האם פער דורות יכול להעיב על שותפות עסקית?

ההסתייגות האוטומטית משותפות עסקית עם שותף מבוגר בעשרות שנים נובעת בעיקר מתפישה עסקית שונה - אך מסתבר שהיא יכולה להיות אידיאלית

רבים מסתייגים מבני זוג עם פער גילים גדול, או לפחות תמהים על המהות והסיבות שהובילו לקשר הלא כל-כך שגרתי. למרות זאת, בעולם עם שיעורי גירושין גבוהים כל-כך, תוחלת חיים שהולכת ומתארכת, וליברליות לסוגים שונים וחדשים של תא משפחתי, קיימת היום קצת יותר סובלנות כלפי זוגות כאלה.

שותפות עסקית בין שותפים עם פערי דורות לא שונה בהרבה מהשותפות הזוגית האמורה, למעט, כמובן, ההיבט הרומנטי. השותף המבוגר נחשב למי שבדרך-כלל מביא איתו לשותפות יותר ניסיון חיים והון, בעוד הצעיר נתפש כזה שמביא את האנרגיה, את היצירתיות ואת הריגוש.

אולם במציאות העסקית, בדיוק כמו במציאות הזוגית, סטריאוטיפים לא תמיד משקפים את מה שקורה בשטח. "לפעמים האישיות האינדיבידואלית חזקה יותר מפער הגילים: לצעיר יכול להיות 'ראש זקן' ולמבוגר 'גישה תינוקית'", אומר פרופ' אורן קפלן, פסיכולוג וכלכלן, מרצה למינהל עסקים במסלול האקדמי המכללה למינהל.

"אנחנו רואים את זה גם בעסקים משפחתיים - פערים גדולים בגיל, גורמים ללא מעט קשיים", מוסיפות ד"ר תמר מלוא וד"ר אורניה ינאי מחברת הייעוץ ע.מ.י. - עסקים משפחתיים. לדבריהן, "פער גילים גדול בעסק משפחתי, בין אב לבנו או פער של 10 שנים ומעלה בין שני אחים, מקשה על העשייה בגלל הגישות השונות שנובעות מהבדלי הדורות".

"יש פה ושם אלמנטים של 'אם ובן' בחשיבה ובעשייה"

השותפות הלא שגרתית בין בר (53) למייאור (22) נולדה כשהיה בן 17: "התרגשתי לראות בחור צעיר שיודע להבחין בפריטי עיצוב"

כרמי בר ואביתר מייאור / צלם תמר מצפי
 כרמי בר ואביתר מייאור / צלם תמר מצפי

כרמי & אב
פעילות: סטודיו לעיצוב פנים וגלריה
שנת הקמה: אפריל 2010
בעלים: כרמי בר (53) ואביתר מייאור (22)
פער גילים: 31 שנה
מס' עובדים: אין
מחזור מכירות שנתי: צפי לכמיליון שקל בשנה הראשונה

31 שנה מפרידים בין השותפים העסקיים כרמי בר (53) ואביתר מייאור (22). ה"קליק" בין השניים ניצת כשמייאור, אז רק בן 17, נכנס ל"קדרה אהבה לבית", חנות חפצי הנוי של בר ביישוב שילת, הסמוך לעיר מודיעין. "יום אחד לפני חמש שנים, אביתר נכנס לחנות עם אימא שלו שחיפשה לקנות מתנה. שמתי לב שהוא מסתכל ונוגע בכל הפריטים הכי מיוחדים בחנות. התרגשתי לראות בחור צעיר שיודע להבחין בפריטי עיצוב. ניגשתי אליו והצעתי לו לעבוד אצלי בחנות, ומאז אנחנו גם עובדים יחד וגם החברים הכי טובים".

הדרך לשותפות עסקית בין "דור הפייסבוק" ל"דור הפקס" נסללה אחרי שכרמי, מעצבת פנים ובוגרת המגמה לעיצוב פנים בטכניון, החליטה בעקבות תהליך גירושים למכור את החנות ולהעתיק את מקום מגוריה מהיישוב רעות ליפו. עוד טרם לידת השותפות העסקית בינה לבין מייאור, "כרמי & אב", סטודיו לעיצוב פנים וגלריה לחפצי נוי, שהקימו ביפו בהשקעה של 350 אלף שקל, היו השניים שותפים לדירה ביפו.

