התעשייה הישראלית צמחה בתש"ע ב-14% בעיקר בזכות טבע

סך מכירות התעשייה בשנה החולפת נאמד בכ-93 מיליארד דולר ■ צמיחה מהירה של כ-20% בענפי ההיי-טק נגזרה ברובה מענף בודד - ענף התרופות שמובילה טבע

התעשייה הישראלית חזרה למסלול צמיחה: "התוצר התעשייתי בישראל צמח בשנת תש"ע ב-14% לאחר שנסוגה ב-6.5% בשנת תשס"ט", כך עולה מהדו"ח המסכם את שנת תש"ע בתעשייה שפרסמה היום (ג') התאחדות התעשיינים בישראל.

סך מכירות התעשייה בשנה החולפת נאמד בכ-93 מיליארד דולר, כאשר שלושה ענפים מרכזיים - הכימיה, האלקטרוניקה והמזון תרמו את עיקר מכירות התעשייה והיוו כ-60% מהן. התעשייה הישראלית קלטה יותר מ-12 אלף עובדים, צמיחה של 3.5%, זאת לאחר שבשנה הקודמת פוטרו כ-21 אלף איש. מספר המועסקים בתעשייה ערב ראש השנה החדשה נאמד בכ-352 אלף איש ושכרם הממוצע עמד על כ-11,350 שקל בחודש, שכר זה גבוה בכ-40% מהשכר הממוצע במגזר העסקי ופי 3 משכר המינימום.

הצמיחה המהירה הקיפה את כל קבוצות ענפי התעשייה ונגזרה ברובה (כשני שלישים ממנה) מענפי ההיי-טק, שצמחו בקצב מהיר ביותר של 20% לאחר שבשנה הקודמת נסוגו בשיעור קל של 1%. עם זאת מציינים בדו"ח כי הצמיחה המהירה שהציגו ענפי ההיי-טק נגזרה ברובה מענף בודד - ענף התרופות (אותו מובילה כמובן טבע שצירפה לדו"חות השנה האחרונה את תוצאותיה של חברת באר והציגה צמיחה חזקה, י.ג.).

עם זאת, מציינים בהתאחדות כי למרות הצמיחה המחודשת, טרם חזרה רמת התפוקה בענפים המסורתיים לרמתה ערב המשבר, בשלהי שנת תשס"ח.

את צמיחת התעשייה הישראלית הוביל היצוא התעשייתי, אשר צמח במהלך השנה החולפת בקצב ריאלי חד של כ-20% לאחר נסיגה של 7% במהלך השנה הקודמת. הזינוק ביצוא התעשייתי משקף גידול מרשים, בקצב דו ספרתי, ביצוא כל קבוצות ענפי התעשייה, אך נגזר ברובו (כ-85% ממנו) מענפי הטכנולוגיות העיליות: זינוק של 32% נרשם ביצוא ענפי הטכנולוגיה המעורבת-עילית, לצד גידול ריאלי של כ-20% ביצוא ענפי ההיי-טק.