משפט אולמרט-ראשונטורס: רייצ'ל ריסבי-רז הוכרזה כעדה עוינת

(עדכון) - התובע בתיק, עו"ד אורי קורב, הצביע על מספר סתירות בין עדותה של ריסבי-רז במשטרה לבין עדותה בבית המשפט ■ "היא מכניסה עדר עזים לעדות שלה"

משפטו של ראש הממשלה לשעבר ממשיך לספק דרמות: בית המשפט המחוזי בירושלים קבע היום (ג') בשעות הצהריים כי רייצ'ל ריסבי-רז, העדה המרכזית בפרשת ראשונטורס, היא עדה עוינת. זאת, לאחר שמוקדם יותר היום דחה בית המשפט את בקשת התובע עו"ד אורי קורב להכריז עליה ככזאת.

תשובות הפוכות

הבוקר ביקש התובע במשפטו של אהוד אולמרט וראש לשכתו לשעבר שולה זקן, עו"ד אורי קורב, להכריז על עדת המפתח בפרשת ראשונטורס, רייצ'ל ריסבי-רז, כעדה עוינת. זאת, לאחר שנשאלה כיצד נקבע מי מימן את נסיעותיו של אולמרט לחו"ל - והשיבה, לטענת התובע, תשובות שונות ואף הפוכות מאלה שמסרה בחקירתה במשטרה.

ריסבי-רז - הנחשבת לעדה מרכזית בתיק, אך גם נאשמת בכתב אישום נפרד בפרשה - מסרה עדות ביומיים האחרונים בבית המשפט המחוזי בירושלים, עם חידוש שמיעת ההוכחות נגד אולמרט וזקן. אתמול (ב') הגדירה התביעה את העדות כ"עוגן של אישום ראשונטורס".

הבוקר עדותה היתה הרבה פחות יעילה לתביעה, אשר ביקשה פעמיים במהלך שמיעת העדות כי ריסבי-רז תוכרז כעדה עוינת.במהלך שמיעת העדות בשעות הבוקר, דחה השופט יעקב צבן את הבקשה. "עוד לא הגעת לשם", אמר לעו"ד קורב והוסיף: "אין סתירה כזו מהותית כרגע. אולי תגיע לשם".

קורב ציין בדיון כי ריסבי-רז סתרה את עדויותיה במשטרה. כך, כשנשאלה היום איך נקבע כיצד תמומן כל נסיעה בתקופה בה עבדה עם אולמרט במשרד התמ"ת ובסוף תקופת כהונתו בעיריית ירושלים, השיבה ריסבי-רז כי אינה זוכרת מה היה בתקופת העירייה, אך הוסיפה: "מה שאני זוכרת זה שההוראות שקיבלתי מהקודמת שלי היו שכל ארגון צריך להתחייב לשלם את 3 הדברים - מלון, נהג, מכונית ופירסט קלאס, וזה היה הבסיס".

כשקורב שאל שוב איך נקבע בפועל בכל נסיעה מי מממן את הנסיעה, השיבה "שולה ואהוד אני מאמינה שדנו בכך וניסו למצוא דרך... לגבי השאלה מתי נקבעו, זה לא שחור ולבן. לפעמים היו ביטולים. זה היה מאוד מסובך. לפעמים היו 6 נסיעות על השולחן שלי... בכל שנה עשינו סיכום מי שילם מתי וכמה".

בשלב זה ביקש קורב להכריז על ריסבי-רז כעדה עוינת בפעם הראשונה. "כל מה שאמרת עומד בסתירה מוחלטת לדברים שאמרת במשטרה", אמר לה והקריא קטעים מחקירתה: "במשטרה אמרה שאולמרט ושולה קבעו איזה ארגון מממן את הנסיעה ובאיזה חלק יחסי של הנסיעה", וכי "בדרך-כלל יש גורם מרכזי שסביבו נבנית הנסיעה... ארגון יהודי שמממן את הנסיעה. אנחנו בונים את הנסיעה, אני מגישה לאולמרט ומפרטת גורמים אפשריים לפגישות ושואלת את אולמרט מי יממן. אולמרט כותב לי לדוגמה או שעונה לי בעל-פה איזה גורם יממן את מה. אני מדברת על טיסות, מלונות, מאבטחים וכו'. אני חוזרת עם ההנחיות של אולמרט לארגונים ומיידעת אותם בדבר העלות. הם מסכימים (מתוך החקירה מיום 24.6.08)".

