בדיקת "גלובס": כמה מרוויחים בכירי הישראליות בוול סטריט?

הכל על שכר מנכ"לי הישראליות בוול סטריט: מי מקבל את שכר הבסיס הגבוה ביותר, למי יש את עלות השכר הכי פחות מוצדקת, ואילו ממצאים העלינו מהשוואת נתוני השכר

הנה משהו שהחברות הישראליות הנסחרות בשוק ההון האמריקני לא מגלות לנו - נתוני השכר של בכיריהן. צ'ק פוינט , נייס , אורבוטק ועוד רבות אחרות, שהתאגדו כישראליות ולא כאמריקניות, אינן חייבות לפרט את מרכיבי עלויות השכר של חמשת בכיריהן (להבדיל מהחברות שנסחרות בשוק ההון המקומי). כך, איננו יודעים מה הוא שכרו השנתי של זאבי ברגמן, מנכ"ל נייס, או אילו מספרים מעטרים את תלוש המשכורת של רענן כהן, מנכ"ל אורבוטק.

למרות זאת, ישנן מספר חברות ישראליות שהתאגדו כאמריקניות, ולכן כן מחויבות בפירוט שכר מנהליהן הבכירים. בנוסף, ישנן מספר חברות שהמנכ"ל שלהן מכהן כיו"ר, וחוק החברות הישראלי מחייב אותן לחשוף את תנאי העסקתו. כמו כן, יש מספר חברות שאינן נופלות בקטגוריה הראשונה או השנייה, ובכל זאת חושפות את תנאי העסקתו של המנכ"ל.

וכך, לרגל תום עונת כתבי ההצבעה (Proxy - המסמך שנשלח לבעלי המניות טרם האסיפה הכללית, ובו כלולים נתוני השכר, במקרה של חברה אמריקנית), החלטנו לאסוף את נתוני השכר של מנכ"לי החברות הישראליות שנסחרות בארה"ב, ולנסות ללמוד משהו מההשוואה ביניהם (ראו פירוט בנפרד על מתודולוגיית ההשוואה).

מהטבלה המצורפת ניתן להבין כי אין בהכרח קשר בין גובה שכר הבסיס של המנכ"ל לבין שווי החברה (בחרנו להתייחס לשווי החברה ולא למחזור ההכנסות או נתון תפעולי אחר, מכיוון שבטווח הארוך השווי מגלם את גודל החברה).

אנדריי דהן, מנכ"ל קומברס טכנולוג'י, ויוסי מימן, מנכ"ל אמפל אמריקן, מובילים שתי חברות שונות - האחת שווה כמיליארד דולר והשנייה בקושי עשירית המיליארד, ולמרות זאת השניים מקבלים שכר בסיס שנתי גבוה למדי של כמיליון דולר, לא פחות ולא יותר.

שכי גרליץ, מנכ"ל נס טכנולוגיות, מחזיק במושכות של חברה ששווה כיום רק 169 מיליון דולר, אך שכרו השנתי גבוה באופן משמעותי מזה של לוי גרצברג, מנכ"ל צורן, ששווה כיום 428 מיליון דולר. ולמשל, השכר של שמעון אלון, מנכ"ל אטיוניטי, חברה ששווה רק 8 מיליון דולר, גבוה פי שניים משכר הבסיס של יהודית ברוניצקי, מנכ"לית אורמת טכנולוגיות - חברה ששוויה הנוכחי הוא 1.3 מיליארד דולר.

איפה השכר ואיפה הביצועים

אנו יכולים לתת לכם עוד מספר דוגמאות כאלו, אך טבלה אחת שווה אלף מילים, ולכן - כאקורד סיום - נתמקד בנתוני השכר הכי מפתיעים בהם נתקלנו במהלך הבדיקה, והם שייכים למנכ"ל ארוטק, רוברט ארליך.

ארוטק, בין החברות הקטנות ביותר שחשפו את נתוני שכר מנכ"ליהן, מפתחת סוללות, סימולטורים לתחום הצבאי ואמצעי מיגון לכלי רכב, ונסחרת לפי שווי צנוע ביותר של 24 מיליון דולר. החברה מגלגלת מחזור הכנסות שנתי של עשרות מיליוני דולרים, אך אינה מצליחה להרוויח, ולמרות זאת נתוני השכר של ארליך מזכירים כאלו של מנכ"ל שמוביל חברה ששווה מאות מיליוני דולרים.

ארליך מקבל שכר שנתי בגובה 400 אלף דולר, ואשתקד הוא קיבל גם בונוס של 200 אלף דולר (לא ברור על מה - נתוני החברה לא מצביעים על שיפור מהותי), חבילת אופציות שמגלמות הטבה של 236 אלף דולר, ועוד הטבות בשווי 135 אלף דולר. בסך הכול, עלות שכרו עמדה אשתקד על כמעט מיליון דולר, בעוד ציבור המשקיעים בחברה איבד באותה תקופה 5% מערך השקעתו בארוטק.

במילים אחרות: קשר בין ביצועים לשכר, אין.

22
 22