מאבק ומענק: הבינלאומי יציע לעובדיו תוכנית בונוסים רב-שנתית

הערכות כי התוכנית תתבסס על התשואה על ההון: מתשואה של 7%-9% יקבלו העובדים בונוס של חצי משכורת; בתשואה של 9%-11% יהיה הבונוס משכורת אחת ומעבר לכך 1.5 משכורות

הנהלת הבינלאומי תציע לעובדי הבנק תוכנית בונוסים רב-שנתית, המתבססת על נוסחה הקושרת את גובה הבונוס שיקבלו העובדים לתשואה על ההון של הבנק. הנוסחה תיכנס לתוקף עם הבונוס שיינתן בתחילת 2012 בעבור 2011. מנכ"ל הבינלאומי היא סמדר ברבר צדיק.

בין ההנהלה לעובדים מתקיים משא ומתן. מקורבים לו מעריכים כי נוסחת הבונוס תהיה כדלקמן: מתשואה של 7% עד 9% יקבלו העובדים בונוס של חצי משכורת; בתשואה של 9%-11% יהיה הבונוס משכורת אחת ומעבר לכך 1.5 משכורות. המו"מ מתנהל בעת ובעונה אחת עם יו"ר ועד הפקידים חנוך ליבנה, ועם יו"ר ועד המנהלים יונה גולדשלגר. "לפני שנצעיד את הבנק קדימה צריך לסגור מה וכמה נקבל על העבר. אני מצפה שנקבל כל מה שמגיע לנו - ומוטב מוקדם ממאוחר", אמר גולדשלגר ל"גלובס".

לגבי הבונוס בגין ביצועי 2010, נראה כי ההנהלה תחלק לעובדים בונוס הנמוך ממשכורת אחת. זאת, לאור תשואת הבנק ב-2010, הצפויה להיות נמוכה מזו של 2009. בעבור ביצועי 2009, שאותה סיים הבנק עם תשואה של 9.7%, קיבלו עובדי הבנק בממוצע בונוס של משכורת אחת. את המחצית הראשונה של 2010 סיים הבינלאומי עם תשואה של 7% ותוצאות הרבעון השלישי לא צפויות להיות טובות יותר באופן משמעותי.

שקט כפול

ליבנה מתנגד לדון בנוסחת הבונוס, מכיוון שהנהלת הבינלאומי מסרבת לפרט מה יהיה גובה הבונוס ל-2010. "ההנהלה המציאה שיטת ניהול משא ומתן שאינה מוכרת אפילו בבזארים של טורקיה", אמר יו"ר ועד הפקידים. בד בבד חזר ועד זה לעיצומים - אי-ביצוע שעות נוספות ואי-השתתפות במאמצי שיווק.

המו"מ בין העובדים להנהלה מתנהל מאז שבמחצית יולי הסתיימה שביתה בת 12 יום. השביתה הופסקה לאחר התערבות יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, שהבטיח להיות מעורב במו"מ. ואולם לפני ימים ספורים הודיע עו"ד אבי ניסנקורן, יו"ר האגף לאגוד מקצועי בהסתדרות, להנהלת הבינלאומי כי לאור הפערים הגדולים בעמדות הצדדים הוא מציע שהשיחות יחזרו למתכונת של שיחות ישירות - ללא נוכחותו או נוכחות עיני.

בתגובה נמסר מהנהלת הבינלאומי: "ההנהלה מנהלת מו"מ אינטנסיבי וענייני בדרגים הגבוהים ביותר, במטרה להגיע להבנות ארוכות טווח כדי לאפשר שקט כלכלי לעובדים ושקט ביחסי העבודה בבנק. בחלק מהנושאים הושגה התקדמות של ממש והשיחות עדיין נמשכות. הצעה לקביעת נוסחת בונוס עלתה במהלך המו"מ, ודיונים בנושא עדיין מתקיימים".