מנכ"ל משרדו של נתניהו: "אי-אפשר לצפות שמחירי הדירות יירדו ב-20%-30%, זה גם לא טוב למשק"

אייל גבאי: "צריך להיות מצב שבו המחירים מפסיקים לעלות ושנוצרה אלטרנטיבה לרכישת דירה גם לזוגות צעירים, גם אם לא בלב ת"א" ■ "מי שיכול ורוצה לקנות דירה במרכז הארץ עושה זאת, גם אם המחיר עלה בעוד 10%; התפקיד שלנו לדאוג לאלטרנטיבה למי שידו קצרה בטווח הקצר"

בשבוע שעבר נפגשה לראשונה ועדת המנכ"לים שהקים ראש הממשלה, בנימין נתניהו, במטרה להתיר ולהסיר חסמים בענף הנדל"ן. בתוך חצי שעה, ביעילות לא אופיינית, הוסרו חסמים שמנעו שיווק קרקע ל-15 אלף יח"ד בראש העין וברמלה.

"מדובר בחבורה של מנכ"לי משרדים שעובדת שנה וחצי במשותף, מכירה את המטרות, יודעת שזו לא פעם יחידה שתיפגש ומבינה שצריך להגיע לפתרון", אומר ל"גלובס" מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי. "זו חבורה שנותנת אמון אחד בשני, אין בה מנצחים או מנוצחים אלא מטרה אחת, בלי שום התפשרות על דברים אחרים".

זה נותן אופטימיות גם להחלטות הבאות?

גבאי: "לא רק שזה נותן אופטימיות להחלטות הבאות, מבחינתי הכי טוב שהוועדה הזו לא תיפגש. אחרי שיושבים ומבינים פעם ופעמיים את השיטה, המשרדים לומדים לשבת ולעשות את זה לבד. המינהל ומשרד השיכון יכולים לשבת ביחד. הם לא חייבים את מנכ"ל משרד ראש הממשלה בכל פעם".

אז נמצא הפתרון למצוקת ההיצע ומחירי הנדל"ן?

"אנחנו חושבים שהשוק די חכם. הוא יודע שאין פתרון אחד, אבל הוא רואה שיש רפורמה במינהל מקרקעי ישראל שמפסיקה להתעסק עם כל חוכר, שהליכי התכנון מתקצרים, שעובדים על פתיחה משמעותית של נתיבי ישראל בצפון ובדרום והופכים את הקרקע שמעבר לגדרה-חדרה לאלטרנטיבה ראויה, ויש גם פרויקטים פרטניים. יש תובנה שחל מפנה בעובדה שההיצע היה בעייתי, בין היתר בשל החלטות יזומות להפסיק לתכנן במרכז הארץ, ובהדרגה המפנה הזה ימצא את ביטויו גם במחירים".

אז או-טו-טו צונחים בחזרה מחירי הדירות?

"אי אפשר לצפות לירידה של 20% או 30% במחירים. אני גם לא חושב שזה טוב למשק הישראלי. אבל צריך להיות מצב שבו המחירים מפסיקים לעלות ושנוצרה אלטרנטיבה לרכישת דירה גם לזוגות צעירים, גם אם לא בלב תל אביב"

למרות הדאגה לפריפריה, החליטה הממשלה ביולי האחרון לחזור ולתכנן מגורים במרכז הארץ.

"ההבנה היום היא שמי שיכול ורוצה לקנות דירה במרכז הארץ עושה זאת, גם אם המחיר עלה בעוד 10%. תפקידנו לדאוג שמי שידו קצרה בטווח הקצר, או שהוא רוצה להחליף את איכות החיים של המרכז באיכות טובה יותר, תהיה לו האלטרנטיבה. תראה מה קרה לעיר יוקנעם אחרי פתיחת כביש 6. תראה מה הרכבת עשתה למודיעין.

"בשנה-שנה וחצי הבאות אנחנו הופכים 670 כיתות לממוחשבות, בעלות של יותר מ-400 מיליון שקל, בפרויקט שיוצא לדרך רק באזורי עדיפות לאומית. דווקא שם. זה חלק מהסיפור, בתמהיל שכולל בנוסף לא מעט צעדים".

בינתיים פרשת הולילנד קברה את הרפורמה בתכנון ובנייה.

"הרפורמה המתינה מושב אחד, נכנסו לתוכה בקרות בעקבות לקחי הולילנד, אבל אני מאמין שזה יגיע להצבעה במושב הקרוב והרפורמה תיכנס לספר החוקים. דווקא הולילנד היא הוכחה לבעייתיות בתהליך הקיים. קיום הליכים רבים, הידועים למתי מעט, הם שגררו את תרבות המאכערים והשוחד. כל מי ששותף לתכנון ולבנייה יודע שנדרש שם ייעול ופישוט שיסיר שיקולים זרים".