יונס על המשכנתאות: "הישראלים לא נופלים למלכודת הריבית"

(עדכונים שוטפים) - מנכ"ל מזרחי טפחות: "הישראלים לא נופלים למלכודת הריבית הנמוכה" ■ תוקף את ועדי העובדים: "כל דבר מחייב מו"מ" ■ גלברד: "מקווה לתרום להצלחת פרטנר"

אתר "גלובס" העביר היום (ג') בשידור חי את מפגש פורום ה-CFO (מנהלי כספים ראשיים), שמתקיים בראש העין. נושא המפגש הפעם הינו "צמיחת חברות", והחברה המארחת היא פרטנר.

הכנס החל בסביבות השעה 9:10 ונאמו בו, בין היתר, אלי יונס, מנכ"ל בנק מזרחי טפחות; יעקב גלברד, המנכ"ל הנכנס של חברת פרטנר; אייל דשא, סמנכ"ל הכספים של טבע, ועוד.

גלברד, בנאומו הראשון מאז מינויו למנכ"ל פרטנר, דיבר על חלקו בהצלחת חברת פלאפון (גלברד כיהן בעבר כמנכ"ל פלאפון) ואמר כי הוא "מקווה לתרום להמשך ההצלחה של פרטנר".

גלברד התייחס להחלטה להעלות את תקרות הביטוח הלאומי ואמר כי "אינה ראויה. האוצר יעשה נכון אם ישקול אותה מחדש. למעשה, מדיניות האוצר מעודד הקמת חברות פרטיות בדרגות שכר שמעל פי 5 מהשכר הממוצע במשק".

מייד אחריו עלה יונס ודיבר על המיזוג בין הבנקים מזרחי וטפחות וגם קצת על המערכת הבנקאית בכללותה."רכישה ומיזוג הם מחוללי צמיחה טובים מאוד", אמר יונס, תוך שהוא מתייחס גם למיזוג בין הבנקים מזרחי וטפחות. "מישהו צריך לשכנע את האנליסטים שיכתבו טוב", הוסיף יונס בהתייחסו לניתוחים שלאחר שלב המיזוג או הרכישה.

יונס דיבר גם על ההיבט הרגולטורי במערכת הבנקאית ואמר: "כל דבר שאנו עושים נכתב בפרוטוקולים של הוועדות שלנו והרגולטור קורא את כל הפרוטוקולים. זה נועד על מנת למנוע משבר פיננסי, והיום אנו מבינים היטב את המשמעות של משבר פיננסי".

בהתייחסו לבנק טפחות, שמוזג לתוך מזרחי, אמר יונס: "היתרון של בנק טפחות הוא המומחיות במשכנתאות. אנחנו הבנק הגדול בתחום המשכנתאות. 85% מאלה שלוקחים משכנתא בבנקים אחרים מתקשרים אלינו לקבל מידע. החיסרון של טפחות הוא ההתמקדות במשכנתאות בלבד והתוצאה היא חשש לשחיקה בנתח השוק".

יונס דיבר גם על כוחם של ועדי העובדים בבנקים, בייחוד על רקע השביתה האחרונה בבנק הבינלאומי, ותקף את הוועדים: "אז מה אם יש שחיקה ברווח, אז מה אם יש קשיים - העיקר שלעובדים הוותיקים מובטחת הפנסיה. אגב, קידום הצעירים לא חשוב לוועדים. המשטר הלקוי הזה לא מאפשר לבצע מהלכים עסקיים חשובים או לגייס עובדים מקצועיים חדשים כדי להרחיב את נתח השוק. כל דבר מחייב מו"מ עם הוועד וזה מסתיים רע. השאלה הגדולה: מי בכלל מנהל את הבנק?".

בהמשך גילה יונס כי בבנק שוקלים להעניק בונוסים לעובדים כחלק מתוכנית תגמול שמיועדת לתמרץ עובדים לטווח ארוך. לדבריו, "אנו שוקלים חלוקת בונוסים לעובדים; אנו דוגלים בתכנון ארוך טווח של קריירה".

ואיך אפשר שלא להתייחס לשוק המשכנתאות הרותח? ובכן, יונס שיגר עקיצה לעבר בנק דיסקונט ואמר: "היה איזה בנק שהציע ללקוחותיו משכנתא מסובסדת - ונתח השוק שלו ירד מ-18% ל-14%". נזכיר כי בנק דיסקונט, הבנק הרשמי של עובדי המדינה, הוא שיצא בקמפיין משכנתא מסובסדת. בהקשר לעלייה בהיקפי המשכנתאות ושיעורי המימון, אמר יונס: "הישראלים לא נופלים למלכודת הריבית הנמוכה, שתעלה בהמשך".