רעידת אדמה בקניון

מלך הקניונים עזריאלי מאבד חלקים מהממלכה לנסיכה ליאורה עופר. רונית קן - לטיפולך

אם ההסכם לרכישת השליטה בחברת בריטיש ישראל על-ידי מליסרון יושלם, הרי ששוק הקניונים בישראל עומד בפני לא פחות מרעידת אדמה. במקרה כזה הנפגעת העיקרית תהיה קבוצת עזריאלי, שרק לאחרונה השלימה הנפקת ענק בבורסת תל-אביב.

דוד עזריאלי, בעל השליטה בקבוצה ומי שהוכתר בעבר כ"מלך הקניונים" המקומי, עתיד לאבד חלק מהמלכות לטובתה של ליאורה עופר, יו"ר קבוצת מליסרון. אובדן הדומיננטיות של עזריאלי בשוק זה הוא לא רק עניין של כבוד עבור מי שהגה וחתום על הכנסת המילה "קניון" ללקסיקון העברי, אלא עשויה להיות לה השפעה ישירה על פעילותה של קבוצת עזריאלי.

מליסרון כבר מחזיקה בשני קניונים מאוד משמעותיים: קניון רמת-אביב והקריון בקריית-ביאליק. הרכישה הנוכחית תוסיף לפורטפוליו שלה עוד קניונים משמעותיים, כמו הקניון הגדול בפתח-תקווה וקניון רחובות, וגם את קניון באר-שבע, שעדיין לא נבנה אבל צפוי להיות הקניון הגדול ביותר בדרום.

מלבד זאת, הרכישה תהפוך את מליסרון ביום אחד לקבוצה בעלת קניונים בפרישה ארצית, שכוללים גם קניונים שכונתיים. ככזו, יקשה על עזריאלי להתחרות בה.

לאורך השנים הפכו הקניונים לחומה הבלתי פגיעה של המצב הכלכלי. ברשתות הקמעונאיות הלינו בעיקר על קבוצת עזריאלי, שבעתות משבר אינה באה לקראת השוכרים ומסרבת להוריד מחירים. לא אחת התנתה עזריאלי כניסה לקניון מוביל בכניסה של רשת לקניון נחות. מהתוצאות הכספיות של הקבוצה מתברר כי זה עבד היטב.

עכשיו המצב עשוי להשתנות. הנה למשל קניון הנגב של עזריאלי. אם עד היום רשתות קמעונאיות לא חשבו לנטוש אותו כאשר יוקם קניון נוסף בבאר-שבע - הרי שכעת הן יוכלו לעשות זאת ביתר קלות. דוגמה נוספת היא קניון מודיעין, שחלק מהרשתות מפעילות שם חנויות הפסדיות. במילים אחרות: עזריאלי מאבד לא רק את הבכורה בתחום הקניונים - אלא מאבד גם כוח.

אישורה של העסקה אינו מובן מאליו. תיאורטית, אחרי שהממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, אישרה לעזריאלי, שמחזיק בקניון איילון ברמת-גן, לרכוש את קניון גבעתיים - יקשה עליה שלא לאשר את העסקה הנוכחית, כיוון שלמליסרון ובריטיש אין קניונים מתחרים באותו אזור גיאוגרפי.

אבל אם קן תשקול שיקולים רחבים יותר - היא עשויה לשאול את עצמה האם נכון להוציא שחקן נוסף משוק הקניונים ולהקטין את כמות המתחרים בו.

ומעבר לכך, מליסרון היא בבעלות משפחת יולי עופר, שמחזיקה גם במחצית מגרעין השליטה במזרחי-טפחות ומהווה כבר היום גורם משקי רב-השפעה. האם זה יהיה נכון לאשר עסקה שתחזק עוד יותר את משפחת עופר ותעצים את כוחה?