"שכרנו דירת דופלקס ביפו, כשלכל אחד היה את המפלס שלו. אין בינינו קשר רומנטי. היינו שותפים לדירה וכיום אנחנו שותפים עסקיים. אגב, היום כל אחד גר בדירה נפרדת אבל באותו בניין", אומרת בר. "השותפות שלנו נראית על פניו רומנטית, אבל היא לא. יש הרבה אנשים שמרנים שמסתכלים על זה בעין עקומה, אבל אותנו לא מעניין מה יגידו. אנחנו חברים טובים ושותפים עסקיים, וזהו", מבהיר מייאור, שעדיין משרת כחייל בשירות סדיר. "השירות הצבאי מאפשר לי לעבוד במקביל", הוא אומר.

* איך הפער בגיל משפיע על השותפות?

כרמי: "אביתר הוא לא בחור בן 22 סטנדרטי - הוא בוגר מאוד לגילו. ואילו אני, לא אישה בת 53 סטנדרטית - אני צעירה בנפשי. וזה מה מאפשר לנו חיבור קל וטוב. עם זאת, יש פה ושם אלמנטים של 'אם ובן' בחשיבה ובעשייה".

מייאור: "אני בא לשותפות העסקית הזאת ממקום יותר חדשני, היי-טקי ועכשווי. ואילו כרמי יותר שורשית. כשאנחנו יושבים לעצב יחד דירה של לקוח, אני יורה למעלה ואילו כרמי אוהבת להשתמש בחומרים טבעיים. בהקשר הזה לגיל יש משמעות. היא עם הראייה וניסיון החיים שלה ואני עם הראייה והווייב שלי".

* מהו החיסרון של פער דורות בשותפות?

כרמי: "אביתר נולד לעולם של מחשבים ואינטרנט ואני לעולם של טלוויזיה בשחור לבן. אני רואה בפער זה ובהשלכות שלו יותר יתרון מחיסרון, כי אחד משלים את השני".

מייאור: "החיסרון, שהוא גם יתרון, הוא בהבדלי גישה שנובעים מפערי גיל. אני הרבה פעמים רוצה לטרוף את העולם כאן ועכשיו ולרוץ מהר קדימה. ואילו כרמי יותר שמרנית. לפעמים, צריך לעצור אותי כי הפזיזות מן השטן, ולפעמים אני צריך לגרום לכרמי לתת גז".

* איך לדעתכם ניתן למקסם את "פער הדורות" לטובת העסק?

כרמי: "להקשיב ולא להתייחס בפחיתות כבוד ובזלזול לשותף המבוגר, ולצעיר לא כאחד שלא יודע מספיק".

מייאור: "לכבד מצד אחד את ניסיון החיים של השותף המבוגר יותר ומצד שני את הקצב המהיר של השותף הצעיר".

"החיסרון הוא בשמרנות, למשל, אני רוצה להתרחב בשיטת הזכיינות, ודני לא"

דני אסטרוג (65) ואורי מקס (33) החליטו להפוך את יחסי הספק-לקוח לשותפות עסקית: "מהר מאוד זיהיתי את הפוטנציאל באורי. הוא בחור רציני שיודע את העבודה"

דני אסטרוג ואורי מקס / צלם תמר מצפי
 דני אסטרוג ואורי מקס / צלם תמר מצפי

מקס סטוק
פעילות: יבוא ושיווק מוצרי צריכה זולים
שנת הקמה: 2004
בעלים: דני אסטרוג (65) ואורי מקס (33)
פער גילים: 32 שנה
מס' עובדים: 250
חנויות: 10 (2 בזכיינות)
מחזור מכירות שנתי: כ-40 מיליון שקל

בבית הקפה בו התקיים הראיון עם אורי מקס ודני אסטרוג, הבעלים של רשת "מקס סטוק", אסטרוג בן ה-65 הוא זה שהזמין עוגת שוקולד עם קצפת ושוקולד חם, ומקס בן ה-33 הסתפק בכוס אספרסו. "לדני, שהבן הגדול שלו גדול ממני ב-7 שנים, יש ראש צעיר. בזכות הרוח הצעירה שלו אנחנו מסתדרים מצוין", אומר מקס. "העולם שייך לצעירים, וליד השותף הצעיר שלי אני גם מרגיש צעיר", אומר אסטרוג.

