גם הבנק הבינלאומי מכין תוכנית תגמול לבכירים - כולל "קנסות"

בין המרכיבים: בונוס מותאם סיכון/תשואה ו"קנס" על ביצועים מתחת לרף ■ בכוונת הבנק להציג את התוכנית עד סוף השנה

הבנק הבינלאומי , שבבעלות צדיק בינו, מכין תוכנית תגמול חדשה לבכירי הבנק. זאת, בהתאם לחוזר שהוציא המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, בנושא. בראש הוועדה המכינה את התוכנית עומד ד"ר אמנון גולדשמידט, דירקטור חיצוני בבינלאומי. כך נודע ל"גלובס".

גולדשמידט (66) היה בשנים 1994-2005 סמנכ"ל בכיר בבנק דיסקונט, ופרש מהבנק לאחר ששימש ראש החטיבה הפיננסית. מ-2006 הוא דירקטור בבינלאומי. ב-1987-1992 היה המפקח על הבנקים. התוכנית תעלה לאישור רק לאחר שיגיע הבינלאומי להסכם עם עובדיו שיסיים את סכסוך העבודה הנמשך מאז מאי. בכל מקרה, בכוונת הבנק להציג את התוכנית עד סוף השנה.

תוכנית התגמול לבכירי הבינלאומי תגלם בתוכה מרכיבים שהופיעו גם בתוכניות התגמול של בנק לאומי ובנק הפועלים. בין המרכיבים בונוס מותאם סיכון/תשואה, פריסת בונוס רב-שנתית, תקרת בונוס ו"קנס" על ביצועים מתחת לרף. על פי הערכות, התוכנית לא תכלול מרכיב אופציות. בכוונת הבינלאומי להיעזר בחברת ייעוץ חיצונית; ייתכן שייבחר משרד רו"ח סוארי, שייעץ ללאומי והפועלים. מנכ"ל הבינלאומי היא סמדר ברבר צדיק.

דיבידנד ענק

בשבוע שעבר הודיע הבנק הבינלאומי בראשונה על מדיניות דיבידנד. במסגרת המדיניות יחלק הבנק 50% מהרווח השנתי לבעלי המניות. זאת, בכפוף לכך שיעמוד ביעד הלימות ההון שקבע לעצמו. היעד שפרסם הבנק הוא הלימות הון ראשוני (הון ליבה) של לפחות 7.5% והלימות הון כוללת שלא תפחת מ-11.5%. היום (ב') יחלק הבינלאומי דיבידנד ענק בסך 800 מיליון שקל. לאחר החלוקה תעמוד הלימות ההון הראשוני על 8.31% והלימות ההון הכוללת על 12.87%.

בנק נוסף שמעדכן את תוכנית התגמול לבכיריו הוא דיסקונט . ועדה בדירקטוריון הבנק בראשות הדירקטור החיצוני אילן בירן מכינה עקרונות למדיניות תגמול. לוועדה מייעץ פרופ' משה צבירן, סגן דיקן הפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב. בדיסקונט נקבע כי מדיניות התגמול, כשתאושר, תועבר לחברות-הבת מרכנתיל וכאל, תוך המלצה כי אלו תאמצנה את העקרונות. מדיסקונט נמסר כי "הוועדה טרם סיימה את עבודתה".

טיפול בנק ישראל במדיניות התגמול מהווה חלק מלקחי המשבר. במאי אשתקד הוציא חזקיהו הנחיה לבנקים "לאמץ מדיניות תגמול הולמת" עד סוף 2010. חזקיהו קבע כי על כל בנק לבחון את הסכמי השכר הקיימים, ולשנות אותם בהתאם למדיניות התגמול החדשה. להערכתו, ישנם מרכיבי תגמול בחבילת השכר המעודדים את המנהלים לקחת סיכון מיותר, כאשר מדובר בסיכון לא סימטרי. הבונוס של המנהל יגדל אם הבנק יצליח, אך אם הסיכון יתממש והבנק יפסיד - המנהל לא ייקנס.