רוביני מתכונן למיתון: ממליץ להשקיע בדולר על פני הזהב

"להשקעות כגון הדולר, הין היפני והפרק השוויצרי יש אפסייד גדול הרבה יותר והם נכסים נזילים בהרבה לעומת שוק הזהב" ■ " הצרכן האמריקני לא יניע את הצמיחה בטווח הקצר"

פרופ' נוריאל רוביני מאוניברסיטת ניו יורק, הידוע יותר כ"נביא הזעם" של המשבר שוב מדבר היום (ו') והפעם הוא טוען בראיון ל"בלומברג" כי "יתכן שהדולר, הין והפרנק השוויצרי יהיו השקעות טובות יותר מההשקעה בזהב, אם הכלכלה העולמית תגלוש שוב למיתון".

עם זאת הוא מוסיף כי "אם יהיה מיתון בעל "תחתית כפולה" ועלייה ברמת הסלידה מסיכון, חלק מהנכסים יהיו מועדפים, והזהב הוא אחד מהם. אך, במצב כזה, להשקעות כגון הדולר, הין היפני והפרק השוויצרי יש אפסייד גדול הרבה יותר והם נכסים נזילים בהרבה משוק הזהב". לדבריו "המשקיעים פועלים באופן נמרץ לחפש החזקות בנכסים שיהיו הבטוחים ביותר במצב של האטה, כאשר העדויות לכך שארה"ב יוצאת מהמשבר הקשה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה הולכות ופוחתות".

בסוף אוגוסט זינקו הין והפרנק השוויצרי לשיאים חדשים כנגד הדולר כאשר השיא שנקבע בין היה של 15 השנה האחרונות. מחירו של הזהב טיפס השנה בכ-14% והמתכת היקרה נסחרת סביב רמת ה-1,250 דולר לאונקיה. רובני העריך בראיון כי הזהב צפוי להמשיך ולהיסחר ברמות הנוכחיות. לדבריו "שני אירועים קיצוניים עשויים להקפיץ את מחירו של הזהב - האחד הוא אינפלציה, אך אין לנו אינפלציה במדינות המפותחות, אם יש סיכון הוא דווקא מכיוונה של הדיפלציה. האירוע השני הוא הסיכון שבהתפוררות פיננסית גלובלית, וסיכון זה פחת לאחר שהצלחנו לרסן את המערכת הפיננסית".

רוביני מעריך כי הכלכלה האמריקנית תאט במחצית השניה של השנה. "אנחנו יכולים לנסות ולמנוע מיתון בעל "תחתית כפולה", אך הרעיון כי תהיה לנו התאוששות מהירה בצמיחה הפוטנציאלית של הכלכלות במדינות המפותחות, ארה"ב, אירופה ויפן - זוהי משימה בלתי אפשרית".

בהתייחסו לשוק העבודה אמר רוביני "האפשרות ליצירת מקומות עבודה חדשים תיהיה מאד מאד בינונית. נרגיש כמו במיתון אפילו אם לא נהיה במיתון". לדברי נביא הזעם הגירעונות של המדינות השונות חייבים לפחות והדבר יקח זמן שיבוא לידי ביטוי בתקופה ממושכת של צמיחה איטית. לדעתו הכלכלה הגלובלית עדיין מושפעת מחוסר האיזון במאזן הסחר העולמי, אשר עזר להניע את המשבר הפיננסי ולדבריו הצרכנים האמריקניים לא יהיו אלו שיספקו את הדלק הדרוש להנעת הצמיחה. אך לדבריו "החדשות הרעות הן ששום דבר לא הולך להחליף את הצרכן האמריקני בטווח הקצר".

"עננים כבדים מתקבצים מעל שמי הפוליטיקה האמריקנית" אמר בהתייחסו לבחירות הקרובות לבתי הנבחרים בהם עלול הנשיא אובמה לאבד את הרוב, מה שיפגע ביכולת ההנהגה שלו. "מה שאנו רואים כעת זו תקופה של צמיחה מאד מתונה בעולם המפותח".