האחרון מתהדר ברזומה של 30 שנה בתחום מוצרי הצריכה הזולים. הוא התחיל עם דוכן קטן בתחנה המרכזית הישנה בתל-אביב והתפתח ליבוא ולסיטונאות מוצרי צריכה זולים, ואפילו ייצור ושיווק מגלשות שלג.

גם מקס, מגיל צעיר קונה ומוכר מוצרי צריכה זולים. בגיל 25 פתח שלוש חנויות "כל פריט ב-2 שקל" בחיפה, במעלות ובקצרין. "קניתי סחורות מדני, שעסק ועדיין עוסק ביבוא ובשיווק מוצרי צריכה זולים לחנויות. אחרי שלוש שנים של יחסי ספק-לקוח, החלטנו להקים עסק משותף", אומר מקס.

"מהר מאוד זיהיתי את הפוטנציאל באורי, שבניגוד להרבה לקוחות שלא מבינים עניין ולא מקצועיים, הוא בחור רציני שיודע את העבודה", אומר אסטרוג. לדבריהם, "פער הדורות" ביניהם לא הרתיע אותם מלהקים ב-2004 את "מקס סטוק", רשת ליבוא ולשיווק סטוקים של מוצרי צריכה זולים, החל מכלי בית וכלה בצעצועים ובהלבשה תחתונה, המונה כיום 10 חנויות, שתיים מהן בזכיינות.

* איך הפער בגיל משפיע על השותפות?

מקס: "לדעתי הוא משפיע רק לטובה, כי אני לומד הרבה מניסיון החיים של דני. עם הניסיון שלו והחריצות שלי, הצלחנו לבנות קוסנפט רווחי שיוצר טורים בקופות".

אסטרוג: "אני לא מרגיש את הפער של 30 השנה בינינו. זה לא משפיע לרעה כהוא זה על השותפות העסקית שלנו".

* מהו החיסרון של פער דורות בשותפות?

מקס: "החיסרון הוא בשמרנות המסוימת. אני, למשל, רוצה מאוד להרחיב את הרשת בשיטת הזכיינות, ודני לא".

אסטרוג: "אני בדעה שלא נכון להתרחב בזכיינות כי זה אומר שאורי, כמי שמנהל בפועל את הרשת, יצטרך להיות כל היום על הכביש, להתרוצץ מזכיין לזכיין ולהדריך אותם. אין לי עניין להיות רשת מנופחת עם מחזורים גדולים ועם הרבה כאב ראש".

* איך לדעתכם ניתן למקסם את "פער הדורות" לטובת העסק?

אסטרוג: "לא לכפות על השותף הצעיר ממך את ניסיון החיים שלך ואת ה'אני יודע יותר טוב ממך'. לייעץ - כן, לכפות - לא".

מקס: "ללמוד מניסיון החיים של השותף המבוגר ולתעל את זה לטובת העסק".

"על פניו השותפות בעייתית כי אני אדם שבע ועפר בתחילת דרכו, לכן החלטנו להיות שותפים חצי-חצי"

כשדלית (39) עבד עבור שמש (61), שלח אותו שמש לעבוד במקום עם אפשרויות קידום. "אחרי שש שנים החלטתי שאני רוצה להיות עצמאי, אז התקשרתי לדב"

דב שמש ועפר דלית / צלם תמר מצפי
 דב שמש ועפר דלית / צלם תמר מצפי

Urban Media
פעילות: קידום מכירות
שנת הקמה: 2007
בעלים: דב שמש (61) ועפר דלית (39)
פער גילים: 22 שנה
מס' עובדים: 5 + 130 דיילים פרילנסרים
מחזור מכירות שנתי: 2 מיליון שקל

השנים המפרידות בין דב שמש (61) ועפר דלית (39) לא מנעו את הקמת Urban Media, חברה לפתרונות פרסום וקידום מכירות, המאפשרת לכל מען דבעי לפרסם את מרכולתו על גבי ריקשות, סגווי, בר נייד ושלטי חוצות מוארים על גבם של דיילים.