איומים ולחצים

מנגד, ריסבי-רז הסתייגה מעדותה במשטרה, בטענה כי לא הבינה מה נאמר לה שם. "היום אני יודעת שהיו דברים שלא הבנתי בחקירה, רק השפעה של איומים ולחצים. אם הייתי שם שוב, הייתי מבקשת שיחקרו אותי בשפת-האם ומתייעצת עם עורך דין בהתחשב במה שעשו לי".

ריסבי-רז, ששימשה כמתאמת קשרי החוץ בלשכת אולמרט בתקופת כהונתו כראש עיריית ירושלים, כשר התמ"ת וכממלא מקום ראש הממשלה, עומדת לדין באשמה כי השיגה בעבור אולמרט במירמה מימון כפול ומשולש לנסיעותיו לחו"ל בהיקף של 85 אלף דולר, תוך הונאת גופים שונים ובהם המדינה.

אולמרט, כידוע, נאשם בפרשת ראשונטורס כי בין השנים 2002 עד 2006 קיבל מימון כפול לנסיעות לחו"ל מארגונים ציבוריים שונים, ובאמצעות הכסף מימן טיסות לבני משפחתו.

בהמשך שמיעת עדותה המשיך התובע לעמת את העדה עם אמירות מחקירתה. "אשרי לנו שבמרבית המקרים הנחיות לתשלום קיבלת מאולמרט", אמר התובע תוך הסתמכות על העדות המוקדמת במשטרה, והעדה השיבה: "אני מניחה שכן. כשהייתי צריכה משהו הייתי נכנסת אליו. הוא היה מנחה אותי לפעמים בטלפון, לפעמים בכתב-יד".

כאשר נשאלה על כך שידעה כי חלק מהמסלולים של הנסיעות לחו"ל הם כוזבים, השיבה: "ידעתי שזה לא המסלול שבאמת מתבצע. להגיד שזה כוזבת זה (לא נכון, א' ל"ו) ... אני צריכה גם להגן על עצמי".

"מכניסה עדר עזים לעדות"

התובע לא הרפה ושאל האם הנחתה את "ראשונטורס" להוציא חשבוניות עבור גורמים פרטיים כאשר ידעה כי מדובר בחשבוניות כוזבות שלא משקפות את המסלול בפועל, אך ריסבי-רז השיבה שוב: "לא", ואף התעקשה כי לא ידעה בכלל מה משמעות המילה "כוזבות". "את בטוחה?", הקשה קורב, וזכה ל"כן" נחרץ.

בשלב זה חזר קורב על בקשתו להכריז על ריסבי-רז כעדה עוינת. "היא באה עם גירסה חדשה מהבית. היא מכניסה עדר עזים לעדות שלה", אמר.

עורכת דינו של אולמרט, נוית נגב, הביעה התנגדות לבקשה וטענה כי העדה לא סתרה את עצמה. השופט צבן דחה כאמור את הבקשה ואמר כי "המרחק להכריז עליה כעדה עוינת רחוק". בשלב זה הודיע צבן על הפסקת צהריים בדיונים.

נסיעות פרטיות

הדרמה האמתית התחוללה לאחר שהדיון התחדש. עו"ד קורב שאל את העדה כיצד מומנו נסיעות פרטיות של בני משפחתו של ראש הממשלה לשעבר, וריסבי-רז השיבה כי אינה יודעת. בשלב זה קורב שוב הפנה את העדה לחקירתה במשטרה, במהלכה אמרה כי הנסיעות של בני המשפחה מומנו מהעודף שנוצר כתוצאה מכך שכמה ארגונים העבירו במקביל מימון לנסיעותיו של אולמרט.

התובע הזכיר לריסבי-רז כי בחקירתה במשטרה היא אמרה שהיא "מאמינה ששולה (זקן, ראש לשכתו של אולמרט - א ל"ו) ידעה על העברת העודף לנסיעות הפרטיות", אך ריסבי-רז המשיכה להתחמק ולא יישבה את הסתירות בעדויותיה. "אני לא חושבת שיש תשובה ברורה, אני יודעת שהיא לא היתה נוכחת בחלק של הנסיעות הפרטיות בפגישה עם ראשונטורס", אמרה.

בעקבות דברים אלה ביקש עו"ד קורב בפעם השנייה להכריז על ריסבי-רז כעדה עוינת. הפעם - ולאחר שקורב עבר עם ריסבי-רז על סתירות נוספות בין עדותה במשטרה לבין עדותה בפני בית המשפט - השתכנעו השופטים להכריז עליה כעדה עוינת.

משמעות הדבר היא שכעת תוכל הפרקליטות לחקור את ריסבי-רז בחקירה ראשית כאילו היתה חקריה נגדית, להדריך אותה בשאלות, וייתכן שאף יוגשו ההודעות שמסרה במשטרה לבית המשפט.