הילה גרסטל היא אשת השבוע

על כך שהיה לשופטת העוז להצביע על מחדלי משטרת ישראל בחקירת רצח ענבל עמרם

בדרך-כלל זוכה השופטת הילה גרסטל, נשיאת בית המשפט המחוזי מרכז, באהדת ציבור עורכי הדין העוסקים במשפט אזרחי, אבל השבוע היא קיבלה שבחים מהציבור כולו.

עורכי דין עלו לרגל ללשכתה, ואזרחים מן השורה התקשרו למזכירות בית המשפט כדי לברך את גרסטל בעקבות פסק הדין, שבו הטילה על המשטרה אחריות בגין מחדליה שלא מנעו את רצח הצעירה ענבל עמרם.

המשטרה, קבעה גרסטל, התייחסה בזלזול מחפיר לתלונת משפחתה של עמרם על היעדרותה, והמהלכים לאיתורה היו כה איטיים ומסורבלים, עד שכשעמרם נמצאה בסופו של דבר בבוקר למחרת, היא היתה ללא רוח חיים. אילו פעלה המשטרה מהר יותר, ניתן היה להצילה.

גם גרסטל עצמה לא שיערה עד כמה נגעה פסיקתה בנימי נפשם של אזרחים מן השורה, הנושאים בלבם תחושות קשות באשר להתנהלות המשטרה בשעה שהם נזקקים לשירותיה.

השבוע חגג בית המשפט המחוזי מרכז את יום ההולדת השלישי שלו, ועלה - כפי שמגדירה זאת גרסטל עצמה - לכיתה ד'. גרסטל, שמונתה לנשיאת בית המשפט מיומו הראשון, שייכת למסדר המצומצם של שופטים האהודים על הציבור הבא עמם במגע, ובמיוחד על הקליינטים הקבועים, עורכי הדין.

היא נחשבת יעילה בצורה יוצאת דופן, וכך גם הרגילה את השופטים שעליהם היא אחראית: בשנה החולפת כבש בית המשפט המחוזי בפתח-תקווה את המקום הראשון מבין ששת בתי המשפט המחוזיים, מבחינת מספר ההליכים המתנהלים בו, אף שמבחינת מספר השופטים המכהנים בו - 25 - הוא נמצא במקום הרביעי בלבד.

מה שעוד קרה בשנת המשפט האחרונה הוא שבית המשפט המחוזי מרכז החל לתפוס מקום מרכזי יותר ויותר בשיפוט בנושאים אזרחיים ומסחריים, על חשבון אחיו הגדול מתל-אביב. הסיבה לכך איננה רק העברת סמכויות פורמליות לבית המשפט בפתח-תקווה, שהוסמך לטפל גם בתיקים מינהליים, גם בפירוקים ובפשיטות-רגל, לצד הנושאים שבהם עסק מיומו הראשון.

הסיבה לכך היא שחברות עסקיות שלהן סכסוכים משפטיים ושריבוי סניפיהן מאפשר להן לבחור את מקום ההתדיינות, העדיפו לנסוע להיכל המשפט בפתח-תקווה, אפילו אם פירמות עורכי הדין שלהן נטועות מרחק צעידה מוויצמן 1. בין בתי המשפט מתקיים - גם אם בזעיר אנפין - שוק של ביקוש והיצע, ויעילות, מתברר, היא מקדם מכירות מצוין.

מלבד היותה שופטת מצטיינת ומלבד כישורי הניהול המוכחים שלה, גרסטל גם פועלת בתחום הציבורי, במסגרת ועדת בחינות ההסמכה של לשכת עורכי הדין. איפה אי-אפשר למצוא אותה?

בפוליטיקה הארגונית של מערכת בתי המשפט. העובדה שדווקא פרופ' דניאל פרידמן, שר המשפטים הקודם, היה זה שהחליט לקדם אותה ממעמד שופטת מן השורה לנשיאת בית המשפט המחוזי החדש, מעידה על כך שגרסטל איננה בדיוק בבת-עינה של דורית ביניש, נשיאת בית המשפט העליון.

את היחסים בין שתי הנשיאות אפשר לראות גם על רקע ההחלטה להקים את "בית המשפט הכלכלי" במסגרת המחוזי בתל-אביב. ההרכב הכלכלי, שיתחיל לפעול מחודש דצמבר, אמור ליטול סמכויות הן מבתי משפט השלום והן מבית המשפט של גרסטל, שכנפיו יקוצצו במידת-מה, על אף הצלחתו המוכחת.

גרסטל לא נאבקה בהחלטה להקים את בית המשפט הכלכלי מחוץ לתחום השיפוט שלה; אפשר שהיא בונה על קולות מחאה שיקומו מצד ציבור עורכי הדין.

בינתיים גרסטל תמשיך לאגור תמיכה, פשוט על-ידי כך שתופיע לעבודה בכל בוקר ותשחרר מדי פעם פסקי דין אמיצים, כמו זה שבפרשת הצעירה ענבל עמרם.