השניים הכירו כשדלית, אז בן 16, עבד אצל שמש במיני גולף בת"א (שנסגר בינתיים) ואחרי השירות הצבאי כמנהל המיני גולף בהרצליה. "עפר היה מנהל מוצלח מאוד. לא היה לו לאן להתקדם אצלי, לכן אמרתי לו 'למענך, תמצא עבודה עם אפשרויות קידום'. לא רציתי לעצור אותו בחיים ולעשות לו עוול, למרות שהיה לי נוח מאוד שהוא מנהל לי את העסק", אומר שמש.

דלית, השתלב כמנהל הפצה אזורי בשטראוס. "אחרי שש שנים בשטראוס החלטתי שאני רוצה להיות עצמאי. התקשרתי לדב וסיפרתי לו על זה, ושנראה לי שיש פוטנציאל בתחום האופניים. אבל לא ידעתי מה בדיוק", אומר דלית.

שמש - מהנדס תעשייה וניהול, גמולוג, מורה ליוגה, הבעלים של צימרים במצפה רמון, קיר טיפוס בפארק הירקון, מיני גולף בהרצליה, יצרן שמנים מגרעיני רימון, והבעלים של חברת הייעוץ "יניב גישות ניהול" - הפיק באותם ימים את הסרט "פרויקט פליקס", על מטפס ההרים פליקס שמולביץ', שלקה במחלת ניוון שרירים ולמרות המגבלה יצא לטפס על ההר "אל-קפיטן" בארה"ב. "אחרי צילומי הסרט, הסתובבנו פליקס ואני בניו-יורק. שם ניגש אלינו מישהו עם ריקשת קידום מכירות. הסתכלתי עליו וצעקתי 'עופר מצאתי לך'. ככה נולד העסק שלנו".

* איך הפער בגיל משפיע על השותפות?

שמש: "על פניו, השותפות עלולה להיות בעייתית כי אין שוויון: אני אדם שבע. אין לי משכנתה וחובות ואני מתפרנס יפה מעסקים אחרים שלי. עפר, לעומת זאת, נמצא בתחילת דרכו. אני לא אוהב להיות פטרון של אף אחד, ואני יודע שלאורך זמן אי-שוויון יוצר מתחים ובעיות. כדי להימנע מזה החלטנו להיות שותפים חצי-חצי, כשכל אחד תורם את המשאב שלו לעסק: אני הבאתי את הרעיון ואת רוב הכסף ומנהל מלמעלה, ועפר מנהל את העסק בשוטף".

דלית: "הפער משפיע רק לטובה. דב הוא סוג של מנטור עבורי. למדתי ואני לומד ממנו המון. הוא כל-כך שופע רעיונות יצירתיים שלפעמים קשה לי לעמוד בקצב שלו".

* מהו החיסרון של פער דורות בשותפות?

שמש: "היכולת של איש צעיר לראות רחוק פחותה. הוא יותר אימפולסיבי ולא תמיד רואה את הדברים במבט רחב בגלל חוסר ניסיון".

דלית: "אם היה לי שותף בן גילי, אני לא בטוח שהיה ערך לשותפות כמו עם דב. שותפות זה לא רק בוא נסתכן ונרוויח יחד, אלא גם בוא נרוויח האחד מהשני".

* איך לדעתכם ניתן למקסם את "פער הדורות" לטובת העסק?

שמש: "אני סבור שבעסק עם שני שותפים דומים, אחד מהם מיותר".

דלית: "לבוא בראש ובגישה פתוחה".

