סקר: 20% מהלקוחות מחליפים רשת מזון בקניות לחגים

הנאמנות לשופרסל גבוהה בקרב לקוחותיה, אולם רמי לוי שיווק השקמה נתפסת כזולה יותר ■ מחצית מהקונים סבורים כי יוציאו יותר כסף לקראת החג השנה - בעיקר על רכישת מזון

80% מצרכני רשתות המזון נאמנים לרשת הקבועה שלהם ועורכים בה את הקניות לחג - כך עולה מסקר שערך מכון רותם TRI לקראת ראש-השנה. חמישית מהלקוחות יכתתו את רגליהם גם למקום אחר, הנתפס כזול יותר, כדי לערוך בו את הקנייה.

היכן מבצעים הצרכנים את רכישות המזון שלהם? על-פי ממצאי הסקר, שופרסל מובילה עם 29% מהנשאלים, בפער ניכר על היריבה המרה מגה עם 19%. אחריהן מדורגות רשת רמי לוי שיווק השקמה עם 6% וחצי חינם עם שיעור דומה, המכולות השכונתיות (3%), מחסני כמעט חינם (2%) וצמודה לה שפע שוק.

השאלה המעניינת היא מידת הנאמנות למקום עריכת הקניות הקבוע בעונת החגים, שבה מתנהל מאבק עירני בזירה המדוברת. כחמישית מכלל צרכני המזון, על-פי ממצאי הסקר, "פתוחים להצעות" ואף עוזבים בפועל את מקום הקניות הקבוע לטובת מה שמסתמן כהזדמנות טובה יותר, במיוחד בהיקף הקניות המתוגבר לחג.

81% מגלים נאמנות לרשת הקבועה וממשיכים לערוך בה את הקניות. בקרב נדגמים שעורכים את הקניות בסניפי שופרסל נמצאה נאמנות גבוהה יותר, של 90% מהלקוחות.

מי שנתפסת כזולה יותר היא רשת שיווק השקמה של רמי לוי, ש-22% ציינו אותה ככזו. לאחריה שופרסל (16%), חצי חינם (11%), מגה (12%) ו"יש" (8%).

עד כמה מסתמכת התפיסה על המציאות בשטח - לא ברור, שכן רק 43% מהנשאלים משווים בפועל מחירים בין הרשתות, ו-57% אינם עושים זאת גם לפני קנייה גדולה לחגים. נשים, אגב, משוות יותר מחירים (48% לעומת 38%), וכך גם בני 45-54 לעומת שאר שכבות הגילים.

43% מקרב הנשאלים סבורים כי הוצאות משק-הבית שלהם לקראת ראש-השנה יגדלו השנה ביחס לשנה שעברה. 47% סבורים כי אין שינוי מהותי, ורק 5% מאמינים שיוציאו פחות כסף בחנויות השנה. הקטגוריה שבה יוציאו יותר כסף היא בעיקר אוכל לחג - יותר ממחצית הנשאלים (52%) מצביעים עליה כעל נקודת התורפה (לעומת 9% על מתנות ו-3% על חופשות).

"התחושה שלפיה תוציא יותר כסף ממה שהוצאת בשנה שעברה אינה בהכרח נכונה", אומר ד"ר אריה רותם, מנהל מכון TRI. "לאנשים יש נטייה להזדעזע כל פעם מחדש מההוצאות החריגות לקראת החגים, גם אם בפועל אין בהן שום הפתעה או הבדל. מדובר בתחושה סובייקטיבית".

רותם מוסיף ומציין כי יש שתי דרכים שונות לפרש את תשובת הצרכנים שסך הרכישות שלהם יגדל על-פי הערכתם: בעוד שבחלק מהמקרים נובעת התשובה מתחושת מצוקה כלכלית, כשהקניות "כואבות" יותר בכיס ונראה כי אתה מוציא יותר - במקרים אחרים מצביעה התשובה דווקא על תחושת רווחה מסוימת ביחס לשנה שעברה, של אנשים שירשו לעצמם להוציא השנה יותר מאשר בשנה שעברה.