לפחות עד סוף השנה" אמר סטיב ברו, אסטרטג בסטנדרד בנק והוסיף "אנו חושבים כי הריבית תישאר ברמתה הנוכחית או שה-ECB ינקוט במדיניות מרחיבה גם בשנה הבאה על רקע הסיכון לצמיחה והאינפלציה הנמוכה". "השווקים הפיננסיים שבריריים ואין סיבה טובה ל'נענע את הסירה' לפני סוף הרבעון השלישי וסוף השנה, כאשר הנזילות נוטה להיות יותר נדירה".

נזכיר כי בחודש שעבר אמר נגיד הבנק המרכזי בגרמניה, אקסל וובר, החבר גם ב-ECB כי "ככל הנראה ה-ECB ימתין עד הרבעון הראשון של השנה הבאה לפני שיחל בדיון על הפסקת הצעדים המרחיבים". טרישה אמר בחודש שעבר כי "כלכלת הגוש תפגין צמיחה חזקה ברבעון השני , אך הזהיר כי הפעילות תתמתן במחצית השניה של השנה".

נציין כי הלמ"ס של האיחוד האירופי פרסם היום כי ברבעון השני חלה צמיחה של 1% בתמ"ג ב-16 מדינות האיחוד, בכך הותירה הלמ"ס את התמ"ג ללא שינוי ביחס לאומדן הרבעוני הקודם שפרסמה. נתוני הצמיחה ברבעון הראשון עודכנו כלפי מעלה והצביעו על עלייה של 0.3%, מה שעזר להעלות את הנתון השנתי ברבעון השני לצמיחה שנתית של 1.9% לעומת הרמה הקודמת שהיתה 1.7%.