עונת נדידת האג"ח הקונצרניות: מי תיכנס ומי תצא מהתל בונד?

בדיקת "גלובס" ופסגות לקראת העדכון החצי שנתי שיחול בתחילת אוקטובר ■ עם תום המסחר ב-15 בספטמבר תכריז הבורסה לני"ע על השינויים הצפויים

התפתחות שוק האג"ח הקונצרניות בישראל בשנים האחרונות, הגבירה את הפופולריות שלהן, מה שבא לידי ביטוי בהשקת מדדי התל-בונד השונים.

בשנת 2007 השיקה הבורסה לניירות ערך את מדד התל-בונד הראשון, התל-בונד 20, שכולל את 20 איגרות החוב הקונצרניות צמודות המדד בריבית קבועה, שהן בעלות שווי השוק הגבוה ביותר מבין כלל האג"ח הרשומות למסחר. אג"ח אלו צריכות לעמוד גם בקריטריונים של דירוג, סחירות, תקופה לפדיון ועוד. שנה לאחר מכן השיקה הבורסה שני מדדי אג"ח קונצרניות חדשים - תל-בונד 40 ותל-בונד 60, ואשתקד צירפה אליהן את מדד התל-בונד השקלי.

אחת לחצי שנה, בתחילת אוקטובר ובתחילת אפריל, מבצעת הבורסה עדכון להרכב המדדים. בעת העדכון, נפלטות מהמדדים איגרות חוב ששווין ירד או שאינן עומדות בתנאי הסף, ובמקומן נכנסות איגרות חדשות בעלות שווי שוק גבוה יותר העונות לקריטריונים של הבורסה.

אחת מדרישות הסף למדדים היא דירוג אשראי מינימלי - A מינוס של מעלות או 3A על פי מידרוג - הנמוך מביניהם. בנוסף, שווי השוק המינימלי של כל איגרת חוב במדד חייב להיות לפחות 250 מיליון שקל, ולהיכלל בין 120 האג"ח הסחירות ביותר (במדד תל-בונד 20 - בין 75 הסחירות ביותר).

לקראת מועד העדכון בודקת הבורסה את איגרות החוב שאינן כלולות במדד, אך בעלות שווי שוק גבוה ועומדות בתנאי הסף של המדד. במידה ששווי השוק הממוצע של אג"ח שמחוץ למדד, בימים שבין תחילת החודש (1 בספטמבר) ועד למועד הקובע (15 בספטמבר), גבוה ב-20% משווי האג"ח בעלת שווי השוק הנמוך ביותר מבין האיגרות שבמדד - תחליף האג"ח בעלת שווי השוק הגבוה את זו שבמדד.

פודות ונפרדות

עם תום המסחר ב-15 בספטמבר תכריז הבורסה לני"ע על השינויים הצפויים. יניב קוניס, מנהל מחלקת המחקר ליועצים בפסגות, בחן את הנושא עבור "גלובס", ובשורות הבאות הוא מנסה לנתח את העדכון הצפוי, כשחשוב לציין כי ייתכנו שינויים במהלך ימי המסחר הקרובים:

מדד תל-בונד 20 צפוי לקלוט את גזית גלוב אג"ח ט, שנסחרת כיום במסגרת מדד תל-בונד 40, וייפרד מאלוני חץ אג"ח ו, שתבצע תשלום פדיון חלקי בקרוב.

במדד תל-בונד 40 צפויים השינויים הבאים: מכתשים אגן אג"ח ג ואינטרנט זהב אג"ח ב ייפרדו ממנו, על רקע תשלום פדיון חלקי בתקופה הקרובה, וסדרות קרדן אן. וי אג"ח א וב תיגרענה מהמדד עקב דירוג אשראי נמוך מדרישת הסף. בין המתווספות הצפויות ניתן למנות את בריטיש ישראל אג"ח ג, דלק קבוצה אג"ח י"ח, מבני תעשיה אג"ח ט ודקסיה ישראל הנפקות אג"ח ה. לגבי האחרונה, בפסגות מציינים כי קיימת התלבטות בשל ניסיון העבר עם סדרות האג"ח של דקסיה, ובמידה שהסדרה לא תיכנס בסופו של דבר למדד, צפויה להיכנס במקומה שיכון ובינוי אג"ח 4.

כפועל יוצא מהשינויים שיתבצעו במדדי תל-בונד 20 ו-40, ישתנה כמובן גם הרכבו של מדד תל-בונד 60, המכיל את כל איגרות החוב הנכללות בשני המדדים.

במדד התל-בונד השקלי צפויים השינויים הבאים: כור אג"ח ט וכלכלית ירושלים אג"ח ח ייפרדו מהמדד על רקע פדיון חלקי בקרן בתקופה הקרובה. מנגד, צפויות להצטרף איגרות החוב של דלק קבוצה אג"ח יד ושיכון ובינוי אג"ח 3.

בהקשר למדד, קוניס מציין כי בנק הפועלים ביצע בשבוע שעבר מכרז מוסדי לסדרה שקלית חדשה - פועלים הנפקות 29. אם וכאשר יושלם השלב הציבורי והאג"ח תירשם למסחר עד למועד הקובע (15 בספטמבר), היא תצטרף למדד התל-בונד השקלי בעדכון המדדים הקרוב. אחרת, האג"ח תיכנס שלא במסגרת העדכון, בתאריך נפרד שתקבע הבורסה.

[לאתר האג"ח]