10 טיפים למקסום פער דורות בין שותפים עסקיים

על-פי פרופ' אורן קפלן, פסיכולוג וכלכלן, מרצה למינהל עסקים במסלול האקדמי המכללה למינהל

1. מתן כבוד הדדי

התייחסו בכבוד והפיקו את המיטב מניסיון השנים של השותף המבוגר, ומהאנרגיות הדוחפות קדימה של השותף הצעיר. נסו להימנע ממלכודת הביקורת, מצד אחד "איך הולך ופוחת הדור" ומצד שני תפישת הדור הקודם כמיושן.

2. התחייבות ארוכת טווח

נסו להבין את תפישת הנאמנות לשותפות האחד של השני: הוותיק נוטה עדיין לראות עבודה כמשהו שיימשך עד הפנסיה (הוא גם יותר קרוב לשם). הצעיר, לעומתו, מוכן להחליף עבודה כל כמה שנים. עם זאת, יש לזכור ששני השותפים, הצעיר והמבוגר יותר, מסוגלים להתחייב באותה מידה לזמן מספיק ארוך כדי לעשות עסקים.

3. מציאת ערכים משותפים

נסו להבין מהם הערכים העומדים מאחורי תהליכי קבלת ההחלטות האישית, וחפשו את המכנה המשותף למרות הפערים לכאורה - השותף המבוגר "רוצה להתפרנס בכבוד" ולכן גישתו יותר פרגמטית. "הצעיר" שואף יותר למימוש עצמי, ולכן חשוב לו להותיר חותם אישי.

4. יצירת שוויון

פעמים רבות השותף המבוגר מגיע עם יותר ניסיון וממון ואילו הצעיר עם יותר חזון ואנרגיה. רבים מסדירים את חלוקת הרכוש מראש, אולם יש רגע מסוים, אחרי שמתבגרים יחד תקופה מסוימת, שיהיה צורך להגביר את השוויון (כמו שזוג ללא ילדים מחויב באופן שונה מאשר לאחר לידתם).

5. חלוקת תפקידים

חלקו ביניכם תפקידים ואינטראקציות עם הסביבה בהתאם לנטיות הטבעיות. צעירים בד"כ פתוחים יותר לשינויים ולסיכונים, ודווקא לשותף המבוגר עשויה להיות סבלנות רבה יותר ויכולת לעמוד בלחץ וחרדה.

6. הקשבה לרגישויות

שימו לב לשפה ולרגישויות. צעירים כיום דורשים תקינות פוליטית רבה יותר ביחס לעובדים, להערות סקסיסטיות ולהטרדה מינית, לקהילה ההומו-לסבית ועוד. הערות חסרות טאקט עלולות להיתפש כגסות-רוח ולא כהומור שנון.

7. שיתוף המשפחה

תנו דעתכם והרגיעו את הסביבה המשפחתית הקרובה. אל תטמנו את הראש בחול. למשל, שותף צעיר עלול לגרום אי-נוחות ואיום על ילדים באותו גיל של השותף המבוגר.

8. תיעול הגיל לקשרי חוץ

השתמשו בייצוגים שהגילים שלכם משדרים כדי לקיים תקשורת טובה יותר עם הסביבה. טווח הגילים הכולל שלכם מכסה טווח רחב של ספקים, לקוחות ושאר בעלי עניין בסביבה העסקית. חישבו למי תהיה שפה טובה יותר עם כל גורם שכזה, עם ובלי קשר לגיל.

9. החליט על דפוס הקשר

נסו לבחון לאיזה דפוס קשר הכי מתאים לשייך אתכם: אב ובן, דוד ואחיין, מורה ותלמיד? לאנלוגיה הזו יכולה להיות השפעה רבה על מערכת היחסים והאופן בו מתקבלות ביניכם החלטות חשובות.

10. שמירת התקשורת בגובה העיניים

תנו דגש ליתרונות וליכולות האישיות. ברוב המקרים, פער השנים נשכח אחרי הרושם הראשוני, ועם כל הכבוד לגיל ולניסיון החיים, הרי שמסביבות גיל 25-30 רוב האנשים מגיעים לבגרות נפשית, כך שגם בפערי גיל גדולים יכולה להיות "תקשורת בגובה העיניים" בין שני אנשים בוגרים.